//
کدخبر: ۴۶۵۴۸۹ //

تازه‌ترین نظرسنجی انتخاباتی: هر دو نامزد کمتر از ۵۰ درصد آرا را به دست می‌آورند

در آستانه دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران، نتایج جدیدترین نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که مسعود پزشکیان و سعید جلیلی کمتر از ۵۰ درصد آرا را به دست می‌آورند.

 تازه‌ترین نظرسنجی انتخاباتی: هر دو نامزد کمتر از ۵۰ درصد آرا را به دست می‌آورند
به گزارش فرتاک نیوز،

پس از برگزاری دور اول انتخابات ریاست‌جمهوری ایران، مسعود پزشکیان و سعید جلیلی به دور دوم راه یافتند تا روز جمعه ۱۵ تیر ۱۴۰۳ در دور دوم انتخابات شانس خود را برای قرار گرفتن در جایگاه ریاست جمهوری امتحان کنند.

در این دور از انتخابات، ۶۱ میلیون و ۴۵۲ هزار و ۳۲۱ نفر واجد شرایط رأی‌دادن در داخل و خارج کشور بودند و از این تعداد ۲۴ میلیون و ۵۳۵ هزار و ۱۸۵ نفر رای دادند

طبق نتایج به‌دست آمده از این انتخابات مسعود پزشکیان با ۱۰ میلیون و ۴۱۵ هزار و ۹۹۱ رای و سعید جلیلی با ۹ میلیون و ۴۷۳ هزار و ۲۹۸ رای در جایگاه اول و دوم قرار گرفتند، اما به موجب اصل ۱۱۷ قانون اساسی و مواد قانون انتخابات ریاست جمهوری هیچکدام از آن‌ها نامزد‌ها نتوانستند اکثریت مطلق آرا را به‌دست بیاورند و به همین دلیل تکلیف رئیس جمهوری ایران جمعه، ۱۵ تیر ۱۴۰۳ در دور دوم انتخابات مشخص می‌شود.

 در نتیجه از جمع آراء تایید شده؛ پزشکیان ۴۲.۶ درصد، جلیلی ۳۸.۸ درصد به مرحله دوم راه یافتند.

ستاد انتخابات وزارت کشور، میزان مشارکت در دور اول چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری را کمتر از ۴۰ درصد اعلام کرد.

این نرخ مشارکت مردم، پایین‌ترین میزان شرکت مردم در انتخابات در تاریخ جمهوری اسلامی بوده است.

 نظرسنجی ایسپا: هیچ نامزد بیشتر از ۵۰ درصد آرا را کسب نمی‌کند!

جدیدترین نظرسنجی انتخاباتی ایسپا مربوط به دور دوم انتخابات ریاست جمهوری در ۱۳ تیر به روش مصاحبه حضوری و با اندازه نمونه ۳۶۰۶ نفر در سراسر کشور (شهرها و روستاها) با جامعه آماری افراد بالای ۱۸ سال انجام شده است.

نتایج این نظرسنجی نشان می‌دهد که میزان مشارکت احتمالی مردم در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری، با در نظرگرفتن نرخ پاسخگویی (۴۸ درصد)، کنترل متغیرهای موثر و آزمون صحّت‌سنجی داده‌ها، ۴۵ درصد با حاشیه خطای ۲ ± برآورد شده است.

در این نظرسنجی، میزان رأی احتمالی مسعود پزشکیان ۴۹.۵ درصد و میزان رأی احتمالی سعید جلیلی ۴۳.۹ درصد پیش‌بینی شده است.

همچنین، ۴.۸ درصد از شرکت‌کنندگان اعلام کرده‌اند که هنوز کاندیدای خود را انتخاب نکرده‌اند. پیش‌بینی می‌شود تا روز جمعه، این افراد کاندیدای خود را انتخاب کنند و این امر ممکن است میزان آرای دو نامزد ریاست جمهوری و حتی آرای سفید یا باطله را تغییر دهد. 

آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۶۵۴۸۹ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان