//
کدخبر: ۴۰۹۹۷۲ //

خودروی چینی آلمانی در راه بازار ایران

جتا، برند اقتصادی مشترک فولکس‌واگن-فاو، توانسته با ارائه سه محصول ارزان‌قیمت روی پلتفرم‌های شرکت فولکس، موفقیت‌های خوبی در بازار چین کسب کند. اکنون هر سه این خودروها شامل VS۵ و VS۷ کراس‌اوور و سدان VA۳ نامزد واردات به ایران توسط ماموت خودرو شده‌اند.

خودروی چینی آلمانی در راه بازار ایران
به گزارش فرتاک نیوز،

جتا، برند اقتصادی مشترک فولکس‌واگن-فاو، توانسته با ارائه سه محصول ارزان‌قیمت روی پلتفرم‌های شرکت فولکس، موفقیت‌های خوبی در بازار چین کسب کند. اکنون هر سه این خودروها شامل VS5 و VS7 کراس‌اوور و سدان VA3 نامزد واردات به ایران توسط ماموت خودرو شده‌اند.

 

خودروی-جتا-۱2

 

کراس‌اوور کامپکت VS5 اولین محصول برند جتا بود که در سال ۲۰۱۹ وارد بازار چین شد. این خودرو به‌واسطه قیمت بسیار خوب و ویژگی‌های فنی مورد استقبال قرار گرفت. موتور ۱.۴ لیتری توربوشارژر با وجود حجم کم خود می‌تواند ۱۴۸ اسب بخار قدرت و ۲۵۰ نیوتن متر گشتاور تولید کند. کارکرد این موتور بسیار خوب و بدون ناک است و توربوشارژر کوچک‌ترین نشانی از لگ  ندارد. البته باید در عمل و با بنزین داخلی هم این موضوع اثبات شود. گیربکس برای پایین آوردن هزینه از نوع ۶ سرعته اتوماتیک ساخت آیسین ژاپن انتخاب شده که خوشبختانه هماهنگی بسیار خوبی با موتور دارد و تعویض دنده‌ها در آن چه در حالت خودکار و چه در حالت دستی بدون تأخیر و به نرمی صورت می‌گیرد. نیروی تولیدی هم تنها به محور و دیفرانسیل جلو منتقل می‌شود.

 

باوجود اینکه موتور، قدرت چندان بالایی ندارد و روی کاغذ باید به بسیاری از رقبای چینی خود ببازد؛ اما هماهنگی موتور و گیربکس و مهندسی آلمانی باعث شده تا هیچ نقصی از این بابت حس نکنید. شتاب خودرو در تست اولیه زیر ۱۰ ثانیه به دست آمد و کشش موتور با وجود صدای بالایی که وارد اتاق می‌کرد، خوب بود.

خودروی-جتا-۱3

مهم‌تر از موتور، عملکرد شاسی و تعلیق برای ایجاد تعادل مناسب در سر پیچ‌ها و مانورهای ناگهانی است که این خودرو از آنها سربلند بیرون آمد. هندلینگ و پایداری VS5 نیز بهتر از تمام رقبای حال حاضر آن در بازار ایران است.

طراحی بدنه جتا VS5 کاملاً مشابه برادر بزرگ‌تر خود یعنی  جتا VS7 است و به‌زحمت می‌توان تفاوت‌های بین این دو مدل را پیدا کرد. بااین‌حال، VS5 اندکی کوچک‌تر است. فرم کلی چراغ‌ها و جلوپنجره هر سه محصول جتا از سدان فولکس‌واگن جتا مدل ۲۰۱۸ الهام گرفته شده و تبدیل به زبان طراحی مشترک آنها شده است. جلوپنجره کهکشانی بزرگ که تا زیر چراغ‌ها امتداد یافته، نمایی کمتر دیده شده دارد و هرچند از ترندهای روز طراحی عقب‌مانده اما ساده و باوقار است. سادگی در نمای بیرونی موج می‌زند و خبری از ماجراجویی در طراحی و ساختارشکنی نیست؛ بنابراین اگر چندان دنبال جلب‌توجه و نگاه دیگران نیستید این یک گزینه مطلوب به شمار می‌رود.

با ورود به کابین هم چیز چشمگیری که باعث شگفتی شود نخواهید یافت. همه چیز آشنا و در دسترس و کاملاً ارگونومیک طراحی شده‌اند. فضای داخلی کاملاً جادار است. البته تونل مرکزی که نشان‌دهنده پلتفرم AWD این مدل است، در پشت کمی آزاردهنده است. این خودرو نسبت به برادر بزرگ‌تر، از تجهیزات کمتری بهره‌مند شده و مهم‌ترین لوازم آن را می‌توان کروز کنترل تطبیقی، استارت-استاپ و استارت دکمه‌ای، سیستم تهویه دوطرفه مستقل، سانروف، صندلی راننده برقی و گرم‌کن صندلی‌های جلو، سیستم اطلاعات و سرگرمی با مانیتور باکیفیت و دوربین ۳۶۰، کیلومترشمار دیجیتالی که گرافیک آن قابل تغییر است و تعدی آپشن دیگر نام برد.

جتا VS5 احتمالاً با قیمتی بین یک و نیم تا دو میلیارد تومان وارد بازار می‌شود. قیمت این خودرو در چین از ۱۳ هزار دلار تا ۱۷۴۰۰ دلار است که در محدوده خودروهای بسیار ارزان قرار می‌گیرد؛ اما در ایران این موضوع صادق نیست. طیف خریداران VS5 را می‌توان افرادی دانست که زیاد به خودروهای چینی مخصوصاً مدل‌های پر زرق‌وبرق اعتماد ندارند. کسانی که پیش‌ازاین به فولکس گل اعتماد کرده و خاطرات خوبی با آن دارند قطعاً از این خودرو هم لذت خواهند برد.  علاوه بر قابلیت اطمینان، می‌توان کیفیت ساخت بالا، ایمنی عالی، فضای خوب کابین و صندوق بار و هندلینگ و هماهنگی موتور و گیربکس را هم از مزایای جتا VS5 برشمرد.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۰۹۹۷۲ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان