//
کدخبر: ۴۷۳۰۶۰ //

چگونه بفهمیم ساعت ضد آب است؟ ۴ ترفند کاربردی برای تشخیص ساعت ضد آب

برای شما هم سؤال است که از کجا بفهمیم ساعت ضدآب است؟ آیا شما هم مانند بسیاری دیگر از خریداران نسبت به این ویژگی ساعت خود مطمئن نیستید؟

چگونه بفهمیم ساعت ضد آب است؟ ۴ ترفند کاربردی برای تشخیص ساعت ضد آب
به گزارش فرتاک نیوز،

البته اصطلاح ضد آب بودن کمی کلی است، چراکه اکثر ساعت‌ها در واقع ضد آب نیستند، بلکه مقاوم در برابر آب هستند. بنابراین نباید فکر کنید که در هر شرایطی آب به داخل ساعت نفوذ نمی‌کند. در ضمن، سطح مقاومت هر ساعتی نیز با توجه به رتبه‌بندی آن، با دیگری متفاوت است. خبر خوب این است که با مطالعه این مقاله به راحتی می‌توانید ساعت مچی ضد آب را از نمونه‌های معمولی تشخیص دهید. تا انتها همراه ما باشید.

منظور از ساعت ضد آب چیست؟

ساعت ضدآب یعنی طراحی و ساخت ساعت به گونه‌ای است که از ورود آب به اجزای داخلی ساعت جلوگیری می‌کند. می‌دانید که موتور، قلب تپنده ساعت است و اگر آب وارد اجزای موتور شود باعث زنگ‌زدگی و خرابی موتور ساعت (یعنی کل ساعت) خواهد شد. ساعت ضد آب به معنای ضدآب بودن موتور ساعت نیست، بلکه اجزای آن به شکلی طراحی شده که توانایی مقاومت در برابر ورود آب به داخل ساعت را دارند. جنس قاب، بزل، واشر، تاج و بند ساعت‌های ضد آب با مدل‌های دیگر متفاوت است. همچنین اجزای ساعت‌های ضدآب باید قابلیت عدم زنگ‌زدگی و تغییر رنگ را داشته باشند.

شناخت رتبه بندی مقاومت در برابر آب

قبل از پرداختن به این موضوع که از کجا بفهمیم ساعت ضد اب است، باید در مورد رتبه‌بندی مقاومت آن در برابر آب اطلاعات لازم را کسب کنیم. تولیدکنندگان ساعت مچی، با استفاده از یک معیار مشخص با نام اتمسفر (ATM)، متر (Meters) یا بار (Bar)، سطح مقاومت این محصول را رتبه‌بندی می‌کنند. اتمسفر از رایج‌ترین اصطلاحاتی است که در زمینۀ مقاومت در برابر آب از سوی شرکت‌های سازندۀ ساعت ارائه می‌شود و در واقع بیان‌کنندۀ فاصله و فشار وارد شده به ساعت است. هر یک اتمسفر بیانگر فشار وارد شده از عمق ۱۰ متری آب است.

درک و شناخت این معیار که در واقع بر اساس متر، بار یا اتمسفر سنجیده می‌شود، برای هر خریداری ضروری است. زیرا کمک می‌کند تا بدانید که ساعت مورد نظر در چه شرایطی و تا چه میزان در برابر نفوذ آب مقاومت دارد. این معیار حتی به اینکه از کجا بفهمیم ساعت ضد آب است نیز بسیار کمک خواهد کرد. معیار رتبه بندی مقاومت در برابر آب به شرح زیر است:

  • ۳۰ متر یا (۳ ATM). ساعت‌های ارائه شده با این معیار، تنها در برابر پاشش آب و باران خفیف مقاوم هستند. شستن دست‌ها هنگام دست کردن ساعت مچی با این معیار منعی ندارد و به آن آسیب وارد نخواهد کرد.

  • ۵۰ متر یا (۵ ATM). این گروه از ساعت‌ها برای شنا کردن مناسب هستند، اما گزینۀ ایده‌آلی برای غواصی نخواهند بود. در واقع فرد برای مدت کوتاهی می‌تواند در استخر یا دریا شنا کند.

  • ۱۰۰ متر یا (۱۰ ATM). اگر قصد شنا یا غواصی سبک دارید، این مورد از ساعت‌‌ها برای شما کارایی لازم را دارند.

  • ۲۰۰ متر یا (ATM 20). این گزینه از ساعت‌ها، انتخابی عالی برای غواصی تفریحی هستند.

  • ۳۰۰ متر یا (ATM 30). این سری از ساعت‌ها برای غواصان حرفه‌ای یا ورزش‌های آبی طراحی شده‌اند

  • رتبه‌بندی بالاتر. در واقع رتبه‌بندی‌های بالاتر نشان می‌دهد که ساعت کاملاً ضد آب است و می‌توان از آن در هر شرایطی استفاده کرد.

در زیر جدول ضد آب بودن ساعت را مشاهده می‌کنید:

راهنمای ضدآب بودن ساعت

از کجا بفهمیم ساعت ضد اب است؟

هنگامی که ساعت‌های مچی برای اولین بار در دهۀ ۱۹۰۰ محبوب شدند، مقاومت آن‌ها در برابر آب تنها یک رؤیای دور از ذهن بود. با این حال با افزایش تقاضا در مورد این اکسسوری، برندهای مختلف تلاش کردند تا این ویژگی را به تولیدات خود اضافه کنند، تا جایی که امروز بیشتر ساعت‌های باکیفیت با ویژگی مقاومت در برابر آب عرضه می‌شوند.

بعد از آشنایی با رتبه‌بندی مقاومت ساعت در برابر آب، نوبت به بررسی مواردی است که برای تشخیص ساعت ضد آب به ما کمک می‌کنند. از جملۀ این فاکتورها می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم.

بررسی اسناد سازنده

اگر ساعت خود را از یک برند معتبر خریداری کرده باشید، به راحتی می‌توانید با کمک اطلاعات ارائه شده توسط سازنده، نسبت به تشخیص ضد آب بودن ساعت خود اقدام کنید. اولین راه این است که به دفترچه راهنمای ساعت خود مراجعه کنید تا بتوانید اطلاعات دقیق را در مورد مدل خاص ساعت خود و یا محدودیت‌های استفاده از آن در محیط‌های مرطوب کسب کنید. 

علاوه بر دفترچۀ راهنما، وب‌سایت‌ها نیز گزینه‌ای عالی برای کسب اطلاعات کافی در مورد مقاومت ساعت مورد نظر در برابر آب هستند. شما می‌توانید به سایت سازندۀ ساعت خود یا فروشگاه اینترنتی خرید ساعت مراجعه کرده و دستورالعمل خاص یا نحوۀ نگهداری در مورد ساعت مورد نظرتان را در کنار سطح مقاومت آن در برابر آب بسنجید.

بررسی قاب و تاج

برای اینکه بدانیم از کجا بفهمیم ساعت مچی ضد اب است، می‌توانیم از قاب و تاج ساعت نیز کمک بگیریم. ساعت‌هایی که در برابر آب مقاوم هستند، اغلب از یک تاج پیچ‌دار بهره‌مند خواهند بود. در واقع این بخش، یک لایۀ اضافی حفاظتی در ساعت مورد نظر است که با مهر و موم کردن تاج، باعث افزایش سطح مقاومت آن در برابر نفوذ آب می‌شود و این نفوذ را به حداقل ممکن می‌رساند.

همچنین، ساعت‌هایی که قسمت پشتی آنها بصورت پیچ‌دار طراحی شده‌اند، در برابر نفوذ آب مقاومت خوبی دارند. البته باز هم تأکید می‌کنیم که این سطح مقاومت را شرکت سازنده تعیین می‌کند و شما باید متناسب با آن از ساعت خود استفاده کنید.

بررسی واشر پلاستیکی یا سیلیکونی

بسیاری از برندهای سازندۀ ساعت برای افزایش مقاومت محصول خود در برابر نفوذ آب، از یک واشر لاستیکی یا سیلیکونی در اطراف تاج آن استفاده می‌کنند. بنابراین برای پاسخ به سؤال از کجا بفهمیم ساعت ضد آب است، بررسی این بخش نیز کارآمد خواهد بود.

واشرهای لاستیکی نیز به عنوان نوعی مهر و موم از ورود آب به داخل ساعت جلوگیری می‌کنند. در بسیاری از مواقع ساعت ممکن است به واشر لاستیکی مجهز باشد، اما به دلیل آسیب دیدن این بخش مثل ساییدگی، کارایی خود را برای مقاومت در برابر آب از دست داده باشد. بنابراین بسیار مهم است که این بخش از ساعت را از نظر عدم آسیب‌دیدگی نیز بررسی کنید.

نکات مهم برای افزایش حفظ مقاومت ساعت در برابر آب

ضد آب بودن ساعت بر اساس ۳ عنصر اصلی یعنی ساختار بدنه، تناسب شیشه و یکپارچگی حلقۀ پلاستیکی آن تعیین می‌شود. البته باید این نکتۀ مهم را به‌ خاطر داشته باشید که با گذشت زمان و استفادۀ مداوم از ساعت، این اجزا تا حدودی فرسوده شده و عملکرد آن‌ها برای مقاومت در برابر آب کاهش پیدا می‌کند. به همین دلیل مهم است که به چند نکتۀ مهم برای نگهداری مناسب از ساعت دقت کنید.

از محیط‌های با فشار آب بالا دوری کنید

اگر دوست دارید ساعت ضد آب شما برای سال‌های متمادی به خوبی کار کند، از قرار دادن آن در برابر آب پرفشار خودداری کنید. برای مثال سعی کنید از رفتن به زیر دوش آب گرم پرفشار یا سونا و جکوزی خودداری کنید. فشار آب می‌تواند منجر به نفوذ رطوبت به داخل ساعت و آسیب به آن شود.

ساعت ضد آب

از تنظیم ساعت در زمان رطوبت استفاده نکنید

تنظیم کردن ساعت در زمانی که رطوبت زیاد است، مثل وقتی که زیر باران یا در استخر هستید، می‌تواند منجر به نفوذ آب به درون آن شود. بنابراین قبل از انجام هرگونه تنظیماتی مطمئن شوید که ساعت شما خشک است.

در برابر مواد شیمیایی قرار نگیرید

از اینکه ساعت خود را در برابر مواد شیمیایی مختلف مثل عطرها، مواد پاک‌کننده یا سایر مواد حلال قرار دهید، خودداری کنید. چنین موادی باعث از بین رفتن مهر و موم ساعت شده و مقاومت آن را در برابر نفوذ آب به بدنه کم می‌کنند.

از رفتن به چشمه‌های آب گرم خودداری کنید

رفتن به چشمه‌های آب گرم و همچنین آب شور با یک ساعت ضد آب اصلاً پیشنهاد نمی‌شود، زیرا مواد معدنی ماهیت خورنده دارند و می‌توانند مقاومت ساعت را در برابر آب به خطر بیندازند. اگر فراموش کردید و از ساعت خود در چشمه‌های آب شور استفاده کردید، بلافاصله آن را با آب شیرین بشویید. 

از تست آب خانگی خودداری کنید

بر خلاف اطلاعات ارائه شده در بسیاری از سایت‌ها، توصیه می‌کنیم که اگر از ضد آب بودن ساعت خود مطمئن نیستید، به هیچ وجه آن را در لیوان پر از آب قرار ندهید. زیرا در شرایطی که ساعت در برابر آب مقاوم نباشد یا سطح مقاومت آن کم باشد، با نفوذ رطوبت به درون بدنه ممکن است به کل کارایی خود را از دست بدهد. با انجام این تست حتی در شرایطی که باز هم به کار خود ادامه دهد، احتمالاً منجر به کاهش کیفیت عملکرد آن در طول زمان خواهید شد.

ساعت ضد آب   1

سرویس کردن ساعت را فراموش نکنید

اگر ساعت شما عمر زیادی کرده است و حس می‌کنید که مهر و موم آن فرسوده شده، می‌توانید برای افزایش کارایی، آن را نزد یک فرد متخصص برده و سرویس کنید. این کار شامل بررسی ساعت، تعویض واشرهای فرسوده، بررسی حرکات ساعت از نظر آسیب احتمالی از سوی آب و انجام تست‌های فشار برای تأیید مقاومت آن در برابر رطوبت می‌شود. 

جمع بندی

درک مقاومت ساعت در برابر آب می‌تواند به شما کمک کند تا برای سال‌های بیشتری از ساعت خود با داشتن بهترین عملکرد استفاده کنید. زمانی که با سطوح مختلف مقاومت در برابر آب و شرایط درست نگهداری از ساعت آشنا باشید، می‌توانید از آن بدون بروز هیچ مشکلی در شرایط گوناگون استفاده کنید. ضمن اینکه خرید ساعت از برندهای مطرح عمر بیشتر آن را تا حد زیادی تضمین می‌کند.

سؤالات متداول تشخیص ساعت ضد آب

سوال ۱: از کجا بفهمیم ساعت ضد اب است؟

با بررسی اطلاعات ساعت در دفترچه راهنما یا سایت سازنده، بررسی تاج و قاب در کنار واشر لاستیکی دور ساعت، می‌توانید به ضد آب بودن ساعت پی ببرید.

سوال ۲: بهترین ساعت ضد آب توسط چه شرکتی تولید می‌شود؟

شرکت‌های رولکس، امگا، سیکو و کاسیو برترین تولیدکنندگان ساعت‌های ضد آب در دنیا هستند.

سوال ۳: ساعت ضد آب چقدر در برابر آب مقاوم است؟

میزان مقاوم بودن هر ساعت به رتبه‌بندی آن برمی‌گردد. در این رتبه‌بندی، ساعت دارای معیار (Water Resistance) تنها در برابر پاشیدن قطرات آب مقاوم است و ساعت‌های دارای معیار ۵۰۰ متر، ۵۰ بار یا ۵۰ اتمسفر، در هر شرایطی قابل استفاده خواهند بود. برای اطلاعات دقیق‌تر به مطالب ذکر شده رجوع کنید.

آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۷۳۰۶۰ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرتاک نیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرتاک نیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد