//
کدخبر: ۴۶۴۷۷۲ //

کشف جسد یک زن و کودک دو ساله از مصر باستان؛ راز مرگ آن‌ها چه بود؟

باستان‌شناسان ایتالیایی با کشف مقبره‌ها، اجساد و مومیایی‌های جدید از حفاری‌های خود در مصر باستان که یک مادر و کودک دو ساله به هم چسبیده نیز در بین آن‌ها بودند، به اکتشافات جدیدی در مورد بیماری‌های کشنده آن زمان دست یافتند.

 کشف جسد یک زن و کودک دو ساله از مصر باستان؛ راز مرگ آن‌ها چه بود؟
به گزارش فرتاک نیوز،

پاتریزتیا پیاچنتینی، استاد باستان‌شناسی و مصرشناسی دانشگاه میلان که ریاست گروه ایتالیایی حفاری در مصر را برعهده دارد اعلام کرد که کشف مقبره‌ها و مومیایی‌های مربوط به دوره متاخر مصر باستان و دوره یونانی‌-رومی که از قرن هفتم قبل از میلاد تا حدود قرن چهارم پس از میلاد ادامه داشته، نشان می‌دهد که دلیل مرگ مردم در آن زمان چه بوده و اغلب بر اثر چه بیماری‌هایی جان خود را از دست می‌دادند.

مطالعات روی مومیایی‌ها نشان می‌دهد ۳۰ تا ۴۰ درصد آن‌ها افرادی‌اند که در جوانی، نوزادی یا نوجوانی جان خود را از دست داده‌اند.

وزارت گردشگری و آثار باستانی مصر روز دوشنبه اعلام کرد که به تازگی ۳۳ مقبره در شهر اسوان در جنوب مصر کشف شده که می‌تواند اطلاعات جدیدی را در مورد بیماری‌های رایج آن دوره ارائه دهد.

یک ماموریت باستان‌شناسی مشترک بین مصر و ایتالیا به کشف این ۳۳ مقبره که قدمت آن‌ها به قرن هفتم قبل از میلاد تا حدود قرن چهارم پس از میلاد برمی‌گردد، انجامید. 

پیاچنتینی رییس گروه تحقیقات اعلام کرد: مطالعات اولیه روی بقایای اجساد نشان می‌دهد برخی از آن‌ها به بیماری‌های عفونی مبتلا بودند و برخی دیگر اختلال‌های استخوانی داشتند. در بقایای چند زن بالغ هم نشانه‌هایی از آسیب شدید در استخوان لگن دیده می‌شود. همچنین در مومیایی‌های دیگر، «کم خونی، سوء‌تغذیه، بیماری‌های قفسه سینه، سل و علائم پوکی استخوان» نیز مشاهده شد.

این گروه باستان‌شناسی از سال ۲۰۱۸ تاکنون در اطراف آرامگاه بزرگ آقا خان، و محل خاکسپاری سلطان محمد شاه در ساحل غربی رود نیل و روبروی مرکز شهر ایوان مشغول حفاری بوده‌اند.

عبدالمونعیم سعید، مدیر کل آثار باستانی اسوان و نوبیا اعلام کرد که در میان اجساد و مومیایی‌های کشف‌شده جسد یک فرد بزرگسال که احتمال می‌رود زن باشد و یک کودک یک تا دو ساله در حالت به هم چسبیده در داخل یک تابوت سنگی نیز کشف شده است که محققان در حال بررسی علت مرگ آن‌ها هستند.

آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۶۴۷۷۲ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان