//
کدخبر: ۴۲۴۳۷۲ //
آشپزی |سو بورکی

بورک محبوب ترکیه | طرز تهیه سو بورکی

سلام عزیزان. سو بورکی ترکیه ای غذایی بسیار سبک و لذیذ است که با یک بار چشیدن آن، به یکی از گزینه های ثابت در منو غذایی تان تبدیل خواهد شد. سو بورکی را می توانید به عنوان یک غذای خوشمزه و لذیذ در منزل تهیه و میل نمایید.

بورک محبوب ترکیه | طرز تهیه سو بورکی
به گزارش فرتاک نیوز،

سو بورکی (Su Boregi)، یکی از محبوب‌ترین بورک‌های ترکی است. این بورک از خمیر یوفکا به همراه جعفری و پنیر تهیه می‌شود و طعم بسیار خوبی دارد. مردم ترکیه سو بورکی را در وعده‌های غذایی مختلف شامل صبحانه، ناهار، شام یا حتی میان‌وعده‌ها درست می‌کنند و به همراه نوشیدنی سرو می‌نمایند. سو بورکی در صبحانه یا عصرانه به همراه چای و در ناهار و شام به همراه دوغ خورده می‌شود.

مواد اولیه برای تهیه سو بورکی

آرد 5 لیوان

تخم‌مرغ 4 عدد

آب ولرم دو سوم لیوان

نمک یک قاشق مرباخوری

روغن جامد 2 قاشق غذا خوری

روغن زیتون یک قاشق غذاخوری

کره دو سوم لیوان

پنیر سفید فتا400 گرم

جعفری خرد شده 2 قاشق غذا خوری

آموزش مراحل تهیه سو بورکی

مرحله اول: آماده کردن مواد داخل بورک

پنیر سفید فتا را در یک کاسه بریزید و با چنگال خرد کنید. جعفری خرد شده را به پنیر اضافه کرده و به آرامی هم بزنید تا خوب باهم ترکیب شود. ترکیب پنیر و جعفری را کنار بگذارید. یک کاسه دیگر بگیرید و کره ذوب‌شده را در آن بریزید.

مرحله دوم: آماده کردن خمیر

تخم‌مرغ‌ها را در یک ظرف بشکنید و آب ولرم، نصف قاشق مرباخوری نمک و  2 قاشق غذا خوری روغن جامد را به آن اضافه کنید. مواد را با هم‌زن بزنید و خوب ترکیب کنید. آرد را الک کنید و آن را کم‌کم به مواد اضافه کنید تا به صورت خمیر درآید. مقدار آرد استفاده شده بستگی به اندازه تخم‌مرغ‌ها دارد.

پس از این‌که خمیر در گوشه کاسه جمع شد، آن را بیرون بیاورید و با دست به خوبی ورز دهید تا خمیری صاف و یک‌دست ایجاد شود. خمیر را به 10 قسمت مساوی تقسیم کنید و به صورت گلوله درآورید. گلوله‌ها را بر روی یک سینی قرار دهید و روی آن را با یک پارچه‌ مرطوب بپوشانید. سینی را کناری بگذارید و اجازه دهید به مدت یک ساعت بماند تا خمیر ور بیاید.

مرحله سوم: باز کردن خمیر

مقداری آرد روی یک سطح صاف بپاشید. یکی از گلوله‌ها را بردارید و روی سطح باز کنید. خمیر باید به خوبی باز شود تا کاملا نازک گردد. تمامی گلوله‌های خمیری را به همین شکل با وردنه باز کنید و بر روی هم بچینید. دقت داشته باشید که بین لایه‌ها به اندازه کافی آرد وجود داشته باشد تا خمیرها به هم نچسبد. وقتی خمیرها را باز کردید، 10 دقیقه دیگر به آن استراحت دهید.

مرحله چهارم: پخت ورقه‌های یوفکا

یک قابلمه آب بر روی اجاق قرار دهید و اجازه دهید تا جوش بیاید. نصف قاشق مرباخوری نمک و یک قاشق غذاخوری روغن زیتون را به آب جوش اضافه کنید. در کنار خود یک کاسه بزرگ آب سرد نیز قرار دهید. ورقه‌های یوفکا را دانه دانه در آب جوش بیندازید و با قاشق کمی فشار دهید تا به طور کامل به زیر آب برود. 30 تا 40 ثانیه زمان دهید و پس از آن ورقه را از آب جوش درآورید و در آب سرد بیندازید.

حدود 15 ثانیه در آب سرد قرار دهید و سپس خارج نمایید. دقت داشته باشید که دمای آب سرد را در هر مرحله بررسی کنید و اگر گرم شده بود، آن را عوض کنید. برای بیرون آوردن ورقه‌ها از یک آبکش صاف یا کفگیر استفاده کنید و با احتیاط این کار را انجام دهید تا پاره نشوند. ورقه‌ها را بر روی یک صافی قرار دهید تا آب آن به طور کامل خارج گردد.

مرحله پنجم: درست کردن بورک

سینی فر را با کره ذوب‌شده کاملا چرب کنید و یک لایه خمیر یوفکا را درون آن پهن نمایید.  سپس مقداری کره ذوب‌شده بر روی خمیر بمالید. 4 خمیر یوفکای دیگر را نیز به همین صورت بر روی سینی قرار دهید و بر روی آن کره بمالید. در این مرحله ترکیب پنیر و جعفری را بر روی لایه پنجم بریزید و کاملا پخش کنید.

5 خمیر یوفکای دیگر را نیز به همین ترتیب لایه به لایه بر روی هم قرار دهید و روی هر لایه کره آب‌شده بمالید.  باقی‌مانده کره را بر روی لایه آخر بریزید و سینی را درون فر از قبل گرم شده قرار دهید. حرارت فر را بر روی 180 درجه سانتی‌گراد تنظیم کنید. اجازه دهید سو بورکی به مدت  45 تا 50 دقیقه درون فر بماند تا رنگ آن قهوه‎ای شود.

سو بورکی شما آماده است. کمی صبر کنید تا از داغی بیفتد. سپس با یک چاقو به شکل دلخواه برش دهید و سرو نمایید.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۲۴۳۷۲ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرتاک نیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرتاک نیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد