ترکیب مد و سیاست در هفته مد مردان پاریس
در نمایش تمام مجموعههای امسال پیامهای اتحاد و کثرتگرایی دیده میشد و طراحان از این سکو برای بیان صریح مواضع سیاسی و اجتماعیشان استفاده کردند
با آغاز هفته مد مردان پاریس یک روز پس از مراسم تحلیف دونالد ترامپ، رئیسجمهوری آمریکا، و در بحبوحه قدرتگیری فزاینده جریان راست در فرانسه، تمرکز بر مد و لباس ممکن است تا حدی سطحی به نظر برسد.
اما طراحان در این یک هفته نشان دادند که توانایی تعامل با چشمانداز گستردهتر اجتماعی را دارند. به گزارش سیانان، مجموعه پاییز-زمستان ۲۰۲۵ با پرداختن به مسائلی مانند کثرتپذیری، حمایت و آزادی، بستری برای گریز و در عین حال ایدههایی مرتبط با فضای کنونی مطرح کرد.
در نمایش تمام مجموعهها پیامهای وحدت و پذیرش دیده میشد. کارول بوانه، مدیر نشریه فرهنگی فرانسوی لزنتروکپتیبل (Les Introckuptibles)، به سیانان گفت: «در حالی که مردم فرانسه در برابر دولت احساس ناتوانی فزایندهای دارند، قدرت نرم مد، بهعنوان صنعت و هنر، در تواناییاش در تولید گفتمانهای جدید، خلق تصاویر نو، و تاثیرگذاری بر دیگر صنایع نهفته است.»
در نمایش مجموعههای پاییز-زمستان ۲۰۲۵، لباس کار با قدرت بازگشت و در ترکیبی تازه با سبکهای معاصر بازآفرینی شد. مجموعه جونیا واتانابه بازتابی از طبیعت و کارکردگرایی لباس بود و لویی ویتون ترکیبی از لباس کار و لباس ورزشی را به نمایش گذاشت.
در طول هفته مد مردان پاریس، طراحان از این سکو برای بیان صریح مواضع سیاسی و اجتماعیشان استفاده کردند.
ویلی چاواریا، طراح مستقر در نیویورک، بهمناسبت ۱۰سالگی این نام تجاری در حوزه مد، برای اولین بار مجموعهاش را در پاریس به نمایش گذاشت. این مجموعه با حالوهوای کلیسای جامع آمریکا و معماری باروک ارائه شد. او به سیانان توضیح داد که سعی داشته است «پیامی درباره کرامت انسانی و برابری» منتقل کند و بر «اهمیت اتحاد برای حفظ حقوق شهروندان، مهاجران، افراد گروههای اقلیت جنسی و جنسیتی، و زنان» تاکید کرد.
فلورنتین گلمارک و کوین نومپکس، زوج خلاق نام تجاری پاریسی ایگانلب که بر مد جنسیت سیال متمرکز است، با اشارههایی به سبک ویکتوریایی، لباسهایی ارائه دادند که مردانگی سنتی را به چالش میکشید.
آنها با اشاره به حملات سازمانیافته به اقلیتها، خواستار «اتحاد اقلیتها برای مبارزه با نابرابری» شدند.
تمرکز نام تجاری کوم دگرسونزوم پلاس (Comme des Garçons Homme Plus) بر موضوع جنگ بود و مجموعهاش با عنوان «جنگ برود به درک» لباسهای ارتشی بازطراحیشده، یونیفرمهای خاکیرنگ نامرتب و چکمههای نظامی دیده میشد.
برخی طراحان نیز رویکردی دروننگرانهتر اتخاذ کردند و بر روایتهای نهفته در لباسها و جزئیات خیاطی تمرکز داشتند. مدلهای دیور در فضایی سینمایی و با الهام از فیلم «چشمان کاملا بسته» استنلی کوبریک با چشمبند از پلهها پایین آمدند.
دستدوزی و نوآوری نیز در مرکز توجه قرار داشت و ریک اوونز سراغ تکنیکها و بافتها رفته بود و حتی از الیاف کمپ که مادهای زیستمحیطی است و با نام «موی مرده» هم شناخته میشود در طراحی استفاده کرده بود.
هفته مد مردان پاریس امسال بار دیگر مهر تاییدی زد که مد هیچ مرزی نمیشناسد.