//
کدخبر: ۴۶۲۴۳۸ //
تفاوت شکر قهوه ‌ای و شکر سفید

آشپزی | تفاوت شکر قهوه ‌ای و شکر سفید

بسیاری از افراد علاوه بر شکر سفید، از شکر قهوه‌ای نیز در سبد غذایی خود استفاده می‌کنند. تفاوت شکر قهوه‌ ای و شکر سفید باعث شده تا از آن‌ها در غذا‌های مختلف استفاده شود. در این مطلب بر این تفاوت مروری خواهیم داشت تا پس از مقایسه آن‌ها، بهترین نوع شکر را برای شیرین کردن استفاده کنیم.

آشپزی | تفاوت شکر قهوه ‌ای و شکر سفید
به گزارش فرتاک نیوز،

استفاده از شکر سفید برای شیرین کردن از گذشته‌های دور رواج داشته است. با وجود اشکال مختلف شکر، نوع سفید آن طرفدار بیشتری دارد. البته در سال‌های اخیر استفاده از شکر قهوه‌ای نیز بسیار متداول شده و مردم برای شیرین کردن غذا و یا نوشیدنی از شکر قهوه‌ای نیز استفاده می‌کنند.

تفاوت شکر قهوه ‌ای و شکر سفید از جهات مختلف

دو نوع شکر سفید و قهوه‌ای با توجه به نوع مواد تشکیل دهنده، تنها از نظر ساختار و کاربرد با یکدیگر تفاوت دارند. از طرفی دانستن تفاوت شکر قهوه ‌ای و سفید به استفاده بهتر از این دو ماده منجر می‌شود.

گیاه نیشکر و چغندر قند اصلی‌ترین ماده در تولید شکر محسوب می‌شوند. هر دو شکر سفید و قهوه‌ای نیز از این ماده به دست می‌آیند. بنابراین ترکیبات این دو شکر و ساختار غذایی آن‌ها تفاوت چندانی با یکدیگر ندارد. اما برای تهیه شکر قهوه‌ای مقداری شکر سفید را با مقداری ملاس یا همان شیره شکر مخلوط می‌کنند. ملاس اضافه شده طعم شکر را تغییر می‌دهد. از این رو تفاوت شکر قهوه ای و شکر سفید وجود ملاس در آن است. از دیگر تفاوت این دو نوع ماده از نظر ارزش تغذیه‌ای وجود اندک مواد معدنی مانند کلسیم، آهن و پتاسیم در شکر قهوه‌ای است. البته این مقدار بسیار ناچیز بوده و نمی‌توان آن را در گروه غذا‌های مغذی دسته‌بندی کرد.

تفاوت شکر قهوه ای و شکر سفید هنگام تولید

همان طور که گفته شد تفاوت شکر قهوه‌ای و شکر سفید به ماده اولیه آن‌ها مربوط نیست. هر دو آن‌ها از نیشکر و چغندر قند تولید می‌شوند. برای تبدیل چغندر به شکر نیز یک روش وجود دارد. اما تولید این دو نوع شکر یکسان نیست.

برای تولید شکر در ابتدا هر دو گیاه تحت فشار قرار گرفته و آب آن‌ها استخراج می‌شود. سپس آب شیرین به دست آمده با استفاده از حرارت غلیظ شده و تبدیل به یک شربت قهوه‌ای رنگ می‌شود. این ماده ملاس نام دارد. مرحله بعد تولید شکر از ملاس است. برای این کار ماده به دست آمده درون دستگاهی قرار می‌گیرد که با سرعت زیاد در حالت چرخش قادر است کریستال‌های شکر را از ملاس جدا کند. در این مرحله برای جدا کردن کامل ملاس، چندین بار شکر بدست آمده را فیلتر می‌کنند. فیلتر استفاده شده در این مرحله زغال استخوان نام دارد و می‌تواند کریستال‌های شکر را کوچکتر کند.

جدا نشدن ملاس

در صورتی که شکر به دست آمده تصفیه نشود ملاس‌ها همچنان در آن باقی مانده و رنگ آن را قهوه‌ای می‌کنند. بنابراین تفاوت شکر قهوه ای و شکر سفید در زمان تولید ایجاد می‌شود. زمانی که ملاس‌ها از کریستال‌های شکر جدا نشده‌اند.

موارد استفاده از شکر قهوه‌ای

شکر سفید و شکر قهوه‌ای هر دو می‌توانند در آشپزی به یک اندازه مورد استفاده قرار بگیرند. با این تفاوت که مصرف هر کدام از آن‌ها در غذا باعث ایجاد طعم و رنگ دیگری خواهد شد. استفاده از شکر قهوه‌ای به دلیل بافت نرم و مرطوبی که دارد بافت غذا را نیز نرم‌تر خواهد کرد.

تفاوت دیگر شکر سفید و قهوه‌ای بین طعم آن‌ها است. شکر قهوه‌ای به دلیل دارا بودن ملاس دارای طعم کارامل است. به همین دلیل مصرف اصلی این شکر در تهیه کیک‌ها و دسر‌های میوه‌ای یا شکلاتی است. از طرفی شکر سفید شیرینی بیشتری داشته و طعم آن نیز خنثی است. بنابراین موارد مصرف شکر سفید بیشتر است.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۶۲۴۳۸ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرتاک نیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرتاک نیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد