//
کدخبر: ۴۶۳۳۵۶ //

استفاده از اوزمپیک برای دستیابی به اندام ایده‌آل در تابستان؛ ارزش دارد؟

به گفته پزشکان، این دارو برای افراد بیش از حد چاق یا مبتلا به دیابت باید زیرنظر پزشک مصرف شود

استفاده از اوزمپیک برای دستیابی به اندام ایده‌آل در تابستان؛ ارزش دارد؟
به گزارش فرتاک نیوز،

استفاده غیرضروری یا بدون توجه به شرایط جسمانی از داروی اوزمپیک با هدف کاهش سریع وزن می‌تواند خطراتی را برای سلامت بدن به‌دنبال داشته باشد.

به گزارش نیویورک پست، استفن پاویس، مدیر سرویس سلامت ملی بریتانیا (ان‌اچ‌اس)، هفته گذشته در کنفرانسی در منچستر تاکید کرد: «داروهایی مانند اوزمپیک و ویگووی را فقط باید افراد دچار اضافه وزن زیاد یا مبتلا دیابت، آن هم با تجویز پزشک، استفاده کنند.»

او تاکید کرد که چنین داروهایی برای کسانی که به دنبال داشتن اندامی ایده‌آل در مدت زمان کوتاه‌اند، در نظر گرفته نشده‌اند.

سماگلوتاید که با نام‌های تجاری اوزمپیک (Ozempic) و ویگووی (Wegovy) فروخته می‌شود، با تولید هورمون جی‌ال‌پی‌ــ۱ (GLP-1) که بدن پس از غذا خوردن به طور طبیعی تولید می‌کند، احساس سیری به مدت طولانی‌تر در افراد ایجاد می‌کنند.

در یک نظرسنجی در ژوییه ۲۰۲۳، چهار درصد بزرگسالان آمریکایی گفتند که از این داروها برای کاهش وزن استفاده می‌کنند. یک نفر از هر ۱۰ نفر هم اذعان کرد که این نوع دارو را مصرف می‌کرده اما اکنون آن متوقف کرده‌ است.

به گزارش نیویورک پست، یک پزشک هشدار داد که بسیاری از «دختران جوان و زیبا» که هنگام خرید آنلاین اوزمپیک درباره وزنشان حقیقت را نگفته‌اند، کارشان به اورژانس می‌کشد زیرا بیشتر این فروشندگان آنلاین بدون معاینه حضوری دارو را در اختیار افراد می‌گذارند که به عوارض جدی و خطرناک از جمله التهاب لوزالمعده و تغییرات در سطح سدیم خون منجر می‌شود.

بر اساس این گزارش، در یک مورد، دختری که اصلا اضافه وزن نداشت و ویگووی را آنلاین خریداری کرده بود، به اورژانس مراجعه کرد. یکی از گفت که او «حال خوشی نداشت، نمی‌توانست روی پاهایش بایستد و واقعا نمی‌توانست چیزی بخورد». 

این دختر در نهایت به دلیل کتواسیدوز ناشی از گرسنگی (starvation ketoacidosis) که وضعیتی خطرناک است و در آن بدن پس از اتمام چربی‌ها عضلات را می‌سوزاند، تحت درمان قرار گرفت.

 

آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۶۳۳۵۶ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان