//
کدخبر: ۴۶۳۴۳۶ //
رئیس کل دادگستری استان کرمانشاه:

کاهش پرونده‌های ورودی به دادگستری استان طی سال ۱۴۰۲/ ۷۶ درصد کارشناسان دادگستری استان به صورت الکترونیک انتخاب می‌شوند

رئیس کل دادگستری استان کرمانشاه از کاهش پرونده‌های ورودی به دادگستری این استان خبر داد و گفت: در سال ۱۴۰۲ تعداد پرونده‌های ورودی به دستگاه قضا ۶۱۰ هزار فقره رسیده است.

کاهش پرونده‌های ورودی به دادگستری استان طی سال ۱۴۰۲/ ۷۶ درصد کارشناسان دادگستری استان به صورت الکترونیک انتخاب می‌شوند
به گزارش فرتاک نیوز،

نشست خبری رئیس کل دادگستری استان به مناسبت هفته قوه قضائیه با اصحاب رسانه امروز (۳۰خرداد) برگزار شد.

شهرام کرمی، با تبریک هفته قوه قضاییه و گرامیداشت یاد و خاطره شهیدای خدمت اظهار داشت: برنامه راهبردی دستگاه قضا و نهادهای زیرمجموعه آن در کشور و استان کرمانشاه اعتلای اهداف سند تحول قضایی است که به تازگی به روز‌رسانی شده است.

وی یکی از مهمترین خصوصیات این سند را ارائه خدمات الکترونیک و انجام دادرسی الکترونیک عنوان کرد و افزود: در حال حاضر بیش از ۹۷ درصد ابلاغیه‌های قضایی به صورت الکترونیک انجام می‌شود و دادرسی‌هایی که نیازی به حضور فیزیکی طرفین دعوی ندارد نیز به صورت برخط انجام می‌گیرد.

رئیس‌ کل دادگستری استان کرمانشاه رویکرد دیگر دستگاه قضا در اجرای سند تحول قضایی را کاهش زمان اطاله دارسی عنوان کرد و گفت: به دلیل تعدد بالای پرونده‌ها، زمان اطاله دادرسی از بدو تا ختم معمولا طولانی است و این موضوع گله‌مندی مردم را در پی داشته، که با برنامه‌ریزی انجام شده در حال حاضر میانگین اطاله دادرسی کاهش یافته و در سطح استان به ۶۷ روز رسیده است.

کرمی رویکرد دیگر دستگاه قضا در راستای اجرای سند تحول قضایی را کاهش پرونده‌های ورودی عنوان کرد و گفت: بر‌اساس اقدامات انجام شده در معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان و دادسرای کرمانشاه تعداد پرونده‌های ورودی به دستگاه قضا نسبت به سنوات گذشته کاهش یافته است و بر این اساس در سال ۱۴۰۲ به ۶۱۰‌ هزار فقره رسیده است.

وی از دیگر شاخصه‌های اجرای سند تحول قضایی را رسیدگی به پرونده‌های مسن عنوان کرد و گفت: رسیدگی به این دسته از پرونده‌ها که پس از گذشتن سقف زمان رسیدگی منتج به رای قطعی نشده است و به عنوان پرونده‌های مسن از آنها نام برده می‌شود، که در راستای اجرای سند تحول قضایی در دستور کار دستگاه قضا قرار دارد و برای کاهش این پرونده‌ها تدابیری اندیشیده شده و در حال اجرا است.

 به گفته رئیس کل دادگستری استان کرمانشاه، انتخاب کارشناس دادگستری برای بررسی برخی پرونده‌های تخصصی لازم و ضروری است و بر اساس قانون انتخاب این کارشناسان باید از طریق قرعه‌کشی مشخص شود.

وی افزود: در راستای کاهش پروسه قرعه‌کشی و سالم ماندن ذهنیت افراد مبنی بر معرفی افراد خاص این روند نیز بصورت الکترونیک انجام می‌شود و در حال حاضر ۷۶درصد قرعه‌کشی‌ها در استان بصورت الکترونیک و ۲۴ درصد بصورت دستی انجام می‌شود که امیدواریم ظرف چند ماه آینده این روند به صد‌درصد برسد.

کرمی در پایان رتبه استان کرمانشاه در زمینه اجرای سند تحول قضایی را رتبه ششم کشور در زمستان ۱۴۰۲ عنوان کرد و بیان داشت: در زمینه کاهش جمعیت کیفری نیز استان کرمانشاه رتبه نهم کشوری را به خود اختصاص داده است.

وی در ادامه اشاره‌ای به نقش دستگاه قضا در انتخابلت پیش‌رو داشت و گفت: در راستای اجرای انتخاباتی سالم، شعب ویژه رسیدگی به جرائم انتخاباتی در استان تشکیل شده و دادگاه تجدیدنظر نیز آمادگی رسیدگی به تخلفات و جرائم انتخاباتی را دارد اما ملاک ما پیشگیری از وقوع جرم است.

 کرمی اضافه کرد: در انتخابات مجلس شورای اسلامی نیز پرونده‌هایی تشکیل شد که بعضی از این پرونده‌ها منجر به محکومیت، برخی برائت و تعدادی نیز در دست بررسی است، اما هیچکدام از این پرونده‌ها بر اساس نوع جرائم تاثیری در اصل انتخابات نداشته است.

خبرنگار: طیبه دولت‌آبادی

آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۶۳۴۳۶ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان