//
کدخبر: ۴۸۰۷۳۶ //

پلو مسما بادمجان؛ طعمی بی‌نظیر که هرگز فراموش نمی‌کنید! + طرز تهیه

پلو مسما بادمجان نوعی پلو مخلوط بسیار خوشمزه و مجلسی است که از ترکیب برنج با بادمجان، زرشک، مرغ، غوره و... تهیه می‌شود.

پلو مسما بادمجان؛ طعمی بی‌نظیر که هرگز فراموش نمی‌کنید! + طرز تهیه
به گزارش فرتاک نیوز،

پلو‌های مخلوط در سفره غذای ایرانی‌ها جایگاه مخصوص به خود را دارند. باقالی پلو، کلم پلو، هویج پلو، شیرین پلو، کشمش پلو مرصع پلو و… از انواع پلو‌های مخلوطی هستند که در مهمانی‌ها طرفداران خاص خود را دارند. پلوی مخلوطی که امروز می‌خواهیم آموزش آن را با شما به اشتراک بگذاریم، پلو مسما بادمجان است.

این پلو مخلوط ویژه ترکیب خوشمزه‌ای از مرغ، بادمجان، زرشک، غوره و… است و طعم بی‌نظیری دارد که باید یکبار آن را امتحان کنید تا عاشقش شوید. اگر دوست دارید اینبار غذای متفاوت و جدیدی را برای اعضای خانواده تهیه کنید، در ادامه این مطلب با طرز تهیه پلو مسما بادمجان خوشمزه همراه ما باشید.

مواد لازم

برنج: ۵ پیمانه

فیله مرغ: ۷ عدد

پیاز: ۱ عدد

رب گوجه فرنگی: ۱ قاشق غذاخوری

زرشک: نصف لیوان

بادمجان: ۵ عدد

غوره: نصف لیوان

زعفران دم کرده غلیظ: به میزان لازم

نمک، زردچوبه، فلفل و پاپریکا: به میزان لازم

روغن: به میزان لازم

طرز تهیه

طرز-تهیه-پلو-مسما-بادمجان1

برای درست کردن این پلوی مخلوط خوشمزه ابتدا برنج را با آب ولرم و نمک به مدت ۴ ساعت خیس بدهید. بادمجان‌ها را به صورت ورقه‌ای نازک برش بزنید و چند دقیقه داخل آب و نمک بگذارید بماند و بعد آبکش کنید. پیاز را خرد کنید و همراه با مقداری روغن داخل یک ماهی تابه مناسب تفت بدهید. بعد از اینکه پیاز کمی نرم و سبک شد، فیله‌های خرد شده مرغ را اضافه کنید و زردچوبه، نمک، فلفل و پاپریکا بریزید و هم بزنید. بعد از اینکه چند دقیقه مرغ را با پیاز و ادویه‌ها تفت دادید، رب گوجه فرنگی را اضافه کنید و یک دقیقه تفت بدهید و زعفران دم کرده غلیظ را روی مواد بریزید.

حالا زرشک را که از قبل خیس داده‌اید، همراه با غوره به مواد بالا اضافه کنید و هم بزنید و یک دقیقه بعد اجاق گاز را خاموش کنید. برنج را آبکش کنید و کمی دانه‌تر بردارید. کف قابلمه موردنظرتان بادمجان‌ها را کنار هم بچینید و مقداری از برنج آبکش شده را روی آن بریزید. حالا مواد میانی را که آماده کرده‌اید، روی برنج بریزید و بقیه برنج را روی مواد بریزید و سطح برنج را صاف کنید. حالا دمکنی بگذارید و قابلمه را به مدت ۴۵ دقیقه روی حرارت متوسط اجاق گاز قرار بدهید تا برنج دم بکشد. در آخر برنج را داخل ظرف سرو موردنظر برگردانید و نوش جان.

نکات مهم 

برای آبکش کردن برنج به این نکات توجه کنید. بعد از اینکه برنج را شستید، به آن آب گرم و نمک اضافه کنید. نمک را به اندازه‌ای اضافه کنید که کمی شور‌تر از حد معمول باشد. بگذارید برنج چند ساعت خیس بخورد. بهتر است برنج حداقل ۳ ساعت با نمک خیس بخورد تا کیفیت بهتری داشته باشد. اگر وقت دارید، حتماً از شب قبل برنج را خیس کنید. برای آب‌کش کردن برنج قابلمه را تا دو سوم از آب پر کنید و روی حرارت بگذارید. نمک را به آن اضافه کنید.

وقتی آب به جوش آمد، باید برنج را اضافه کنید. آبی را که به برنج اضافه شده بود و برنج با آن خیس خورده بود، خالی کنید و برنج خیس خورده را داخل آب درحال جوش بریزید. حرارت برنج درحال جوش نباید کم باشد و شعله گاز باید متوسط رو به زیاد باشد. درب قابلمه را نگذارید و صبر کنید تا آب برنج جوش بیاید. وقتی آب دوباره به جوش آمد، چندبار با فاصله و البته با دقت برنج را هم بزنید تا دانه‌ها از هم باز شود.

دقت کنید برنج را خرد نکنید. تقریباً برنج حدود ده تا چهارده دقیقه باید بجوشد. البته زمان جوشیدن برنج به نوع آن بستگی دارد. زمانی برنج برای آب‌کش کردن مناسب است که دانه‌های آن نرم شود؛ ولی هنوز مغز آن سفت باشد. بعد از اینکه برنج را آب‌کش کردید، اجازه بدهید آب برنج کاملاً گرفته شود. سپس روی برنج آب سرد بریزید تا پخت دانه‌ها متوقف شود و همین‌طور نمک اضافی بین دانه‌های برنج بیرون رود تا برنج شور نشود. اگر خواستید برنج بیشتر قد بکشد، وقتی برنج شروع به جوشیدن کرد، یک استکان آب سرد به آن اضافه کنید. این کار باعث می‌شود به برنج شوک وارد شود و بیش‌تر قد بکشد. دقت داشته باشید که آب سرد را از وسط برنج اضافه نکنید؛ بلکه خیلی آرام از اطراف برنج اضافه کنید.

برای شستن زرشک باید به این نکته توجه کنید که زرشک با یک بار زیر آب گرفتن تمیز نمی‌شود. برای شستن زرشک ابتدا زرشک‌ها را پاک کنید و در یک صافی یا الک بریزید. الک را روی یک قابلمه یا کاسه قرار بدهید و زیر شیر آب بگیرید. بعد از چند دقیقه اگر الک را بلند کنید، می‌بینید که داخل کاسه پر از شن‌ریزه شده است. این کار را باید تا جایی ادامه بدهید که آب باقی مانده داخل کاسه کاملاً تمیز باشد.

ـ همیشه سعی کنید از زعفران دم کرده غلیظ استفاده کنید؛ چون هرقدر زعفران را با آب بیش‌تری دم کنید، کم‌رنگ‌تر می‌شود و مجبور می‌شوید برای به دست آوردن رنگ دلخواه‌تان از زعفران بیشتری استفاده کنید؛ بنابراین نحوه دم کردن زعفران بسیار مهم است. برای دم کردن زعفران ابتدا زعفران را بدون اضافه کردن شکر یا قند کاملاً پودر کنید. بعد به ازای ۱ قاشق چای‌خوری زعفران ۲ قاشق سوپ‌خوری آب جوش و ۲ تکه یخ به آن اضافه کنید. افزودن یخ باعث می‌شود به زعفران شوک وارد شود و رنگ بیش‌تری پس بدهد.

زعفران را در ظرف دردار در فریزر نگهداری کنید و موقع استفاده اجازه بدهید در دمای محیط یخ زدایی شود. پس از هر بار استفاده دوباره زعفران باقی مانده را داخل فریزر قرار دهید. حواستان باشد زعفرانی که استفاده می‌کنید، تقلبی نباشد. برای اینکه بفهمید زعفران تقلبی یا خالص است. زعفران را بین انگشتتان بگذارید و فشار بدهید. اگر روغن پس نداد؛ یعنی خالص است. زعفران‌های تقلبی معمولاً براق هستند.

هنگام خرید بادمجان سعی کنید از بادمجان‌های چین اول استفاده کنید؛ چون بادمجان‌های چین دوم و سوم معمولاً پر تخم و تلخ هستند. همچنین موقع خرید بادمجان حتماً بادمجان‌های براق، کشیده و سنگین را انتخاب کنید. حواستان باشد که بادمجان زخمی نباشد. هنگام خرید بادمجان توجه کنید که کلاهک بادمجان هرچه کشیده‌تر باشد، نشان از شیرین بودن آن است. برای درست کردن این غذا می‌توانید به جای بادمجان معمولی از بادمجان دلمه‌ای هم استفاده کنید.

آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۸۰۷۳۶ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرتاک نیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرتاک نیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد