//
کدخبر: ۴۱۹۸۶۳ //
آشپزی | قنبر پلو شیرازی

قنبر پلو شیرازی | خیلی عالیه !

طرز تهیه قنبر پلو شیرازی را در این مقاله بصورت کامل برایتان آموزش داده ایم. شما عزیزان می توانید با مطالعه این رسپی و آموزش آن یک قنبر پلو شیرازی خوشمزه را برای عزیزان خود تهیه و طبخ نمایید.

قنبر پلو شیرازی | خیلی عالیه !
به گزارش فرتاک نیوز،

قنبر پلو شیرازی همانند کلم پلو شیرازی یکی از غذاهای اصیل و سنتی شیراز است. این پلو یکی از پلوهای مجلسی شیراز است که از دیرباز در مجالس شادی طبخ و برای میهمانان سرو می شده است. البته به دلیل خوشمزه بودن این غذاها، گردشگرانی که به شیراز سفر کرده و طعم این غذای خوشمزه را چشیده اند، دستور تهیه آن را به سوغات به شهر و دیار خود برده اند و همین مسئله باعث شده اس تا چنین غذاهایی در مناطق مختلف و سایر استان ها نیز طبخ شوند.

مواد اولیه برای تهیه قنبر پلو شیرازی

برنج : 3 – 4 پیمانه

کشمش پلویی : 100 گرم

گوشت چرخ کرده : 400 گرم

گردو : 50 گرم

رب انار : 2 قاشق غذا خوری

پیاز : 1 عدد بزرگ

زعفران دم کرده : 3 قاشق غذا خوری

نمک، زرد چوبه و فلفل سیاه : به مقدار لازم

روغن : به مقدار لازم

آموزش مراحل تهیه قنبر پلو شیرازی

مرحله اول

گوشت چرخ کرده را درون یک کاسه بریزید و کمی نمک، زرد چوبه و فلفل سیاه به آن اضافه نمایید. گوشت را خوب ورز دهید تا کاملا منسجم شده و چسبندگی خوبی پیدا کند. گوشت را به صورت کوفته قلقلی های اندازه فندق شکل دهید و کنار بگذارید.

در یک ماهیتابه مقداری روغن بریزید و ماهیتابه را روی اجاق قرار دهید تا روغن داغ شود. پس از داغ شدن روغن، کوفته قلقلی ها را به ماهیتابه اضافه نمایید و کاملا سرخ کنید. کوفته قلقلی های سرخ شده را از ماهیتابه خارج کنید و کنار بگذارید.

مرحله دوم

پیاز به پوست گرفته و بشویید. پیاز رابه صورت نگینی یا خلالی خورد کنید و درون ماهیتابه ای که کوفته قلقلی ها را در آن سرخ کرده بودید بریزید و تفت دهید. زمانی که پیاز ها شیشه ای و سبک شدند، مغز گردو ها  را خورد کنید به آن اضافه کنید. کمی مغز گردو خورد شده را به همراه پیاز تفت دهید. سپس کوفته قلقلی را به ماهیتابه اضافه نمایید.

مرحله سوم

در این مرحله رب انار را درون یک کاسه بریزید و با مقدار کمی آب جوش آن را رقیق کنید. یک قاشق غذا خوری زعفران دم کرده به آن اضافه کنید و سس بدست آمده را به مواد درون ماهیتابه اضافه نمایید. اجازه دهید تا مواد درون این سس کمی بجوشند و طعم دار شوند. در آخر کشمش را به مواد اضافه کنید و ماهیتابه را از روی شعله بردارید و کنار بگذارید.

مرحله چهارم

درون یک قابلمه مناسب تا نیمه آب بریزید و روی اجاق قرار دهید تا آب به جوش بیاید. برنج خیس خورده را پس از اینکه آب اضافی آن را دور ریختید به آب جوش اضافه کنید و اجازه دهید تا برنج درون آب بجوشد. زمانی که برنج نیم پز شد آن را آبکش کنید (یک دانه برنج را بین دو انگشت خود بگیرید و له کنید. اگر اطراف دانه برنج له شد و وسط آن سفت باقی ماند زمان آبکش کردن برنج فرا رسیده است).

مرحله پنجم

ته قابلمه ای که برای دم گذاشتن قتبر پلو انتخاب کرده اید به اندازه دو الس 3 قاشق غذا خوری روغن بریزید و ته دیگ مورد نظر خود (سیب زمینی یا نان لواش) را ته قابلمه بچینید. یک لایه برنج روی ته دیگ ریخته و کمی از مواد کوفته قلقلی روی آن بریزید. برنج و مواد قنبر پلو شیرازی را به صورت لایه لایه درون قابلمه بریزید تا زمانی که تمام برنج و مواد کوفته قلقلی تمام شود.

در نهایت باقی مانده زعفران دم کرده را به همراه 2 قاشق غذا خوری روغن روی برنج بریزید. قابلمه را روی شعله ملایم اجاق قرار دهید و سر آنرا دم کنی بگذارید. 45 دقیقه تا 1 ساعت زمان لازم است تا قنبر پلو شیرازی دم بکشد و آماده شود.

وقتی برنج کاملا دم کشید تمام مواد پلو را درون قابلمه با هم مخلوط کرده و پلوی آماده شده را درون یک ظرف مناسب بریزید و سرو نمایید. مراحل کار برای تهیه قنبر پلو شیرازی همین است.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۱۹۸۶۳ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرتاک نیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرتاک نیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد