//
کدخبر: ۴۷۴۹۷۵ //

گردوی باکیفیت را این‌طور بشناسید! راهنمای جامع تشخیص از روی پوست سبز

گردو تازه چیده شده با پوست سبز یکی از لذیذ ترین و محبوب‌ ترین مغزیجات در ایران است. برای طرز نگهداری گردو تازه با پوست سبز باید گردویی انتخاب کنید که پوست ان تازه و خوشرنگ باشد و علائم فساد و پوسیدگی نداشته باشد.

گردوی باکیفیت را این‌طور بشناسید! راهنمای جامع تشخیص از روی پوست سبز
به گزارش فرتاک نیوز،

با توجه به اینکه امروزه انواع گردو ایرانی و خارجی، با قیمت‌های متفاوت و به صورت‌های مختلفِ با پوست یا مغز شده در بازار موجود است، شناخت روش‌های تشخیص گردوی خوب و تازه، برای داشتن خریدی بهتر ضروری است. در این مقاله با ما همراه باشید تا با روش‌های شناسایی گردوی خوب و با کیفیت آشنا شوید.

مشخصات گردو خوب با پوست سبز

گردو با پوست سبز یکی از بهترین انواع گردو در جهان است ، گردو با پوست سبز به گردویی گفته می شود که قبل از رسیدن کامل، از درخت چیده می شود و این گردو دارای دو پوسته داخلی و خارجی است که پوسته داخلی آن چوبی و سخت است و پوسته خارجی آن نرم تر و به رنگ سبز است.

فصل برداشت گردو پوست سبز از 15 شهریور آغاز می شود و تا پایان مهر ادامه دارد و مغز این نوع از گردو سرشار از پروتئین و کالری است، چربی مفید، فیبر، کربوهیدرات و شکر از دیگر مواد مغذی موجود در این محصول است.

گردوی درشت و سنگین‌ تر نسبت به سایر گردوها، کیفیت بهتری دارد و در هنگام خرید دقت نمایید پوسته خارجی و سبز آن دچار آفت نشده باشد و گردو تازه 3 تا 5 روز خارج از یخچال سالم می ماند و بهتر است برای نگهداری طولانی مدت حتما از یخچال استفاده شود.

در خرید گردو با پوست، گردویی بخرید که کاملا گرد باشد؛ گردوهای کشیده و بیضوی معمولا هم پوست کلفت‌تری دارند و هم جدا کردن مغزشان سخت‌تر است و ممکن است خرد شوند.

علاوه بر مغز گردو سبز، پوست سبز گردو نیز خواص خاص خود را دارد که می‌توان به سم زدایی روده، بهبود التهاب لثه و دهان، رنگ طبیعی برای سیاه کردن مو و غیره اشاره کرد.

پوست سبز آن به راحتی با دست جدا می شود، هرچند که دستگاه های پوست کن گردو نیز در بازار موجود است و این محصول طعمی خاص و عطری خوشبو دارد که باعث می شود بسیاری از آشپزهای حرفه ای از این نوع گردو در غذاهای خود استفاده کنند.

پوست سبز گردو در ترشی نیز استفاده می شود و در هنگام جدا کردن پوسته سبز آن مراقب باشید دست های شما رنگ نگیرد.

پوست سبز گردو به دلیل ترکیبات موجود در آن، برای از بین بردن انگل‌ ها و جلوگیری از عفونت بسیار مناسب است که باعث شده در علم پزشکی نیز از این ماده استفاده‌ های فراوانی برای سم زدایی شود.

بهتر است گردو ها را همراه با پوست سبز آن ها در یک سینی یا سبد قرار داده و در محیطی خنک و خشک نگهداری کنید. مهم ترین عامل در طرز نگهداری گردو تازه با پوست سبز، حفظ آن ها در محیط خنک و خشک است. رطوبت بالا می‌ تواند باعث سریع خشک شدن و ریزش پوست گردو ها شود. بنابراین محیطی با رطوبت متناسب و دمای حدوداً 10-15 درجه سانتی گراد برای نگهداری گردو ها مناسب است.

با رعایت این نکات می ‌توانید گردو های تازه چیده شده با پوست سبز را به مدت تا چند روز نگهداری کنید. گردو های تازه با پوست سبز دارای طعم و عطر بیشتری هستند و این خواص با گذر زمان کاهش می ‌یابند. پس در صورت امکان، بهتر است گردو های تازه را سریع تر مصرف کنید.

اگر قصد خرید گردو با پوست را دارید، برای اینکه از کیفیت و تازه بودن آن مطمئن شوید، حتما باید تعدادی از گردوها را شکسته و کیفیت مغز گردو را بسنجید. برای این کار حتما سعی کنید تعدادی گردو را به صورت رندم، از بخش‌های مختلف گونی یا ظرفی که گردوها در آن قرار دارد، انتخاب کنید تا مطمئن شوید گردو خوبی را خریداری می کنید.

توجه به جنس پوست گردو: در هنگام شکستن گردوها، به جنس پوست گردو دقت کنید تا سوزنی یا پوست کاغذی بودن آن را متوجه شوید. ترجیحا بهتر است گردو پوست کاغذی بخرید تا راحت‌تر بتوانید پوست آن را جدا کنید.

تشخیص گردو خوب بدون پوست سبز

در مجموع سه فاکتور عطر، طعم و چربی گردو نسبت به ظاهر آن، بیشتر می‌توانند شما را در تشخیص گردوی مرغوب یاری دهند ، هرچه رنگ مغز گردو روشن تر باشد، گردو رسیده تر است.

برای اینکه متوجه شوید گردویی خوب و با کیفیت است یا خیر، فاکتورهای زیر را باید در مورد آن امتحان کنید:

۱- توجه به عطر گردو: در هنگام خرید مغز گردو، تعدادی از گردوها را بو کنید؛ اگر گردو عطر ماندگی یا غیر طبیعی می‌داد، این نشان از کهنگی یا کیفیت پایین آن گردو دارد.

۲- توجه به طعم گردو: برای این کار طعم تعدادی از گردوها را امتحان کنید. گردوی تازه و مرغوب طعمی لذیذ و گس دارد؛ چنین گردویی نباید طعم ماندگی یا کپک بدهد و هم‌چنین زمانی که آن را می‌جوید، نباید در انتهای گلوی خود احساس تلخی زیاد یا سوزش کنید.

این نکته را در نظر بگیرید که معمولا عطر و طعم گردوی ایرانی از گردوی خارجی بیشتر و بهتر است.

۳- توجه به میزان چربی گردو: هر چه گردویی چرب‌تر باشد، این به معنای بهتر و مرغوب‌تر بودن آن است. برای تست میزان چربی گردو، آن را بین دو انگشت خود له کنید؛ با این کار با توجه به میزان روغنی که گردو پس می‌دهد، می‌توان میزان چرب بودن آن را متوجه شد.

۴- توجه به ظاهر گردو: در حالت کلی اگر گردویی خیلی تیره یا چروکیده باشد، این می‌تواند نشان‌دهنده پایین بودن کیفیت آن ‌باشد ولی نمی‌توان گفت هر گردوی تیره‌ای، کهنه و بی‌کیفیت است.

احتمالا با گردوی خورشتی آشنایی دارید؛ این گردو با وجود رنگ تیره‌ای که دارد، بعضا دارای طعم بهتر و چربی بالاتری نسبت به گردوهای روشن‌تر و سفید است. علاوه بر این اکثر گردوهای تویسرکان که مرغوب‌ترین و بهترین گردوی ایران محسوب می‌شوند، رنگ متمایل به زرد دارند.

معمولا اکثر گردوهای خارجی دارای اندازه مشابه و درشت هستند ولی گردوهای ایرانی ریزتر بوده و دارای ابعاد مختلفی می‌باشند؛ پس اگر گردوی خوشمزه و مرغوب ایرانی می‌خواهید، به دنبال گردوی خیلی درشت و هم‌اندازه نباشید.

نکته: از خرید گردویی که روی آن لکه زرد وجود دارد، خودداری کنید.

آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۷۴۹۷۵ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرتاک نیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرتاک نیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد