//
کدخبر: ۴۵۶۵۸۱ //

راویان پیشرفت و جهادی برای آبرسانی به ۸۲۰ روستای فاقد آب شرب در استان کرمانشاه

مدیرعامل آبفا گفت؛ آبرسانی به ۸۲۰ روستای استان در قالب پروژه‌های ملی،استانی و قرارگاه محرومیت‌زدایی امام حسن مجتبی(ع) در استان در‌حال‌ انجام است.

راویان پیشرفت و جهادی برای آبرسانی به ۸۲۰ روستای فاقد آب شرب در استان کرمانشاه

طیبه دولت آبادی؛ در کنار سایر همکاران خبرنگار و عکاس در صبح زیبا و بهاری یازدهم اردیبهشت‌، در وعده‌گاه همیشگی، جلوی درب شرقی استانداری کرمانشاه برای حضور در اردوی راویان پیشرفت، جمع شدیم.

این دومین باری است که در قالب اردوی راویان پیشرفت از اقدامات شکل گرفته توسط دستگاه‌های دولتی در استان بازدید می‌کنیم و این‌بار قرعه به نام شرکت آب و فاضلاب افتاده است.

  در این صبح زیبا با آسمانی پوشیده از ابرهای باران‌زا، که نوید بارانی دل‌انگیز را می‌دهد از خیابان‌های شهر به سرعت گذر می‌کنیم و در پیچ و خم جاده محو می‌شویم، مقصد اولیه ما روستای "مله‌ سرخ" و "قاپقوی" است، روستایی در بخش حمیل شهرستان اسلام‌آباد غرب که طبیعت دل‌نواز، زیبا و بکرش ما را مجذوب خود کرده است.

وارد روستا می‌شویم از قبل همه چیز مهیای پذیرایی از خبرنگاران است تعدادی از مردم مشتاق این روستا با لبخندی آکنده از رضایت‌ هم به خاطر اینکه پس از سال‌ها از نعمت آب شرب برخوردار شد‌ه‌اند و هم به واسطه تدابیر انجام شده خود را به محل مستقر شدن ما رسانده‌اند.

"رضا داودی" مدیر‌عامل شرکت آب وفاضلاب استان در جمع خبرنگاران از جهاد آبرسانی روستایی می‌گوید و اینکه این جهاد آبرسانی به روستا‌های استان در قالب پروژه‌های قرارگاه امام‌حسن مجتبی(ع) و با همکاری معین‌های این قرارگاه، شامل؛ قرارگاه منطقه‌ای نجف اشرف در هشت شهرستان غربی استان و سپاه نبی اکرم(ص) در شش شهرستان کرمانشاه و شرق استان انجام می‌گیرد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان با اشاره به اینکه خدمات آبرسانی در حوزه محرومیت‌زدایی‌از طریق سه حوزه استانی، ملی و پروژه‌های ذیل قرارگاه امام‌حسن مجتبی (ع) انجام‌می‌شود گفت: در سه حوزه قرارگاه امام‌ حسن مجتبی(ع) در کرمانشاه و شهرستان‌های غربی آبرسانی به ۸۲۰ روستا در دست اجرا است که موضوعی بی‌سابقه بوده.

داوودی گفت: از مجموع طرح‌های آبرسانی به ۸۲۰ روستای که طی دوسال در دست اجرا بوده‌، ۳۲۰ روستا آماده افتتاح و بهره‌برداری است که ۲۱۰ روستای آن در قالب طرح‌های اجرایی قرارگاه امام‌حسن مجتبی (ع) و ۱۱۵ طرح نیز در‌ قالب پروژه‌های ملی و استانی بوده است که طی یکی دو ماه آینده به بصورت رسمی به بهره‌برداری خواهد رسید.

7f155116-8989-490b-9f18-c94a9f408287

به گفته داودی تا به امروز در ۳۲۰ پروژه روستایی ۶۲۵ کیلومتر لوله‌گذاری، ۱۵۳ باب مخزن، ۴۹ باب ایستگاه پمپاژ و ۴۶ حلقه چاه حفر شده است و در مجموع ۴۵ هزار‌ نفر از نعمت آب شرب بهره‌مند شده‌اند.

وی پروژه امام علی(ع) یک، در کرمانشاه را به عنوان محرومترین پروژه در این شهرستان عنوان کرد و گفت: این پروژه ۱۸ روستا را تحت پوشش دارد و تا پایان اردیبهشت‌ماه افتتاح و به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی اضافه کرد: با اجرای این ۱۸ پروژه روستایی که تا به امروز آبرسانی به هشت روستای آن انجام گرفته و ۱۰ روستای دیگر نیز تا پایان اردیبهشت به بهره‌برداری خواهد رسید، در مجموع بیش از ۲۰۰۰ هم‌استانی که تا به امروز، هیچگونه دسترسی به آب شرب نداشتند از نعمت آب سالم بهره‌مند‌ خواهند شد.

داودی می‌گوید: پیش از این آبرسانی به این روستا‌ها به صورت سیار انجام می‌گرفت یا مردم از چشمه‌های محلی غیر‌بهداشتی استفاده می‌کردند که با افتتاح این پروژه از نعمت آب سالم برخوردار شدند.

مردم روستا همچنان در کنار ما ایستاده‌اند و صحبت‌های مدیر‌عامل آبفا را با دقت گوش می‌دهند به آنها نزدیک می‌شوم سلام می‌کنم و به یکی از آنها که مشتاق‌تر از بقیه برای انجام مصاحبه به نظر می‌رسد نگاهی ‌می‌اندازم اسمش را می‌پرسم می‌گوید: یاور پرویزی، از آبرسانی می‌پرسم و اینکه آیا خوشحالید؟ برق خوشحالی را در چشمانش می‌بینم، می‌گوید: بله خدا خیرشان بدهد پیش از این هفته‌ای یک یا دوبار با تانکر برایمان آب می‌آوردند یا از چشمه‌‌‌های غیر‌بهداشتی آب مورد نیازمان را تامین می‌کردیم اما امروز با باز کردن شیر، آب سالم و کاملا بهداشتی را در دسترس داریم و بابت این موضوع خوشحالیم.

"عرفان صفایی" یکی دیگر از ساکنین این روستاست خودش سر حرف را باز می‌کند برای تامین آب پیش از این باید تا ۱۰ کیلومتر آنطرفتر از روستا می‌رفتیم تا آب مورد نیازمان را تامین کنیم خدا را شاکریم و از مسئولین به خاطر این کار بزرگ تشکر می‌کنیم.

4beb0d5a-8882-4384-8568-1c430c385f23

  کمی استراحت می‌کنیم چای داغ و آشی خوشمزه را که از قبل برای پذیرایی از ما آماده‌ کرده‌اند صرف می‌کنیم، هوای پاک و اکسیژن خالص طبیعت روستای قاپقوی را در درون ریه‌هایمان جای می‌دهیم و با جمع کردن ظرف‌ها و لیوان‌های یکبار مصرف از دل این طبیعت بکر، دوباره راه را برای بازدید از پروژه دیگری در پیش می‌گیریم.

مقصد بعدی ما روستای "سراب کریان" است روستایی که ساکنانش می‌گویند: حدود ۹۰ خانوار در آن ساکن هستند و‌پیش از این آبرسانی به صورت سیار و تنها هفته‌ای یک یا دو‌بار انجام می‌گرفته اما امروز از آب شرب استفاده می‌کنند.

برق شادی در چشمان اهالی این روستا هم موج می‌زند به یکی از آنها نزدیک می‌شوم خودش را "عبدالعلی منصوری" معرفی می‌کند او از خدمات آموزشی در روستا گله‌مند است و می‌گوید:  فرزندان ما برای ادامه تحصیل در دوره متوسطه اول و دوم ناگزیرند ۲۵ کیلومتر مسیر را طی کنند تا به مدرسه برسند.

او می‌گوید: سرویسی برای جابجایی آنها کرایه کرده‌ایم  که با دانش‌آموزان روستای دیگری تجمیع می‌شوند و به مدرسه‌ای در حمیل می‌روند.

او با ابراز خوشحالی از آبرسانی به این روستا، از نداشتن آسفالت و نبود گاز طبیعی نیز گله‌مند است و می‌گوید: سختی‌های موجود در روستا مهاجرت روستائیان را به شهرها بیشتر کرده و کسی دیگر حاضر نیست سختی ماندن در روستا را به جان بخرد ولی اگر مسئولین امکانات اولیه رفاهی و آموزشی را به روستا‌ها بیاورند باز‌هم مهاجرت معکوس شکل خواهد گرفت.

از مردم این منطقه خداحافظی می‌کنیم و مسیر برگشت به کرمانشاه را در پیش می‌گیریم مقصد بعدی ما پروژه تصفیه خانه فاضلاب شهر کرمانشاه است.

697f3478-65a9-45f1-afcf-2a1210c78e20

به گفته داودی در حال حاضر تصفیه فاضلاب ۳۲۴ هزار‌ نفر، در مدول شماره یک تصفیه‌خانه شهر کرمانشاه در حال انجام است و نیازمند دو تصفیه‌خانه فاضلاب دیگر برای۴۰۰ هزار نفر هستیم.

وی گفت: در نیمه دوم سال ۱۴۰۱ عملیات اجرایی مدول شماره ۲ تصفیه‌خانه فاضلاب شهر کرمانشاه با ظرفیت ۶۷‌ هزار مترمکعب در شبانه‌روز، آغاز شد که در حال حاضر ۲۴ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

مدیرعامل آبفای استان افزود: بر اساس پیش‌بینی انجام گرفته این تصفیه‌خانه در سال ۱۴۰۴ وارد مدار بهره‌برداری خواهد شد و در نظر داریم سازه‌های اصلی این طرح را تا پایان سال احداث نماییم همچنین خرید و نصب تجهیزات نیز تا پایان سال آینده به اتمام خواهد رسید.

داودی با اشاره به اینکه پس از راه‌اندازی این تصفیه خانه، ۲۴.۵ میلیون مترمکعب پساب تولید خواهد شد گفت: با توجه به اینکه این تصفیه‌خانه در شرق شهر کرمانشاه واقع شده و صنایع هم عمدتا در مسیر شرق شهر کرمانشاه قرار گرفته‌اند پس از اجرای این پروژه، پساب خروجی، به صنایع شرق استان اختصاص خواهد یافت.

وی اذعان داشت: به احتمال زیاد اجرای این پروژه بیش از ۱۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که ۳۱۶ میلیارد تومان آن مصوب شده و قصد داریم در قانون بودجه ۱۴۰۳ نیز اعتبار مناسبی در این زمینه دریافت کنیم.

صحبت‌های داودی که در مورد این پروژه به اتمام می‌رسد راهی مقصد آخر این سفر یعنی پروژه آب شهری کرمانشاه می‌شویم.

داودی در جمع خبرنگاران می‌گوید: در حوزه تامین آب شرب در مناطق جنوب، شرق و جنوب غربی کرمانشاه مشکلاتی وجود داشت که در این زمبنه تصمیماتی برای رفع این معضل انجام گرفت.

وی افزود: دو خط غرب و جنوب و شرق را طراحی کردیم در حال حاضر خط غرب بین مخزن چمن به جمهوری به اتمام رسیده و وارد مدار بهره‌برداری شده اما به دلیل اینکه پروژه شرق انجام نشده اثرات آن به طور کامل هنوز مشخص نیست.

7f155116-8989-490b-9f18-c94a9f408287

وی اضافه کرد: پروژه شرق پروژه استراتژیک و مهمی است که از فرودگاه کرمانشاه آغاز و تا مخزن کوثر به طول ۹ کیلومتر ادامه خواهد داشت که در حال حاضر تا میدان شهدا لوله‌گذاری انجام گرفته و عملیات اجرایی آن نیز در هفت کیلومتر از این مسیر به اتمام رسیده که بر اساس پیش‌بینی انجام گرفته تا پایان خرداد یا اوایل تیر‌ماه به بهره‌برداری می‌رسد.

داودی افزود: در مناطق شمال و شمال شرق کرمانشاه نیز با حفر ۲۵ حلقه چاه و راه‌اندازی مخزن کوثر مشکلات مردم در این مناطق مرتفع خواهد شد.

وی اذعان داشت: با انجام این پروژه‌ها در سال ۱۴۰۳ مشکل تنش آبی شهر کرمانشاه به طور کامل مرتفع می‌شود و بهترین تابستان از نظر تنش آبی را در کرمانشاه خواهیم داشت. اما مردم نیز در راستای توزیع عادلانه آب شرب باید در زمینه مدیریت مصرف اهتمام و همکاری لازم را داشته باشند.

سفر راویان پیشرفت در راستای اعلام اقدامات انجام گرفته در حوزه آبفا پس از صرف ناهار در کنار همکاران در ساعت ۱۶  به پایان می‌رسد امیدواریم با روایت این اقدامات توانسته باشیم خدمات شایسته حوزه آب و فاضلاب را به مردم بشناسانیم تا با روند کار این شرکت خدمات رسان آشنا شوند.

 

آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۵۶۵۸۱ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان