سینما بهانهای برای فرار از واقعیت
افشین هاشمی گفت:سینما برای من بهانهای برای فرار از واقعیت است.
![سینما بهانهای برای فرار از واقعیت](https://cdn.fartaknews.com/thumbnail/V0c3d9KFe3GQ/p_IUuvJQB-2mJilBKQWxvj1X0IDqLxtDyUgzRGJxjc1cGZ3vM-iFJE_oBnIHmGAlbIrI-F_GqBAJdFXUUYjjlsD0dLV3xuLqQHS3XWZxFj5ABC56oWB6Ima3DlT65stb/1451492629123_01-th3.jpg)
طبق گزارش رسیده، «جلسه نقد و بررسی فیلم «گذر موقت» با حضور افشین هاشمی، نویسنده، کارگردان و آهنگساز فیلم و شبنم فرشادجو، بازیگر این فیلم در فرهنگسرای ارسباران، روز شنبه 11 شهریورماه برگزار شد.
«گذر موقت»، فیلمی متفاوت که رویاپردازی میکند
«گذر موقت» دومین تجریه کارگردانی افشین هاشمی بعد از فیلم «خسته نباشید» است. هاشمی که با بازیگری و نمایشنامهنویسی بیشتر شناخته شده است در «گذر موقت» دست به ساخت فیلمی تجربی در سینما زده است و فیلمی ساخته که با فضایی رویا گونه یا سورئالیستی داستان ماجراهای دو پیرمرد در یک شب را روایت میکند.
این فیلم از موسیقی بسیار بهره گرفته است و میتوان آن را یک کمدی موزیکال خواند که نوع طنزش بیشتر به طنز تلخ نزدیک است. فیلم با تصمیم دو پیرمرد در بیمارستان آغاز میشود. این دو شخصیت که گمان میکنند قرار است بمیرند تصمیم میگیرند تا یک شب را هر طور که دوست داشتند زندگی کنند. فضای فیلم با واقعیت فاصله دارد ولی در عین حال کاملا رویایی نیست. در واقع جایی بین واقعیت و رویا است. همه اتفاقات فیلم میتوانند هم اتفاق افتاده باشند و هم فقط بخشی از تخیل شخصیتهای فیلم باشند.
«گذر موقت» شاید در همراه کردن مخاطب با داستان در بعضی سکانسها با مشکل روبرو شود، ولی بازی دلچسب اسماعیل محرابی و مسعود کرامتی و فضاها و موقعیتهای ساخته شده مخاطب را مایوس نمیکند و به آنها اجازه رویاپردازی میدهد. البته استفاده از موسیقی هم به کمک این دو میآید و در مجموع تجربهای نو در سینمای حال حاضر ایران رغم میزند.
ساخته جدید افشین هاشمی را نمیتوان فیلمی بینقص خواند ولی جسارت این کارگردان در تجربه کردن فضایی رویاگونه و سبکی که کمتر در ایران به آن پرداخته میشود قابل تقدیر است و آن را به فیلمی بدل میکند که دیدن آن برای علاقهمندان سینما ارزشمند کرده است.»
«گذر موقت» از فلینی تا کاستاریکا
هاشمی درباره تاثیر فیلمهای فردریکو فلینی بر کارهایش توضیح داد: من قبل از ساخت «گذر موقت» فیلمهای فلینی را مرور کردم. به خواب و خیال و رویا علاقه دارم و سینما برایم بهانهای است برای فرار از واقعیت مانند شخصیت تام در نمایشنامه «باغ وحش شیشهای» تنسی ویلیامز.
وی ادامه داد: دوست دارم به سینما بروم، فیلم ببینم تا از واقعیت خلاص شوم. این نگاه و تمایل هم در این فیلم انعکاس پیدا کرده است. «گذر موقت» از یک خیال حرف میزند ولی خیلی از اتفاقاتی که در فیلم رخ میدهند میتوانند واقعی هم باشند. این فیلم سعی دارد در مرزی بین خیال و واقعیت بایستد.
این کارگردان درباره استفاده بیشتر از دیالوگ جای تصویر در این فیلم گفت: شاید اگر امکانی در جنبههای بصری وجود داشت که یک گروه تولید عظیم نیازمند انجام آن است، آن وقت میشد از دیالوگ کم کرد ولی با این حال داشتن جنبههای بصری هم صرفا دلیل کم شدن دیالوگ نیست.
هاشمی در این جلسه عنوان کرد که اگر فیلم بودجه بیشتر و امکانات بهتری داشت بعضی از سکانسهای فیلم را طور دیگری تولید میکرد.