//
کدخبر: ۴۵۶۲۶۱ //

راهکارهای حفظ باروری بانوان

فلوشیپ مرکز درمان فوق تخصصی درمان ناباروری جهاددانشگاهی قم گفت: از آن‌جا که کیفیت و کمیت اووسیت‌های تخمدان‌ها در بانوان کاهش پیدا می‌کند، توصیه می‌شود بانوان نسبت به راهکارهای حفظ باروری قبل از سن ۳۵ سالگی اطلاعات کافی داشته باشند.

راهکارهای حفظ باروری بانوان
به گزارش فرتاک نیوز،

کتایون برجیس درگفت‌وگویی عنوان کرد: با توجه به افزایش سن ازدواج و عدم فراهم بودن شرایط ازدواج برای برخی افراد باید این اطلاع‌رسانی انجام شود که اگر بانوان شرایط ازدواج و فرزندآوری را نداشتند می‌توانند برای حفظ باروری اقدام کنند.

پزشک فلوشیپ مرکز درمان فوق تخصصی درمان ناباروری جهاددانشگاهی قم ادامه داد: به‌طورکلی، از آن‌جا که کیفیت و کمیت اووسیت‌های تخمدان‌ها در بانوان کاهش پیدا می‌کند، توصیه می‌شود بانوان نسبت به راهکارهای حفظ باروری قبل از سن ۳۵ سالگی اطلاعات کافی داشته باشند.

برجیس تصریح کرد: در شرایط خاص دیگر مثل لزوم اعمال جراحی روی تخمدان بعنوان مثال در بیماران آندومتریوز توجه به بحث حفظ باروری انجام می‌شود یا در مواردی که فرد درگیر بیماری سرطان شده و نیاز به کموتراپی دارد.

فوق تخصص درمان ناباروری اظهار کرد: آندومتریوز بیماری پیشرونده است و شایع‌ترین علامت آن دردهای قاعدگی و درد لگن می‌باشد با توجه به اینکه ذخایر تخمدان به علت این بیماری کاهش پیشرونده دارد بنابراین لزوم توجه به ذخایر تخمدان‌ها و مراجعه جهت پیگیری فرد مبتلا، مورد تأکید است تا در صورت لزوم حفظ باروری در مورد این افراد انجام شود.

وی اضافه کرد: در مورد بیماری آندومتریوز باید بدانیم که ده سال بعد بیمار با ناباروری و کاهش ذخایر تخمدانی، علائمی مانند چسبندگی‌ها و درهای پیش رونده‌تر لگن و ایجاد کیست اندومتریوما مواجه خواهد شد و فرد برای درمان مراجعه می‌کند.

فوق تخصص درمان ناباروری یادآور شد: انجماد بافت تخمدان، فریز تخمک‌ها و اووسیت‌ها و فریز جنین از جمله راه‌های حفظ باروری است.

برجیس بیان کرد: در زمانی که سن فرد خیلی کم است یا اینکه زمان بسیار محدود است و رادیوتراپی و شیمی درمانی باید سریعاً برای بیمار آغاز شود انجماد تخمدان راه حل مناسبی است؛ اما اگر فرصت کافی داشته باشیم فریز تخمک را انجام می‌دهیم.

وی گفت: هر زمان صحبت از حفظ باروری می‌شود اگر فرد همسر داشته باشد فریز کردن جنین بر فریز کردن تخمک ارجحیت دارد، به این علت که برگشت از فریز تخمک فرایندی به مراتب سخت تر از برگشت جنین‌های فریز شده است.

تأثیر سبک زندگی سالم در سیستم باروری افراد

برجیس با اشاره به تأثیر سبک زندگی سالم در سیستم باروری افراد، افزود: تغذیه مناسب، ورزش، عدم استفاده از سیگار و قلیان، استفاده از میوه و سبزیجات و اکسیدان‌ها به میزان کافی در رژیم غذایی، محدود و حتی استفاده نکردن از چربی‌های ترانس، عدم مصرف بیسکویت‌ها و کیک‌ها، عدم استفاده از مواد قندی در بهبود سلامت باروری موثر خواهد بود.

فوق تخصص درمان ناباروری  ادامه داد: مصرف بیشتر از سه فنجان قهوه در روز می‌تواند منجر به تاخیر در امر باروری و افزایش سقط جنین شود، لذا می‌توان از مصرف بیش از حد قهوه به عنوان فاکتورهای تغذیه‌ای مضر یاد کرد.

وی در پایان تصریح کرد: امکان فریز تخمک بدون آسیب به پرده بکارت از طریق شکم و با هدایت سونوگرافی و بدون استفاده از لاپاراسکوپی وجود دارد و مشکلی برای فرد ایجاد نمی‌کند، لذا برخی مشاوره‌های غلط منجر به تأخیر در مراجعه و کاهش کیفیت و کمیت تخمک‌ها در فرد می‌شود.

مرکز فوق تخصصی درمان ناباروری جهاد دانشگاهی استان قم با سابقه ده سال فعالیت در زمینه‌های تخصصی و فوق تخصصی همچون IUI، ICSI، تعیین جنسیت، لاپاروسکوپی و هیستروسکوپی‌های تشخیصی و درمانی توسط پزشکان فوق تخصص و مجرب در حال خدمت رسانی به مراجعین داخلی و خارجی است.

بانک تخمک و اسپرم، انتخاب جنسیت، آمینو سنتر، تست‌های تکمیلی عملکرد اسپرم، تشخیص و درمان ناتوانی جنسی، تلقیح داخل رحمی اسپر IUI، لاپاراسکوپی و هیستروسکوپی، جراحی تخصصی مردان، درمان‌های جایگزین (اهدا)، کورتاژ تشخیصی، میکرواینجکش (ICSI , IVf)، هچینگ آزمایشگاهی جنین، فریز جنین، تخمک و اسپرم از جمله خدمات مرکز فوق تخصصی درمان ناباروری جهاددانشگاهی واحد استان قم است.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۵۶۲۶۱ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان