//
کدخبر: ۴۷۹۸۰۶ //

آیا یک میدی کنترلر کوچک می‌تواند برای آهنگسازی حرفه‌ای کاربردی باشد؟

در این مطلب، قصد داریم ویژگی‌های میدی کنترلرهای کوچک و شرایطی که این وسیله‌های جذاب می‌توانند در آن کاربردی واقع شوند را مورد بررسی قرار دهیم تا ببینیم آیا این محصولات می‌توانند وسایلی ارزنده و کاربردی باشند یا خیر.

آیا یک میدی کنترلر کوچک می‌تواند برای آهنگسازی حرفه‌ای کاربردی باشد؟
به گزارش فرتاک نیوز،

امروزه، تنوع بسیاری از میدی کنترلرها در بازار وجود دارد و می‌توان گفت که شما می‌توانید با هر سلیقه‌ای، برای هر شرایط و برای هر نرم‌افزار آهنگسازی به‌خصوصی، یک میدی کنترلر مناسب را در بازار بیابید.

اما برخی از میدی کنترلرهای موجود در بازار امروز، اندازه‌ای کوچکتر از نمونه‌های معمول دارند و با کلاویه‌های کوچکتر و بدنه سبک و نازک خود، به‌آسانی درون کیف و کوله‌پشتی شما جای می‌گیرند. اگر شما نیز یک آهنگساز هستید و به دنبال خرید میدی کنترلر بوده‌اید، مطمئناً از خود پرسیده‌اید که آیا میدی کنترلرهای کوچک و جمع‌وجور، ارزش خرید دارند و می‌توانند به اندازه یک میدی کنترلر بزرگ و رومیزی، در پروسه آهنگسازی کاربردی واقع شوند؟ در این مطلب، قصد داریم ویژگی‌های میدی کنترلرهای کوچک و شرایطی که این وسیله‌های جذاب می‌توانند در آن کاربردی واقع شوند را مورد بررسی قرار دهیم تا ببینیم آیا این محصولات می‌توانند وسایلی ارزنده و کاربردی باشند یا خیر.

چه زمانی یک میدی کنترلر کوچک برای ما کاربردی است؟

  • هنگامی که قصد ساخت موسیقی در بیرون از استودیو را داشته باشید

اگر شما نیز همانند بسیاری دیگر از آهنگسازان، در محیط بیرون از استودیو خلاقیت بیشتری دارید یا می‌خواهید در حین سفر نیز به ایده‌پردازی موسیقایی خود ادامه دهید، میدی کنترلرهای کوچک می‌توانند وسیله‌ای بسیار کاربردی برای شما باشند.

بزرگترین مزیت میدی کنترلرهای کوچک، همین اندازه کوچک و قابلیت حمل آنهاست؛ در واقع، این دسته از کنترلرها به‌قدری کوچک و سبک‌وزن هستند که برخی از نمونه‌های آنها را می‌توانید به‌آسانی درون کوله‌پشتی خود قرار دهید و آنها را به‌راحتی حمل کنید.

اکثر میدی کنترلرهای کوچک موجود در بازار، نیروی مورد نیاز خود برای کار را از طریق اتصال USB به کامپیوتر تأمین می‌کنند و برای تغذیه آنها، نیازی به برق شهری و یک آداپتور نخواهید داشت. این امر بدین معناست که شما می‌توانید تنها با اتصال این دسته از میدی کنترلرها به لپ‌تاپ خود، آنها روشن کنید و در هر جایی، به ساخت موسیقی بپردازید.

  • اگر فضای چندانی در محیط استودیوی خود در اختیار نداشته باشید

میدی کنترلرهای کوچک، فضایی بسیار کم را در میز شما اشغال می‌کنند و اگر استودیویی کوچک یا در کل، فضایی محدود را برای قراردهی تجهیزات آهنگسازی در اختیار دارید، این دسته از کنترلرها می‌توانند برای شما بسیار مناسب باشند.

همچنین این دستگاه‌ها می‌توانند نقش یک میدی کنترلر ثانویه و در دسترس را نیز به بهترین نحو ایفا کنند و با قرارگیری بر روی میز کامپیوتر، امکان ضبط سریع یک ملودی و آزمودن صداهای یک پلاگین را به‌شکلی بسیار آسان برای شما ممکن می‌سازند.

همچنین به دلیل این که میدی کنترلرهای کوچک می‌توانند درست در روبروی شما قرار بگیرند و هیچ مزاحمتی را نیز برای شما ایجاد نکنند، می‌توانید در حین انجام کارهای دیگر با کامپیوتر نیز اگر ایده‌ای در رابطه با موسیقی به ذهنتان می‌رسد، سریعاً نرم‌افزار آهنگسازی خود را اجرا کنید و با استفاده از میدی کنترلر، به‌سرعت ایده خود را پیاده کرده و آن را ضبط کنید.

  • چنانچه قصد به‌کارگیری یک میدی کنترلر ثانویه را در استودیوی خود داشته باشید

شما می‌توانید با استفاده از یک میدی کنترلر کوچک در کنار میدی کنترلر اصلی خود، از قابلیت‌هایی همچون تغییر گام و تنظیم انواع پارامترها و سمپل‌های در حال پخش در پروژه خود بهره‌مند شوید.

قابلیتی موسوم به Keyswitch در دنیای آهنگسازی دیجیتال وجود دارد که به‌وسیله آن، می‌توان با بهره‌گیری از یک میدی کنترلر، الگوی ریتمیک و سایر هویت‌های صوتی برخی از سازهای نرم‌افزاری سمپلی را تغییر داد.

تولیدکنندگان سازهای نرم‌افزاری ساخته‌شده بر پایه سمپل همچون نیتیو اینسترومنتز (Native Instruments)، معمولاً در چندی از پریست‌های این دسته از پلاگین‌های خود، قابلیت keyswitch را تعبیه کرده‌اند تا بتوان با بهره‌گیری از یک میدی کنترلر، علاوه بر نواختن ساز مورد نظر، برخی از تنظیمات آن را نیز تغییر دهید. در این حالت، اگر یک میدی کنترلر بزرگ همچون انواع 88 کلید این وسیله را در اختیار نداشته باشید که بتوانید به‌وسیله آن، هم به نواختن ساز بپردازید و هم به keyswitch‌های پلاگین مورد نظر دسترسی داشته باشید، وجود یک میدی کنترلر کوچک در استودیوی شما می‌تواند بسیار کاربردی واقع شود.

فرض کنیم که میدی کنترلر اصلی شما در استودیو، از نوع 4 اکتاو (49 کلاویه) یا 5 اکتاو (61 کلاویه) است و از آن برای نواختن ملودی‌ها و آکوردهای اصلی موسیقی خود استفاده می‌کنید. در این شرایط، با قراردهی یک میدی کنترلر کوچک 25 کلاویه در کنار کنترلر اصلی خود، می‌توانید همزمان با نوازندگی ملودی‌های اصلی موسیقی خود، به keyswitch‌های پلاگین فعال نیز دسترسی داشته باشید.

  • در صورتی که به یک اسباب بازی جذاب در استودیو نیاز داشته باشید

چرا باید وسیله‌ای که به آن نیاز ندارید یا یک اسباب بازی را برای استودیوی خود خریداری کنید؟

باید بگوییم که طبق تجربه بسیاری از آهنگسازان، برخی اوقات یک الگوی متفاوت که با روتین روزمره شما در تولید موسیقی تداخل ایجاد می‌کند، می‌تواند برای شما بسیار الهام‌بخش واقع شود. در واقع، این تجربه را می‌توان به تجربه خرید یک جفت کفش دویدن نو تشبیه کرد که با خریداری آنها، ناگهان انگیزه‌ای بیشتر برای دویدن و ورزش پیدا خواهید کرد و شاید به همین شکل، مسیر زندگی‌تان نیز تغییر کند!

بنابراین، اگر خرید یک میدی کنترلر کوچک و جذاب می‌تواند انگیزه‌بخش و الهام‌بخش شما برای ساخت موسیقی و صرف زمانی بیشتر در استودیو باشد، پیشنهاد می‌کنیم که یک نمونه از آن را برای استودیوی خود خریداری کنید!

چه زمانی یک میدی کنترلر کوچک برای ما کاربردی است؟

چه زمانی یک میدی کنترلر کوچک برای ما کاربردی نیست؟

  • چنانچه قصد نوازندگی به‌شکلی بسیار پویا را داشته باشید

مشکل اصلی کلاویه‌های کوچک در میدی کنترلرهای قابل حمل این است که امکان نوازندگی به‌شکلی پویا و انتقال کامل حس نوازندگی به شنونده به‌وسیله آنها وجود ندارد. تقریباً تمامی موزیسین‌های حرفه‌ای بر این اعتقادند که کنترل پویایی نوازندگی در میدی کنترلرهای کوچک بسیار دشوارتر از نمونه‌های فول سایز این وسیله است. در نتیجه، احتمالاً با استفاده از یک میدی کنترلر کوچک، موسیقی شما آنقدر که می‌توانست با یک میدی کنترلر کامل و بزرگ، پویا و پرحس باشد، نخواهد بود!

  • اگر قصد دارید اجزایی به‌جز لید و درامز را در موسیقی خود بنوازید

ساخت و نواختن لید، بیس‌لاین و درام‌لاین یک موسیقی به‌وسیله یک میدی کنترلر کوچک، کاری آسان است و این وسیله می‌تواند به‌خوبی از پس آن برآید. اما آیا می‌شود به‌وسیله این میدی کنترلرهای کوچک، یک ارنژمان سازهای زهی یا یک ملودی و آکورد پیچیده پیانو که نیازمند نواختن چند اکتاو است را نیز نواخت؟ اگر یک پیانیست، خصوصاً در سبک‌های کلاسیک باشید، احتمالاً طبق عادت خود، هر دو دست خود را بر روی کیبورد خود قرار می‌دهید و به این شکل، به نواختن در چند اکتاو مختلف می‌پردازید. اگر سعی کنید با یک میدی کنترلر کوچک چنین تکنیکی را انجام دهید، به‌سرعت کلافه خواهید شد؛ زیرا دست خود را به هر سمتی که حرکت دهید، به بن‌بست می‌خورید و کلید کافی برای نواختن نت‌های مورد نظر خود را در اختیار نخواهید داشت.

به‌علاوه، میدی کنترلرهای کوچک معمولاً به ورودی پدال ساستین نیز مجهز نیستند و به‌جای یک پیچ بِند عادی، به یک کنترلر لمسی یا ریبون مجهز هستند که استفاده از آنها، به هیچ وجه به‌آسانی استفاده از یک پیچ بند استاندارد نیست و همین امر، باعث محدود شدن شما در نوازندگی می‌شود.

  • در صورتی که می‌خواهید مبلغ کمتری را برای خرید تجهیزات استودیویی صرف کنید

بسیاری از آهنگسازان بر این باورند که قیمت میدی کنترلرهای کوچک، معمولاً پایین‌تر از نمونه‌های استاندارد و بزرگ این وسیله است؛ اما چنین قاعده‌ای تنها در مورد چند برند و مدل محدود صدق می‌کند.

برای مثال، میدی کنترلر کوچک Novation Launchkey Mini، با قیمت حدود 110 دلار در بازار جهانی به فروش می‌رسد؛ در حالی که میدی کنترلر چهار اکتاو M-Audio Keystation 49 با وجود اندازه بزرگ، کلاویه‌های فراوان و پاسخ‌دهی فوق‌العاده خود، تنها حدود 90 دلار قیمت دارد که تقریباً بیست دلار کمتر است.

  • چنانچه دست‌هایی بزرگ دارید

نواختن دقیق آکوردها و ملودی‌ها با استفاده از کلاویه‌های کوچکتر، مطمئناً کاری دشوارتر و نیازمند تمرکز بیشتر است؛ اما اگر دستان و انگشتان شما بزرگتر از معمول باشد، این کار برای شما دشوارتر نیز خواهد شد.

بسیاری از موزیسین‌ها و آهنگسازان، با نوازندگی با کلاویه‌های مینی بسیار راحت هستند؛ اما از نظر ما، اگر مدتی طولانی با استفاده از این نوع از کیبوردها به نوازندگی بپردازید، قدرت و دقت انگشتان شما افت خواهد کرد و دیگر نمی‌توانید با مهارت قبل، کیبوردها یا سایر سازهایی با کلاویه‌های عادی و بزرگ را بنوازید.

آیا یک میدی کنترلر کوچک می‌تواند برای آهنگسازان مبتدی مناسب باشد؟

به اعتقاد ما، توصیه خرید یک میدی کنترلر کوچک به یک آهنگساز مبتدی، کاری اشتباه است. افرادی که خرید میدی کنترلرهای کوچک و تجهیزات مشابه را به آهنگسازان مبتدی توصیه می‌کنند، انگار بر این باورند که یک آهنگساز تازه‌کار، تنها قصد دارد این کار را به‌شکلی تفریحی دنبال کند و هیچ‌گاه قرار نیست که به‌شکلی عمیق وارد دنیای آن شود. در مقابل، از نظر ما یک آهنگساز مبتدی نباید به سراغ یک میدی کنترلر کوچک برود؛ زیرا استفاده از این دسته از میدی کنترلرها در مراحل مقدماتی یادگیری آهنگسازی، نه‌تنها خلاقیت شما را محدود می‌کند، بلکه می‌تواند باعث شکل‌گیری عاداتی اشتباه در نوازندگی کیبورد نیز بشود.

آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۷۹۸۰۶ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرتاک نیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرتاک نیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد