//
کدخبر: ۴۶۲۳۶۶ //
استاندار کرمانشاه خبر داد؛

افزایش تعامل و توسعه تجاری، اقتصادی و ترانزیتی سه رویکرد کلی سفر به اقلیم کردستان

استاندار کرمانشاه سه رویکرد کلی سفر به اقلیم کردستان را، افزایش تعامل و توسعه تجاری، اقتصادی و ترانزیتی اعلام کرد.


افزایش تعامل و توسعه تجاری، اقتصادی و ترانزیتی سه رویکرد کلی سفر به اقلیم کردستان
به گزارش فرتاک نیوز،

نشست خبری استاندار کرمانشاه با موضوع دستاوردهای سفر به اقلیم کردستان عصر امروز (۲۲ خرداد) برگزار شد.

"محمد طیب صحرایی" در ابتدای این نشست اظهار کرد: سال گذشته اجلاسی با حضور وزیر کشور و استانداران استان‌‌های همسایه با اقلیم کرستان در ارومیه برگزار شد و امسال نیز این اجلاس به میزبانی اربیل عراق برای دومین بار برگزار گردید.

وی افزود: روابط بین همسایگان در تمامی دنیا یک ضرورت است و استفاده از ظرفیت و مزایای همسایگی برای هر کشوری لازم است.

 به گفته استاندار کرمانشاه، مردمانی که ساکن کشور ایران و عراق هستند طی قرن‌ها روابط و اشتراکات ریشه‌دار قومی و قبیله‌ای، سیاسی، اجتماعی و... باهم داشته‌‌‌اند که سهم بسزایی در تعامل بیشتر روابط بین این دو کشور دارد.

صحرایی با تاکید بر اینکه تصمیمات فعلی ریشه تاریخی ندارند گفت: تحریکات و تحریم‌های گذشته آثار زیادی را به مردم این عراق و ایران تحمیل کرد که پررنگ‌ترین آن جنگ تحمیلی بود اما امروز با در کنار هم بودن باید مشکلات و خرابی‌های ایجاد شده قبل را بازسازی نماییم و آینده پیش‌رو زیبا نماییم.

 وی یکی از ویژگی‌های استان کرمانشاه در هم‌مرز بودن با کشور عراق را داشتن  دو مرز مشترک (خسروی) با حکومت مرکزی عراق و مرز مشترک با اقلیم کردستان (پرویز‌خان) عنوان کرد وگفت: استفاده از ظرفیت مرز‌‌ها توسعه اقتصادی را در پی خواهد داشت.

استاندار کرمانشاه همچنین عتبات عالیات و پدیده تمدنی اربعین را نقاط اوج تعامل بین ایران و عراق دانست و گفت: در کنار سایر ظرفیت‌ها این دو موضوع می‌تواند توسعه دو کشور رادر پی داشته باشد.

  به گفته صحرایی در سال ۱۴۰۳ ترانزیت کالا از مرز خسروی ۳۳ درصد افزایش داشته و مرز پرویزخان نیز به عنوان مرز اول ترانزیتی کشور معرفی شده است که نشان از تلاش دو طرف برای ارتقا ارتباطات و همکاری دارد.

 وی در ادامه دستاوردهای سفر به اقلیم کردستان را تشریح کرد و گفت: هشت دیدار و چهار نشست شکل گرفته نشان از استقبال گرم مسئولین اقلیم کردستان با جمهوری اسلامی ایران و اهتمام آنها برای توسعه تعاملات بین دو طرف داشت و تلاش شد در این سفر مجموعه گفتگو‌‌ها در سطح بالاتری پیگیری شود.

استاندار کرمانشاه رویکرد کلی این سفر را  اقتصادی، ترانزیتی و تجاری عنوان کرد و بیان داشت:در این سفر بر تبادلات مرزی با تمرکز بر مرز پرویز‌خان و ساماندهی تردد در این مرز، تسهیل دسترسی به حمل‌ونقل هوایی ریلی و جاده‌ای، کف‌سازی دو طرف مرز، جداسازی مرز بین کامیون‌های حمل‌بار،  حمل سوخت، و میوه‌ و تره‌بار، بهسازی جاده‌های سمت اقلیم کردستان،جلوگیری از ورود کامیون‌های بدون بارنامه به مرز و... تاکید شد.

وی در ادامه صنایع تبدیلی را یکی از موضوعات مهم مورد توجه دو طرف عنوان کرد و افزود: بر اساس توافق انجام شده مقرر شد وزیر جهاد کشاورزی اقلیم کردستان سفری به استان کرمانشاه داشته باشد و در این زمینه صحبت‌های لازم انجام شود.

 صحرایی همچنین استفاده از ظرفیت سیلوها و کارخانجات آرد استان برای تبدیل گندم کشاورزان اقلیم به آرد با توجه به اینکه در اقلیم کردستان گندم دیم زیادی کشت می‌شود اما سیلو و کارخانجات آن‌ها محدود است را، راهی در جهت توسعه و تعامل بیشتر با این منطقه دانست.

 استاندار کرمانشاه در ادامه پیشنهاد ایجاد خط هوایی اربیل به کرمانشاه در راستای توسعه گردشگری، تریاژ و شناسایی بیماران اقلیم برای جلوگیری از سرگردانی آنها در بیمارستان‌های کرمانشاه و کوتاه کردن دست دلالان، ایجاد بازارچه‌ها، نمایشگاه‌ها برگزاری هفته‌های فرهنگی، تلاش برای ثبت جهانی اسب اصیل کُرد که با راه‌اندازی آن ۳۰ نوع شغل مولد و مفید ایجاد می‌شود و... را از جمله پیشنهادات مطرح شده در این سفر عنوان کرد.

صحرایی کاهش هزینه‌های ترانزیتی، افزایش اقدامات خدماتی و رفاهی مناسب برای کامیون‌داران، اصلاح نقل و انتقال وجه و نظام بیمه‌ای، با توجه به‌ اینکه نقل و انتقال وجه در اقلیم به صورت نقدی انجام می‌گیرد و نظام بیمه‌ای منسجمی ندارند را از جمله درخواست‌‌های عنوان شده در این سفر عنوان کرد و گفت: مدیریت یکپارچه به وسیله منطقه آزاد تجاری قسمتی از این مشکلات را حل خواهد کرد.

خبرنگار:طیبه دولت‌آبادی

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۶۲۳۶۶ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان