//
کدخبر: ۴۵۹۱۴۴ //

واکنش‌های داخلی و بین‌المللی به سانحه بالگرد رئیس‌جمهور

در پی سانحه بالگرد حامل رئیس‌جمهور در منطقه جنگلی دیزمار بین روستای اوزی و پیر داوود، مقامات و شخصیت‌های داخلی و بین‌المللی نسبت به این سانحه واکنش نشان دادند.

واکنش‌های داخلی و بین‌المللی به سانحه بالگرد رئیس‌جمهور
به گزارش فرتاک نیوز،

در پی وقوع سانحه برای بالگرد حامل رئیس‌جمهور که برای افتتاح پروژه «ارتقای کیفیت پالایشگاه تبریز» عازم این شهر شده بود، مقامات و شخصیت‌های داخلی و بین‌المللی نسبت به وقوع این سانحه واکنش نشان دادند.

مشروح واکنش شخصیت‌های داخلی و بین‌المللی نسبت به این سانحه را در این گزارش بخوانید:

«شارل میشل» رییس شورای اروپا: اتحادیه اروپا از نزدیک این وضعیت را رصد می‌کند.

ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه: از نزدیک اطلاعات مربوط به سرنوشت مسافران بالگرد رئیس جمهور ایران را زیر نظر داریم و صمیمانه امیدواریم که مسافران زنده باشند و جان و سلامت آنها در خطر نباشد.

لنارچیچ کمیسر مدیریت بحران اروپا: اتحادیه اروپا «به درخواست ایران و برای حمایت» از سیستم ماهواره‌ای کوپرنیک EMS برای کمک به جستجوی بالگرد رئیس جمهور و وزیر امور خارجه ایران استفاده خواهد کرد.

نارندرامودی نخست وزیر هند: عمیقا نگران گزارش‌ها درخصوص پرواز امروز بالگرد رئیس‌جمهور رئیسی هستم. ما در این لحظه همبستگی خود را با ملت ایران ابراز می‌کنیم و برای سلامتی رئیس‌جمهور دعا می‌کنیم.

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه: از این که رئیس جمهور ایران، برادرم آقای سید ابراهیم رئیسی و هیات همراهش دچار سانحه هلیکوپتر شدند، بسیار متأسفیم. ما در تماس و هماهنگی کامل با مقامات ایرانی این حادثه را از نزدیک دنبال می‌کنیم و آماده ارائه تمام حمایت‌های لازم هستیم. ضمن ابراز همدلی، برای ملت و دولت همسایه، دوست و برادر خود بهترین آرزوها را دارم.

وزارت خارجه عربستان سعودی: با «نگرانی شدید» گزارش رسانه‌ها درباره سانحه بالگرد ابراهیم ریٔیسی و هیات همراه او را دنبال می‌کنیم. «ما حمایت خود را از ایران در این شرایط سخت و آمادگی خود را برای ارایٔه هرگونه کمک مورد نیاز اعلام می‌کنیم.»

وزارت خارجه ارمنستان: از اخبار منتشره از ایران شوکه شده‌ایم. فکر و دعاهای ما با رئیس جمهور رئیسی، وزیر خارجه امیرعبداللهیان و دیگرانی است که حضور آنها در بالگرد گزارش شده است. درحالیکه عملیات نجات ادامه دارد، ارمنستان به عنوان یک همسایه دوست و نزدیک ایران آماده ارائه تمام حمایت‌های لازم است.

«الهام علی‌اف»، رئیس‌جمهور آذربایجان: «امروز پس از دیدار دوستانه با ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران، خبر فرود اضطراری بالگرد حامل هیئت عالی ایرانی موجب نگرانی شدید شد. دعای ما از خداوند متعال با رئیس جمهور ابراهیم رئیسی و هیئت همراه وی است. جمهوری آذربایجان به عنوان کشوری همسایه، دوست و برادر آماده ارائه انواع حمایت‌ها می باشد.»

«محمد شهباز شریف» نخست‌وزیر پاکستان: دعا و آرزوهای ما برای آیت‌الله رئیسی و همه ملت ایران است. با نگرانی زیادی منتظر خبرهای خوبی هستیم و امیدواریم همه مسائل درباره آیت‌الله رئیسی خوب باشد.

«عزت الرشق» از رهبران ارشد حماس: قلب ما با ملت ایران است. از خداوند بزرگ و متعال لطف و عنایت به رئیس‎‌جمهور و وزیر خارجه ایران و همه همراهانشان را مسألت داریم.

«محمد شیاع السودانی» نخست‌وزیر عراق به وزارت کشور، هلال احمر و طرف‌های ذیربط در این کشور دستور داد تا برای کمک به ایران برای یافتن بالگرد حامل رئیس‌جمهور، وزیر خارجه و همراهان آن‌ها تمام امکانات خود را به کار بگیرند.

کاخ سفید: واشنگتن از نزدیک گزارش‌های وقوع حادثه برای بالگرد ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری ایران و حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه این کشور را دنبال می‌کند. رئیس جمهور امریکا در جریان گزارش‌ها مبنی بر سانحه بالگرد حامل رئیس جمهور ایران قرار گرفت.

رئیس شورای عالی سیاسی یمن: با نگرانی شدید حادثه بالگرد رئیس جمهور ایران و تعدادی از مقامات ایرانی را دنبال می‌کنیم. رهبری و مردم یمن در شرایط سختی که دارند در کنار مردم ایران و رهبری آنها ایستاده‌اند. از خداوند می‌خواهیم که ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران و همراهانش را به سلامت بازگرداند.

وزارت خارجه کویت: دولت کویت برای سلامتی رییس‌جمهور ایران و هیأت همراه آرزوی سلامتی می‌کند.

سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد اعلام کرد آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد با نگرانی اخبار مربوط به سانحه بالگرد رئیس جمهور ایران را دنبال می‌کند.

وزارت امور خارجه اردن: آمادگی خود برای ارائه حمایت و کمک‌های لازم به ایران در تلاش برای جستجوی بالگرد حامل رئیس جمهور ایران تاکید می‌کنیم. ما با نگرانی سانحه بالگرد رئیس جمهور ایران را دنبال می کنیم و آماده ارائه هرگونه حمایت و کمک هستیم.

وزارت خارجه سوریه؛ با انتشار بیانیه ای ضمن ابراز نگرانی از حادثه فرود اضطراری بالگرد حامل ابراهیم رئیسی رئیس جمهور اسلامی ایران اعلام کرد تلاش‌های نهادها و تیم‌های امداد و نجات برای دسترسی به محل این حادثه را دنبال می‌کند. وزارت خارجه سوریه در ادامه ضمن اعلام همبستگی کامل با جمهوری اسلامی ایران ابراز امیدواری کرد که رئیس جمهور ایران و دیگر مسئولین ایرانی حاضر در این بالگرد در سلامت باشند.

تاجانی وزیر خارجه ایتالیا: با نخست‌وزیر در حال پیگیری تحولات حادثه بالگرد حامل رئیس‌جمهور و وزیر خارجه ایران هستم.

وزارت خارجه امارات متحده عربی: ما با نگرانی شدید اخبار منتشر شده در زمینه سانحه برای بالگرد حامل رئیس جمهور ایران و هیات همراه را دنبال می‌کنیم.

سید عمار حکیم، رهبر جریان حکمت ملی عراق: پیگیر اخبار مربوط به وضعیت رئیس جمهور ایران و هیأت وزارتی و دولتی همراهش هستیم.

جنبش حماس فلسطین: با نگرانی پیگیر اخبار درباره بالگرد حامل آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی و هیأت همراه هستیم. حماس ضمن ابراز همبستگی کامل با ملت و دولت ایران، از خداوند تبارک و تعالی خواهان سلامت کامل آیت‌الله رئیسی و هیأت همراه وی است.

وزارت امور خارجه قطر: آماده ارائه هرگونه پشتیبانی در عملیات جستجوی بالگرد رئیس جمهور ایران هستیم.

«نیچروان بارزانی»، رئیس اقلیم کردستان عراق: با نگرانی عمیق اخبار سقوط هلیکوپتر ریاست‌جمهوری ایران را دنبال می‌کنم. از خدا می‌خواهم که آنها را سالم نگه دارد و برایشان دعا می‌کنیم. فکر ما در این برهه سخت با رهبری و مردم دوست و همسایه ایران است.

وزارت امور خارجه لبنان: با نگرانی شدید اخبار منتشر شده در خصوص سانحه بالگرد حامل رئیس جمهور ایران را دنبال می‌کنیم. بر همدردی خود با دولت، مردم و ایران در این مصیبت تاکید می‍کنیم و برای رئیس جمهور ایران و اطرافیانش آرزوی سلامتی داریم.

وزارت‌خارجه طالبان: با بیم و امید سرنوشت هلیکوپتر حامل رئیس جمهور اسلامی ایران را دنبال می‌کنیم.

شخصیت‌های سیاسی داخلی چه واکنشی نشان دادند؟

همچنین دقایقی بعد از انتشار خبر بروز سانحه برای بالگرد حامل رئیس‌جمهور، مسئولان کشور و فعالان سیاسی و حزبی با انتشار پست و توئیت‌هایی ضمن آرزوی سلامتی برای آیت‌الله ابراهیم رئیسی، وزیر امور خارجه کشورمان و سایر همراهان، آحاد جامعه را به دعا و نیایش دعوت کردند.

علی اکبر ولایتی، مشاور مقام معظم رهبری: در این شب عزیز از درگاه خداوند متعال برای رئیس‌جمهور محترم و همراهانشان، آرزوی صحت و سلامتی دارم و امیدوارم با تکیه بر الطاف صاحب امشب حضرت ابالحسن علی ابن موسی الرضا (علیه آلاف التحیة و الثناء) ایشان و هیات همراهشان هر چه زودتر به آغوش ملت بازگردند.

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی: برای سلامتی خادم‌الرضا علیه‌السلام، ریاست محترم جمهوری، جناب آقای رئیسی و همراهان ایشان دعا کنیم. خداوند به برکت دعای مؤمنین ایشان را از گزند بلایا حفظ کند. آیت الله صادق آملی لاریجانی نیز نوشت: از حضرت حق جل‌جلاله به برکت حضرت رضا علیه‌السلام برای رئیس‌جمهور محترم و همکاران خدوم‌شان عافیت و سلامتی مسئلت دارم.

غلامحسین محسنی اژه‌ای رئیس قوه قضائیه: در شب میلاد حضرت علی‌ابن‌موسی‌الرضا(ع) امام رئوف، برای خادم‌الرضا علیه‌السلام، رئیس‌جمهور خدوم و انقلابی جناب آقای رئیسی و هیئت همراه، صحت و سلامتی از خداوند متعال مسئلت دارم و دست به دعا برداشته و چشم انتظار اخبار مسرت‌بخش هستیم.

حسن روحانی رئیس جمهور سابق کشورمان: «از درگاه پرودگار متعال برای رئیس‌جمهور و همراهانشان، سلامتی آرزومندم و صمیمانه امید دارم ایشان هرچه زودتر به آغوش ملت بازگردند.»

علی لاریجانی رئیس سابق مجلس شورای اسلامی: در این لحظات، برای سلامتی جناب آقای رییسی و همراهان همه دست به دعا برداریم.

سید حسن خمینی نوه بنیانگذار انقلاب اسلامی هم غروب امروز ، جلسۀ درس تفسیر قرآن را زودتر از همیشه تمام کرد و همراه با حاضران برای سلامتی رییس‌جمهور و همراهان، دعای توسل خواندند.

محمد جواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات: در این شب عزیز میلاد حضرت رضا علیه السلام، همه‌باهم برای سلامتی آقای رئیسی و همراهانشان دعا کنیم. خداوند بزرگ نگاهدار ایران و مردمانش باشد.

عبدالناصر همتی رئیس اسبق بانک مرکزی و کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری: ‌درشب میلاد امام رضا(ع) امیدوارم ضامن سلامت رئیس جمهور محترم کشورمان و همراهانشان باشد.

هادی طحان نظیف سخنگوی شورای نگهبان: ان‌شاءالله به دعای مومنین خبر سلامتی رئیس جمهور و همراهان‌شان قلوب ملت ایران را شادمان کند.

عیسی زارع‌پور وزیر ارتباطات: همه با هم برای سلامتی ریاست محترم جمهور و همراهانشان دست به دعا برداریم.

داوود منظور رئیس سازمان برنامه و بودجه: ‌أمن یجیب الْمُضْطَرَّ إِذَا دعاه و یَکْشِفُ السُّوءَ

َمحسن رضایی دبیر شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا: اللّهُ خَیْرٌ حافِظاً وَ هُوَ اَرْحَمُ الرّاحِمینَ. از خداوند متعال برای برادر عزیزم رئیس جمهور مجاهد، پرتلاش و خستگی ناپذیر و همراهان ایشان، تندرستی و دفع بلا خواهانم. ملت عزیز ایران فرزند صالح خود و همراهان ایشان را در شب میلاد امام رضا(ع) دعا کنند.

علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت: شرایط سخت و پیچیده‌ای را تجربه می‌کنیم. صبر، دعا و اعتماد به گروه‌های امداد راهگشاست

این خبر به روز رسانی می‌شود ...

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۵۹۱۴۴ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان