//
کدخبر: ۴۸۰۲۲۵ //

هواشناسی | نفوذ سامانه بارشی به کشور

سازمان هواشناسی از فعالیت سامانه بارشی طی امروز تا یکشنبه آینده ۲۹ مهرماه و آغاز روند کاهش نسبی دما در نوار شمالی کشور از اوایل هفته آینده خبر داد.

هواشناسی | نفوذ سامانه بارشی به کشور
به گزارش فرتاک نیوز،

بر اساس نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری سازمان هواشناسی چهارشنبه در اکثر مناطق کشور جوی آرام و پایدار حاکم بوده و تنها ساعات بعدازظهر در برخی نقاط واقع در شمال غرب، ارتفاعات البرز مرکزی، غرب سواحل دریای خزر و همچنین در جنوب سیستان و بلوچستان و شرق هرمزگان افزایش ابر و رگبار پراکنده رخ می دهد.

در شهرهای پرجمعیت کرج، تهران، اصفهان و اراک افزایش غلظت آلاینده های جوی و کاهش کیفیت هوا انتظار می رود. پنجشنبه دربرخی نقاط شمال غرب و غرب سواحل دریای خزر افزایش ابر و رگبار پراکنده رخ خواهد داد و در شمال آذربایجان غریی، آذربایجان شرقی و اردبیل رگبارورعدوبرق و وزش باد شدید پیش بینی می شود. جمعه و شنبه با نفوذ جریانات شمالی به غرب سواحل دریای خزر ابرناکی و بارش همراه با کاهش نسبی دما در غرب مازندران، گیلان، اردبیل و شمال آذربایجان شرقی ادامه خواهد داشت.

طی روزهای جمعه و شنبه در برخی نقاط غرب، شمال غرب و دامنه های جنوبی البرز واقع در استانهای قزوین، البرز و تهران بویژه درساعات بعدازظهرافزایش ابرگاهی رگبارورعدویرق و وزش باد شدید  یا خیزش گردوخاک رخ می دهد.

یکشنبه در شمال آذربایجان شرقی، اردبیل، گیلان، مازندران و غرب گلستان بارش باران گاهی رعدوبرق و وزش باد و در ارتفاعات بارش برف همراه با کاهش نسبی دما ادامه خواهد داشت، در این روز درکل نوار شمالی کشور وزش باد و کاهش نسبی دما پیش بینی می شود. قابل ذکر است طی روزهای پنجشنبه و جمعه افزایش وزش باد درکشور همسایه عراق، باعث خیزش گردوخاک و نفوذ آن به نوار غربی کشور و دامنه های جنوبی الیرز می شود. طی روزهای جمعه و شنبه غرب دریای خزر و یکشنبه کل دریامواج است.

توصیف سامانه اول: فعالیت سامانه‌های بارشی

زمان شروع: سه‌شنبه 1403/07/24

زمان پایان: یک‌شنبه 1403/07/29

نوع مخاطره: رگبار باران، رعد و برق، وزش باد شدید موقت، در نواحی مستعد گردوخاک، احتمال تگرگ و از جمعه شب کاهش محسوس دما

منطقه اثر:

سه‌شنبه 1403/07/24: گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی، شمال خراسان رضوی، اردبیل، شمال استان‌های آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی، جنوب سیستان و بلوچستان، ارتفاعات هرمزگان، ارتفاعات مرکزی و جنوبی کرمان.

چهارشنبه 1403/07/25: آذربایجان شرقی، نیمه شمالی آذربایجان غربی، شمال و مرکز اردبیل، دامنه و ارتفاعات گیلان و ارتفاعات در شرق هرمزگان.

پنجشنبه 1403/07/26: آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، شمال کردستان و ارتفاعات زنجان.

جمعه 1403/07/27: آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، شمال شرق کردستان، اردبیل، گیلان و ارتفاعات استان‌های زنجان، قزوین و البرز.

شنبه 1403/07/28: اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان، شمال استانهای آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی و ارتفاعات زنجان.

یکشنبه 1403/07/29: شمال و شرق اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی، شمال آذربایجان شرقی و ارتفاعات استانهای زنجان، قزوین، البرز، تهران و سمنان.

اثر مخاطره: احتمال آبگرفتگی محلی معابر، احتمال جاری شدن روان آب، صاعقه، لغزندگی بویژه در جاده‌های کوهستانی و گردنه‌ها، احتمال خسارت به سازه‌های موقت و احتمال خسارت به محصولات کشاورزی،احتمال خسارت به تجهیزات شهری و برون شهری از جمله سقوط بنر، تابلوهای تبلیغاتی، داربست‌ و سازه‌های موقت و احتمال سقوط اشیاء از ارتفاعات

توصیه: عدم اتراق و برپا کردن چادرهای مسافرتی در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتیاط در فعالیت کوه‌نوردی بویژه در ساعات بعدازظهر و اوایل شب، خودداری از چرای دام و تردد عشایر در حاشیه رودخانه‌ها و نواحی مرتفع، لایروبی دهانه پل‌ها، کانال‌ها و آب‌روها و تسریع در برداشت محصولات کشاورزی

توصیف سامانه دوم: افزایش گرادیان فشاری

زمان شروع: سه‌شنبه 1403/07/24

زمان پایان: یکشنبه 1403/07/29

نوع مخاطره: وزش باد شدید، گردوخاک، کاهش دید افقی و کاهش کیفیت هوا

منطقه اثر:

سه‌شنبه 1403/07/24: البرز، تهران، سمنان، خراسان شمالی، خراسان رضوی، جنوب سیستان و بلوچستان و نیمه شرقی هرمزگان،

چهارشنبه 1403/07/25: خراسان جنوبی و شمال سیستان و بلوچستان،

پنج‌شنبه 1403/07/26: آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، زنجان، گیلان، کردستان، کرمانشاه، همدان، مرکزی، لرستان، ایلام، خوزستان،

جمعه 1403/07/27 و شنبه 1403/07/28: آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، زنجان، کردستان، کرمانشاه، ایلام، لرستان، خوزستان، مرکزی، همدان، قزوین، تهران، البرز، قم، سمنان، گیلان، مازندران، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال بختیاری و اصفهان.

یک‌شنبه 1403/07/29: آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، زنجان، کردستان، کرمانشاه، ایلام، خوزستان، مرکزی، همدان، قزوین، تهران، البرز، قم، سمنان، خراسان شمالی، خراسان رضوی، یزد، چهارمحال بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، اصفهان، فارس، بوشهر، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، کرمان و هرمزگان.

اثر مخاطره: وزش باد نسبتا شدید تا شدید، در مناطق مستعد گردوخاک، کاهش شعاع دید و کاهش کیفیت هوا، احتمال خسارت به تجهیزات شهری و برون شهری از جمله سقوط بنر، تابلوهای تبلیغاتی، داربست‌ها و سازه‌های موقت، احتمال سقوط اشیاء از ارتفاعات، احتمال آسیب به صنعت برق بویژه در جنوب‌غرب احتمال شکستن نهال‌ها و درختان کهن‌سال و احتمال سقوط اشیاء از ارتفاعات.

توصیه: پرهیز از کویرنوردی، احتیاط در تردد جاده‌ای، عدم انجام پروازهای سبک شامل گلایدر، بالگرد و ..، احتیاط در فعالیت‌های کوه‌نوردی، احتیاط در فعالیت‌های عمرانی، عدم پارک خودرو در حاشیه ساختمان‌های نیمه کاره و درختان کهن‌سال، اطمینان از سالم بودن پوشش پلاستیکی در گلخانه ها و استحکام سازه‌ها سالن‌های پرورشی و احتیاط در محلول‌پاشی و سم‌پاشی باغات و مزارع.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۸۰۲۲۵ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرتاک نیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرتاک نیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد