//
کدخبر: ۴۶۷۳۷۲ //

نکات مهم در نگهداری چوب ترموود در سونا

یکی از نکات مهم در نگهداری چوب ترموود در سونا توجه به میزان استفاده از سونا است. برای آشنایی با نکات دیگر کلیک کنید.

نکات مهم در نگهداری چوب ترموود در سونا

افزایش طول عمر ترموود در سونا با نگهداری مداوم از آن

سونا کلمه‌ای فنلاندی است که به حمام‌های سنتی فنلاندی اشاره می‌کند. این حمام که در آن از مکانیزم بخار برای حفظ سلامت و استراحت افراد استفاده می‌شود، طرف‌داران بسیاری را در سراسر دنیا به خود جذب کرده است. برای ساخت سونا باید از متریالی مناسب بهره برد.

استفاده از سنگ و فلزات در ساخت سونا ممکن است منجر به سانحه و در پی آن آسیب‌های جدی شود؛ بنابراین بهترین متریال انتخابی در حمام‌های بخار چوب است. چوب ترموود، بنا بر برخورداری از ویژگی‌های منحصربه‌فرد خود، بهترین انتخاب در فضای سونا است. اما این چوب برای دوام و پایداری در شرایط خاص سونا نیاز به نگهداری و مراقبت‌های ویژه دارد. در ادامه نکات مهم در نگهداری چوب ترموود در سونا را بررسی خواهیم کرد.

مزایای استفاده از ترموود در سونا

چوب ترموود چوبی است که در طی فرایند ترمو، تحت‌فشار و گرما قرار می‌گیرد. ترموود از چوب‌های متنوعی مانند چوب درختان صنوبر، سرو، کاج، بامبو، بلوط و... تولید می‌شود. چوب به‌دست‌آمده از این فرایند دارای ویژگی‌های بهتر و کاربردی‌تری می‌شود. این تغییرات در ویژگی‌های چوب ترموود باعث شده تا استفاده از ترموود در سوناها مزایای بسیاری داشته باشد. برخی از این مزایا را در قسمت زیر نام می‌بریم:

  • عدم سرخوردن افراد در سونا

  • زیبایی استفاده از چوب

  • مقاومت بالا در برابر رطوبت

  • عدم پوسیدگی در گذر زمان

  • سطح نرم برای استراحت

چرا مراقبت و نگهداری مداوم از چوب ترموود در سونا اهمیت بالایی دارد؟

ازآنجایی‌که رطوبت جدی‌ترین خطر را برای چوب دارد، چوب ترموودی که در ساخت سوناها استفاده می‌شود نیازمند مراقبت و نگهداری بیشتر نسب به سایر ترموودها دارد. هنگامی که از چوب برای ساخت سالن‌های سونا یا سونای خانگی استفاده می‌کنیم باید توجه داشته باشیم که رطوبت ناشی از بخار آب همواره به دنبال یافت راهی برای نفوذ به این متریال است. اگر آسیب‌دیدگی به‌خصوصی مانند خراشیدگی در سطح چوب و یا منافذ باز تبدیل به راهی برای نفوذ آب شوند، می‌تواند به بافت چوب آسیب برساند. بنابراین ترموود نصبی در سونا نیازمند نگهداری و مراقبت ویژه است.

نکات مهم در نگهداری چوب ترموود در سونا چیست؟

منافذ چوب همیشه راهی برای نفوذ و رشد قارچ‌ها بوده است. حال تصور کنید این قارچ‌ها در شرایط محیطی ایده‌آل که شامل رطوبت و عدم وجود نور آفتاب است قابلیت رشد و نمو داشته باشند. آسیب وارده به ترموودهای استفاده شده در سوناهای دوچندان بیشتر از دیگر قسمت‌ها است. اما نگران نباشید. در ادامه نکات مهم در نگهداری چوب ترموود در سونا را بررسی می‌کنیم و به راهکارهای مقابله و پیشگیری این مشکلات می‌پردازیم.

جلوگیری از نفوذ رطوبت به ترموود

نفوذ آب به درون‌چوب در بلندمدت باعث تغییر ابعاد چوب و درنتیجه ایجاد ظاهری نامنظم و نامناسب می‌شود. از سوی دیگر این رطوبت می‌تواند به ترک‌خوردگی چوب و ایجاد برآمدگی در طول این متریال شود. چوب ترموود به شکل کلی در برابر رطوبت و نفوذ آب مقاوم شده است؛ اما به‌منظور جلوگیری از این اتفاقات و افزایش طول عمر ترموود به شما پیشنهاد می‌کنیم تا از آن به‌صورت مداوم مراقبت و نگهداری کنید. رنگ‌زدن سطح ترموود از ساده‌ترین راه‌هایی است که با انجام آن می‌توان تأثیر زیادی بر دوام و ماندگاری چوب گذاشت. همچنین اگر به دنبال ضد آب‌کردن ترموود مورداستفاده در سونا هستید با پوشش مقاطع انتهایی پروفیل‌های ترموود نتیجه مطلوبی می‌گیرید.

پیشگیری از رشد قارچ‌ها و میکروارگانیسم‌ها

مهم‌ترین چیزی که در ساخت سونا با آن مواجه می‌شویم، توجه به مسائل بهداشتی است. رشد قارچ‌ها و میکروارگانیسم‌ها نه‌تنها به بافت ترموود آسیب‌زده بلکه ممکن است باعث ایجاد بیماری‌های پوستی شود. درصورتی‌که روی سطح چوب ترموود سونا قارچ مشاهده کرید، با یک برس آن را پاک کنید. توجه داشته باشید که استفاده از برس نباید میسر به ایجاد خراش و آسیب به بافت چوب شود؛ بنابراین از برس یا قلمی نرم استفاده کرده تا قارچ و باکتری‌های مزاحم را از سطح آن پاک کنید. برای جلوگیری از شکل‌گیری دوباره این مشکل می‌توانید از رنگ‌های ترموود که بر پایه آب و روغن هستند استفاده کنید.

توجه به میزان استفاده از سونا

پس از ساخت سونا و پیش از اولین استفاده از آن، باید نکات حفاظت و مراقبت‌های ترموود کاملا اجرا شود. تکرار این مراقبت‌ها باید حداقل هر سال انجام شود. اما ممکن است استفاده از یک سونا چندین برابر حد معمول باشد. در موارد استفاده بیشتر از سونا باید چوب‌ ترموود را بیشتر ترمیم کنید. توصیه می‌شود که در تمامی اجزا و عناصر موجود در سونا مانند چارچوب‌های سونا، کف‌پوش و نگهدارنده چوب تنفسی را به‌صورت مداوم ترمیم کنید. این ترمیم شامل پاک‌سازی تمامی سطوح سونا از گردو‌غبار و تمیزکردن چوب‌های ترموود با پاک‌کننده‌های مخصوص است.

تهیه باکیفیت‌ترین ترموودهای سونا از پارس آرای کوهستان

استفاده از چوب‌های بی‌کیفیت در سوناها همواره یکی از مهم‌ترین مشکلاتی است که در ساخت سونا با آن مواجه می‌شوید. ترموود به‌عنوان چوبی باکیفیت شناخته می‌شود که استفاده از آن در سونا به امری رایج تبدیل شده است. رطوبت شدید در سونا از مهم‌ترین دلایلی است که پس از نصب چوب ترموود باید از آن مراقبت و نگهداری کرد. در این مطلب به نکات مهم در نگهداری چوب ترموود در سونا اشاره کردیم و راهکارهای پیشگیری و مقابله با هریک از آن‌ها را توضیح دادیم. پارس آرای کوهستان مرجعی معتبر برای خرید ترموود و پارکت چوبی باکیفیت است. ما به شما کمک می‌کنیم تا مقاوم‌ترین چوب ترموود را برای استفاده در سونا تهیه کنید. تمامی محصولات مجموعه پارس آرای کوهستان دارای ضمانت‌نامه معتبر هستند.

سؤالات متداول

برای پاک‌سازی قارچ‌ها و ریز ارگانیسم‌ها از روی ترموود باید از چه لوازمی استفاده کرد؟

در صورت مشاهده قارچ بر روی سطح چوب ترموود باید از برس یا قلم نرم استفاده کرده تا به باف چوب آسیب نزنیم.

مزایای استفاده از ترموود در سونا چیست؟

برخی از این مزایا می‌توان به: عدم سرخوردن افراد در سونا، زیبایی استفاده از چوب، مقاومت بالا در برابر رطوبت و عدم پوسیدگی در گذر زمان اشاره کرد.

چرا باید از ترموود به کار برده شده در سونا مراقبت کرد؟

زیرا در سونا رشد قارچ‌ها و میکروارگانیسم‌ها بیشتر بوده و حجم بالای رطوبت می‌تواند به‌ظاهر چوب آسیب‌های شدیدی برساند.

آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۶۷۳۷۲ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرتاک نیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرتاک نیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد