//
کدخبر: ۴۶۶۲۴۰ //

ترامپ یا بایدن؛ اوکراین طرفدار کدام است؟

اوکراین که برای بقای خود به کمک‌های نظامی آمریکا متکی است، مدتهاست تلاش کرده تا حمایت هر ۲ حزب این کشور را جلب کند اما هرگز اقدام آسانی نبوده و با احتمال پیروزی «دونالد ترامپ» در انتخابات ۲۰۲۴ سخت‌تر هم می‌شود.

ترامپ یا بایدن؛ اوکراین طرفدار کدام است؟
به گزارش فرتاک نیوز،

«ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین در مصاحبه‌های اخیرش در پاسخ به سوالاتی مبنی بر اینکه ورود دوباره ترامپ به کاخ سفید چه معنایی برای کشورش خواهد داشت، سعی کرده با احتیاط و دقت کلماتش را انتخاب کند اما به هر حال این فرضیه که احتمالا ترامپ به کمک‌های نظامی واشنگتن به کی‌یف خاتمه خواهد داد، در جواب‌های زلنسکی آشکار می‌شود و نگرانی‌هایی برای او ایجاد می‌کند.

ولودیمیر زلنسکی در مصاحبه‌ای با کانال ۴ بریتانیا گفت: «ادعای ترامپ در مناظره انتخاباتی در رابطه با اینکه فقط او مسیر دستیابی به صلح را می‌داند، کمی ترسناک است. من قربانیان بسیار بسیار زیادی دیده‌ام اما این مسئله من را تا حدی مضطرب کرده است.»

او هم‌چنین در مصاحبه دیگری با رسانه خبری بلومبرگ گفت: «اگر خطراتی برای استقلال اوکراین وجود داشته باشد، اگر ما کشور را از دست بدهیم، می‌خواهم بدانم آیا حمایت تمام‌قد آمریکا را در ماه نوامبر (زمان انتخابات) خواهیم داشت یا که تنها خواهیم ماند.»

«ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه هم روز پنجشنبه گفت: «این مسئله که ترامپ به عنوان نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری می‌گوید آماده است و می‌خواهد جنگ اوکراین متوقف شود را جدی می‌گیریم. من ایده‌های او را درباره اینکه دقیقا چگونه می‌خواهد این کار را انجام دهد، ندیده‌ام و همین سوال کلیدی است؛ اما شک ندارم که او صادقانه می‌گوید و ما از آن حمایت می‌کنیم.»

روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی می‌نویسد: «مقامات اوکراینی چه آشکارا و چه علنی از فضای انتخاباتی حاکم در ایالات متحده می‌گویند و مسئله پیروزی احتمالی دونالد ترامپ در انتخابات نگرانی‌هایی را برای آنها به همراه داشته است.»

این روزنامه آمریکایی به نقل از «الکساندر مرژکو» رئیس کمیته روابط خارجی پارلمان اوکراین می‌نویسد: «به صراحت بگویم، ما در حال حاضر در وضعیت نسبتا آسیب‌پذیری قرار داریم. اگر ترامپ رئیس‌جمهور شود، نباید برای ما غافلگیرکننده باشد. ما بسیار مراقبیم تا وارد مسائل سیاسی داخلی ایالات متحده نشویم. ما نمی‌خواهیم روابطمان را با کسی خراب کنیم.»

«خارکیف» واقع در شمال‌شرق اوکراین

نیویورک تایمز با استناد بر آنچه مقامات اوکراینی به‌طور خصوصی گفته‌اند، می‌افزاید: «سیاست‌های دولت بایدن، اوکراین را در برزخی بی‌رحمانه قرار داده است؛ نه تسلیحات لازم برای پیروزی و نه حمایت کامل آمریکا برای آغاز مذاکراتی که با شرایط کی‌یف همسو باشد. هم‌چنین، به‌رغم دعوت رئیس‌جمهور زلنسکی از همتای آمریکایی‌اش جهت شرکت در کنفرانس صلح ماه گذشته، بایدن در این کنفرانس شرکت نکرد و در عوض معاونش را فرستاد.»

البته لازم به ذکر است که «کامالا هریس» معاون جو بایدن هم این کنفرانس صلح در سوئیس را زودتر از زمان تعیین‌شده ترک کرد و این اقدام او توسط رسانه‌های مطرح دنیا برجسته شد.

مقامات اوکراینی دلشان را به اظهارات ترامپ در مناظره که گفته بود شروط روسیه را برای خاتمه جنگ نخواهد پذیرفت، خوش کرده‌اند و بسیاری امید دارند که اوکراین «حمایت عمیقی» را در حزب جمهوری‌خواه ایالات متحده دارد که شاید آنها بتوانند بر دونالد ترامپ نفوذ کنند.

آنها هم‌چنین گمانه‌زنی می‌کنند که ترامپ «غیرقابل پیش‌بینی» است و اگر نتواند با رئیس‌جمهور روسیه به توافق برسد، شاید کمک‌های نظامی را به کی‌یف سرازیر کند و ترس تشدید تنش در او کم‌رنگ‌تر شود.

اما رئیس کمیته روابط خارجی پارلمان اوکراین می‌گوید: «این پارادوکس است. او در حالت غیرقابل پیش‌بینی‌اش، قابل پیش‌بینی است!»

«دونالد ترامپ» در مناظره ۲۰۲۴

نیویورک تایمز از دیگر نگرانی‌های اوکراین به نشست روز سه‌شنبه سران ناتو در واشنگتن دی‌سی اشاره می‌کند که احتمالا این ائتلاف تصمیماتی را برای ارسال تسلیحات و مهمات به اوکراین اتخاذ خواهد کرد.

«ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو ابتدا به دنبال یک برنامه کمکی چندساله برای اوکراین بود اما آمریکا و برخی کشورها نگرانی‌هایی را در این خصوص ابراز کردند و گفتند که شاید از سوی کشورهایی نظیر مجارستان و اسلواکی وتو شود. در عوض، متحدان ناتو توافق کردند که فقط حدود ۴۰ میلیارد دلار را برای سال آینده به اوکراین اختصاص دهند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش کرده است که رهبران ناتو قصد دارند در اجلاس آتی سران این ائتلاف نظامی به ارسال تسلیحات و مهمات به اوکراین در سطح کنونی دست‌کم برای یک سال دیگر متعهد شوند اما ظاهرا مسئله عضویت اوکراین در ناتو در دستورکار نیست.

«مایکل کوفمن» کارشناس روسیه در بنیاد کارنگی برای صلح بین‌المللی در واشنگتن می‌گوید: «حمایت نظامی که پیش از این انجام شده باید به اوکراین اجازه دفاع از خود را تا پایان سال بدهد؛ اما سوال این است برای چه چیزی؟»

«اوستاپ دروزدوف» روزنامه‌نگار اوکراینی هم با اشاره به نامزدهای انتخابات آمریکا می‌نویسد: «جهان از پیرسالاری قدرت بزرگان در حال تشنج است. متاسفم از اینکه اسکلت‌هایی در حال حکمرانی بر جهان هستند. پیروزی ترامپ یا بایدن به یک اندازه نمایشی غم‌انگیز خواهد بود و حیات اوکراین به افرادی وابسته است که یک پایشان در تابوت قرار دارد.»

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۶۶۲۴۰ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرتاک نیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرتاک نیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد