//
کدخبر: ۲۶۵۴۳۱ //

زبان بدن و کرونا

در مواجهه با بیماری و ویروس منحوس و چموش کرونا متأسفانه این طرز تلقی و دیدگاه وجود دارد و افراد از ترس انگ اجتماعی و انگشت نما شدن در میان مردم ترجیح می دهند به درمان خودسرانه روی بیاورند

زبان بدن و کرونا

به گزارش فرتاک نیوز:امین جمشید زاده رییس بیمارستان امام علی (ع)سرابله در این یاداشت آورده است;آنچه که بنا به باور و اعتقاد روانشناسان شهیر دنیا نظیر فروید و یونگ حائز اهمیت است این است که زبان بدن(Body Language)با انحراف از حقیقت ارتباط دارد.عالی ترین تجربیات و دستاوردهای انسان حاصل توانایی او در پرداختن به اندیشه های پیچیده،تبادل اندیشه و عمل کردن بر اساس اندیشه است.اندیشیدن شامل بازه و گسترده وسیعی از فعالیت های ذهنی ماست.در همه موارد زیر به نوعی سرگرم اندیشیدن هستیم؛هنگام تلاش برای حل مسأله ای که در کلاس درس داده شده،غوطه خوردن در خیالبافی پیش از شروع درس،تنظیم برنامه ی تعطیلات،مواجهه با ویروس کرونا،نامه نوشتن،نگرانی درباره ی مشکل روابط با فرد دیگری،یا تصمیم گیری در خصوص چیزهایی که باید از مغازه و سوپرمارکت خرید.زبان وسیله ی اساسی تبادل اندیشه هاست، و علاوه بر آن،وسیله ای است همگانی و جهانی.همه جوامع بشری برای خود زبانی دارند و هر کس از سطح هوش عادی و بهنجار برخوردار باشد زبان مادری خود را فرا می گیرد و بدون تلاش آن را به کار می برد.طبیعی بودن زبان،گاه این فکر را پیش می کشد که اصولا زبان نیازی به تبیین خاصی ندارد.چنین تلقی و  تصوری نابجاست.بعضی مردم می توانند در مواجهه با ویروس کرونا مانند ویروس آنفلوآنزا برخورد و عمل کنند و بعضی ها نه،بعضی افراد می توانند نوشته ها را بخوانند و بعضی نمی توانند؛بعضی ریاضیات می دانند و بعضی نمی دانند.بعضی ها می توانند شطرنج بازی کنند و بعضی نه.با این حال اساسا هر آدمی می تواند نظام زبان شناختی بسیار پیچیده ای را فرا گرفته و به کار ببرد.چرایی این پدیده یکی از رازهای سکرت و معماهای بنیادی در روانشناسی انسان است در این راستا استفاده صحیح از زبان بدن که از آیتم های اصلی زبان بشر است ناشی از هوش و نبوغ سرشار آدمی در سیاره آبی است. به غیر از خلافکاران حرفه ای که می توانند آزمون های مربوط به دروغ سنجی را فریب دهند، بر اساس تجربه در کار درمان و مواجهه با بیماران آنکال در بیمارستان در خلال سالهایی که در بیمارستان از نزدیک با موارد و‌کیس های مختلف بیماران روبه رو بوده ام؛بر این باورم و فکر می کنم بیشتر مردم دوست دارند کار درست را انجام دهند.بنابراین افرادی که دروغ می گویند،طبیعتا یک فشار فیزیکی را تجربه می کنند.بین کلماتی که بیان کرده و بر زبان جاری و ساری می کنیم و پیامی که بدن ما منتقل می کند هماهنگی و دیسیپلین دقیقی وجود دارد.در مواجهه با بیماری و ویروس منحوس و چموش کرونا متأسفانه این طرز تلقی و دیدگاه وجود دارد و افراد از ترس انگ اجتماعی و انگشت نما شدن در میان مردم ترجیح می دهند به درمان خودسرانه روی بیاورند و متأسفانه در استانهایی شبیه خوزستان و کردستان و لرستان و آذربایجان ها شاهد این مواجهه نادرست و طرز دیدگاه افراد در برخورد با بیماری هستیم و وقتی منحنی رشد تصاعدی میزان مبتلایان به این بیماری و درمان خودسرانه در منزل را در این استانها با تحقیق میدانی و آزمایشات رسمی وزارت بهداشت که مثبت اعلام شده اند مقایسه می کنیم متوجه عمق مسأله  و روند صعودی آمار در این استانها پی می بریم و اکنون وضعیت در این مناطق در محدوده قرمز و هشدار قرار دارد.بیشتراوقات کلمات قصار یا عبارات اختصاری و محاوره ای صادقانه ترند.مثلا من نمی خوام خودسرانه به درمان کرونا اقدام کنم به جای«من نمی خواهم خودسرانه به درمان کرونا اقدام کنم.»همانطور که پیشتر در بالا ذکر شد بین چیدمان و انتخاب واژگان و کلماتی که بیان می داریم و پیامی که بدن ما منتقل می کند هارمونی،هماهنگی و دیزاین دقیقی وجود دارد.بعضی موارد که باید مراقبشان باشیم به این قرار است:مواجهه عادی با بیماری کرونا مثل آنفلوآنزا،تردید از مراجعه به بیمارستان،تماس چشمی غیر عادی و ترس غیر عادی از ویروس کرونا،انتخاب کلمات نادرست یا ساختار بد جملات،صدای بالاتر از حد معمول،گشادی مردمک، چشمک زدن یا مالیدن مداوم چشم ها و خنده ی نابجا یا خنده ی زیاد با صدای بلند،آه بی جهت و تنفس سطحی،تدافعی برخورد کردن با کرونا ویروس یا مزاح و طعنه زدن بجای طرح درست موضوع و پاک کردن صورت مسأله‌.استفاده از این علائم آشکار یک هنر دقیق نیست‌خواندن ذهن به معنای فهمیدن بیش از یکی از این علائم است.(معمولا دو یا سه علامت در یک زمان)، و باید قبل از اینکه در مورد افراد قضاوت کنیم،محتوای اصلی آنچه را که گفته و ابراز می شود در نظر بگیریم.مثلا به خاطر اینکه شخصی در مواجهه با کرونا بی قرار است یا عرق می ریزد و دچار لکنت می شود و سعی می کند عطسه های خود را کنترل کند،بگویید پس طرف صداقت ندارد.در این صورت داشتن یک نظر دوم در این جور موارد مفید است؛شاید به دلیل آنفلوآنزا باشد که عطسه می زند و بخاطر راحتی است که دست به سینه بی خیال می نشیند؛فقط همین. شناخت خود،پذیرفتن مسوولیت احساساتمان و تعیین حد و مرز برای دیگران،مسیری طولانی است که منجر می شود به اینکه آگاه شده و بدانیم چه وقتی با کسی ارتباط برقرار نکنیم.اما این فقط قسمتی از جواب است و برای حل صورت مسأله کفایت نمی کند.اگر بتوانیم توانایی دید و نظر خویش را نسبت به افراد بهبود ببخشیم و با اعتماد و آگاهی مواجهه و رفتار نادرست آنها را در قبال پذیرفتن و روبرو شدن با ویروس کرونا تغییر دهیم آنگاه می توانیم علائم و فیدبک هایی را که آنها در مورد مواجهه با ویروس در ذهن خود ایجاد کرده و پذیرفته اند دستخوش تغییر کنند و المان ها و نشانه هایی را که آنها در مورد میزان اراده در قبال بیماری و درمان آن و صمیمیت و حسن اعتماد و رفتار خود می فرستند با بینشی ژرف و عمیق بخوانیم و متوجه شویم.هرچه قدر تفسیری که ما از حقیقت بیماری کرونا داریم با تفسیر و تلقی آنها در مواجهه با پذیرفتن واقعیت ویروس کرونا همخوانی بیشتری داشته باشد وضع بهتری در جامعه خواهیم داشت و دیدگاه افراد در مواجهه با بیماری کرونا اصلاح می شود و افراد با تغییر رفتار درست و اصولی بیشتر پروتکل ها و دستورالعمل های بهداشتی را در رویارویی با بیماری تا قبل از کشف و ساختن واکسن بیماری رعایت نموده و در عمل به اجرا خواهند گذاشت و در ثانی مناطق آلوده و قرمز و هشدار با رعایت پروتکل ها به وضعیت ثبات و آرامش می رسند و ثالثا آمار تصاعدی بیماری به نحو چشمگیر و بی سابقه ای روند شیب سینوسی و کاهشی را در ادامه طی می کند.

 

آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۶۵۴۳۱ //
ارسال نظر