//
کدخبر: ۴۷۶۵۹۹ //

انفجارهای پی در پی در لبنان!

۲۴ ساعت بعد از عملیات امنیتی گسترده اسرائیل در لبنان و در حالی که ناظران منتظر سخنرانی سید حسن نصر الله و اطلاع از واکنش او و چگونگی پاسخ حزب الله به این حادثه بودند، دقایقی قبل بی‌سیم‌های دستی حزب الله از نوع واکی تاکی آیکوم منفجر شدند. به گفته وزارت بهداشت لبنان تاکنون ۳۰۰ نفر در انفجارهای جدید زخمی و ۹ نفر هم کشته شده‌اند. این آمار هم اولیه و افزایشی است. این انفجارها در ضاحیه جنوبی بیروت، جنوب لبنان به ویژه صیدا و بقاع رخ داده است.

انفجارهای پی در پی در لبنان!
به گزارش فرتاک نیوز،

صابر گل عنبری در یادداشتی با این عنوان در تلگرام نوشت:

هر چند فعلا تعداد مجروحان این انفجارها در مقایسه با انفجار سابق پایین است و علت نیز احتمالا استفاده کمتر از این نوع بی سیم‌ها در مقایسه با دستگاه‌های پیجر است، اما حجم انفجارها شدیدتر بوده و از این رو شاید آمار قربانیان انفجارهای امروز بیشتر ولی آمار مجروحان کمتر از قبل باشد.  

انفجارهای امروز موجب آتش سوزی برخی خودروها و منازل مسکونی هم شده و علت آن هم ظاهرا حجم بزرگ‌تر این نوع بی‌سیم‌ها نسبت به دستگاه‌های پیجر است که به احتمال زیاد مواد منفجره بیشتری در آن‌ها کار گذاشته شده است. 

بنا به گزارش الجزیره، بی‌سیم‌های منفجر شده هم صرفا در اختیار نیروهای حزب الله نبوده است، بلکه این نوع دستگاه‌ها از جانب اورژانس در جنوب لبنان و همچنین نهادهای مدنی دیگری نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد و محل کار یا منازل برخی کارکنان اوژانس منفجر شده است. 

تکرار انفجار دستگاه‌های ارتباطی در لبنان ظرف ۲۴ ساعت نشان می‌دهد که با خرابکاری و عملیات امنیتی زنجیره‌ای بسیار پیچیده و گسترده در لبنان مواجه هستیم که هدف اساسی آن نابودی شبکه ارتباطی حزب الله و به تبع آن از کار انداختن مرکز کنترل و فرماندهی نظامی آن در بحبوحه این جنگ است؛ اما در عین حال نیز این انفجارها به علت کاربرد این دستگاه‌های ارتباطی از جانب تعداد زیادی از نهادهای مدنی لبنان از جمله مراکز درمانی و اورژانس باعث نگرانی گسترده در لبنان شده و عملا سیستم اداری و خدماتی برخی نهادهای این کشور را مختل و با مشکل مواجه کرده و می‌کند. 

انفجارهای زنجیره‌ای در شبکه ارتباطی حزب الله در این شرایط جنگی بسیار حساس، چالش‌ها و مشکلات زیادی را فراروی آن در بازسازی ساماندهی مجدد این شبکه و کنترل پیامدهای آن قرار می‌دهد. هم اکنون هر نوع دستگاه ارتباطی در لبنان به عنوان یک تهدید امنیتی و مشکوک به کارگذاری مواد منفجره در آن است و همین خود ایجاد جایگزینی امن را به امری بسیار چالشی و زمان‌بر تبدیل می‌کند. همچنین این وضعیت امنیتی خطرناک و پیچیده، معمولا مولّد موجی از نگرانی و سوء ظن امنیتی نسبت به شبکه نفوذ و مزدوران است و همین خود بر چالش‌ها و مشکلات می‌افزاید و غلبه سریع بر آن‌ها را پیچیده‌تر می‌کند.

این انفجارهای متوالی بیانگر این است که اسرائیل کلا در حال تغییر قواعد درگیری متعارف با حزب الله در یک سال اخیر بوده و وارد مرحله‌ای جدیدی شده و در این راستا هم باید منتظر اتفاقات سلسله‌وار بعدی ماند. 

به احتمال زیاد، اسرائیل در حال رصد و برآورد نتایج و تاثیرات این عملیات‌ها بر سیستم کنترل و فرماندهی و توان رزمی حزب‌الله برای اجرای پلان‌های بعدی راهبرد جدید خود در جبهه شمالی است. ساعات، روزها و هفته‌های آینده سرنوشت‌ساز است.  

در این میان، اما حزب الله امروز با از سرگیری حملات موشکی خود در جنوب لبنان قبل از انفجارهای جدید و شلیک تعدادی کاتیوشا به پایگاه تیپ حرمون ۸۱۰ احتمالا تلاش کرده است که این پیام را به اسرائیل برساند که انفجارهای اخیر تاثیری خاص بر توان رزمی آن نگذاشته است. با این حال، تاکید کرده است که این حملات در چارچوب واکنش به جنگ غزه است و پاسخی به انفجار پیجرها نیست. با وجود تهدیدهای امروز رئیس شورای اجرایی حزب الله، ناظران منتظر سخنرانی دبیر کل حزب الله هستند. البته بعید هم نیست در نتیجه اتفاقات امروز به تعویق بیفتد.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۷۶۵۹۹ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرتاک نیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرتاک نیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد