//
کدخبر: ۴۳۲۸۴۱ //
آشپزی| دلمه به

این دلمه عالیه| دلمه به

همراهان همیشگی امروز با طرز تهیه دلمه به در خدمت شما هستیم.لطفا تا انتها با ما باشید.

این دلمه عالیه| دلمه به
به گزارش فرتاک نیوز،

در اینجا دستور تهیه دلمه به را بصورت کامل و مرحله به مرحله برای شما دوستان آماده کرده ایم.

مواد لازم

لپه (خیسانده شده) ۵۰ گ

نمک و دانه فلفل سیاه (کوبیده‌شده) ب.م.ل

سس دلمه طبق دستور داده شده

برنج (خیسانده شده) ۱ پ

بِه ۴ عدد

سرکه سفید ب.م.ل

پیاز (نگینی خردشده) ۱ عدد

روغن مایع (مخصوص سرخ‌کردن) ب.م.ل

گوشت چرخ‌کرده (مخلوط گوسفند و گوساله) ۳۰۰ گ

رب گوجه‌فرنگی ۱ ق.س

زردچوبه (پودرشده) ۱ ق.س

جعفری (پاک و خردشده) ۳۰ گ

زعفران (ساییده و حل شده در آب) ۴۰ م.ل

یک عدد پیاز (نگینی خردشده) را در تابه‌ای حاوی روغن داغ، روی حرارت ملایم، تفت دهید تا طلایی‌رنگ شود سپـس قاشق چای‌خوری زردچوبه (پودرشده) را به آن اضافه کنید و تفت دهید. ۲ قاشق سوپ‌خوری رب گوجه‌فرنگی را به آن بیافزایید و به تفت دادن ادامه دهید تا رب گوجه‌فرنگی خوش‌رنگ شود. ۱۰۰ گرم آلوی خورشی را به‌همراه ۲۵۰ میلی‌لیتر آب به آن اضافه کنید و با مقداری آب‌غوره، نمک و دانه فلفل سیاه (کوبیده‌شده) سس را مزه‌دار کنید.

روش تهیه

آب روی لپه خیس‌شده را خالی کرده سپس آن را در قابلمه‌ای حاوی مقداری آب بریزید و روی حرارت ملایم قرار دهید تا ۳ ساعت بپزد. در اواخر پختِ لپه، مقداری نمک به آن افزوده و آن را آبکش کنید. سس دلمه را آماده کنید.

آب ِروی برنج خیس ‌شده را خالی کرده و آن را داخل ‌قابلمه‌ آبِ جوش بریزید و ۱۰ تا ۱۴ دقیقه، روی حرارت زیاد قرار دهید تا آماده شود سپس آبکش کنید.

سر بِه را به‌وسیله چاقو برش بزنید و کنار بگذارید سپس داخل بِه را به‌وسیله قاشق چای‌خوری خالی کنید طوری‌که قطر دیواره آن یک سانتی‌متر شود (دقت کنید کف و دیواره سوراخ نشود). بِه‌های آماده‌شده را در ظرفی حاوی آب و مقداری کمی سرکه قرار دهید تا سیاه نشوند سپس آن‌ها را از ظرف خارج کنید.

پیاز را در تابه‌ای حاوی روغن داغ، روی حرارت ملایم، تفت دهید تا نرم و شفاف شود سپس گوشت را به آن اضافه کرده و به تفت دادن ادامه دهید تا آب آن کاملاً کشیده شود (در حین این کار، گوشت را با پشت قاشق چوبی از هم باز کنید).

رب گوجه‌فرنگی را در تابه‌ای جداگانه حاوی روغن داغ، روی حرارت ملایم، تفت دهید تا خوش‌رنگ شود سپس آن را به‌همراه، لپه، برنج، زردچوبه، مقداری نمک و فلفل سیاه به تابه حاوی گوشت اضافه کنید و تفت دهید. جعفری را به آن بیافزایید و هم بزنید، تابه را از روی حرارت بردارید و داخل بِه‌ها را از مخلوط گوشت پُر کنید سپس روی آن‌ها را با قسمت سر کنار گذاشته‌شده بپوشانید.

بِه‌ها را در قابلمه‌ای بچینید و سس دلمه آماده‌شده را به‌همراه مقداری آب در قابلمه بریزید طوری‌که آب تا نیمی از دلمه‌ها را بپوشاند. قابلمه را ۴۵ دقیقه روی حرارت ملایم قرار دهید تا بپزد و سس غلیظ شود. در اواخر پخت، زعفران را به آن اضافه کنید. پس از پخت، دلمه‌ها را در ظرف مورد نظر بریزید و سرو کنید.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۳۲۸۴۱ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرتاک نیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرتاک نیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد