//
کدخبر: ۴۸۱۶۸۹ //

لرزش لباسشویی؛ از علت تا رفع مشکل؛ راهنمای کامل

ماشین لباسشویی قرار نیست در زمان کار لرزش شدیدی داشته باشد. اگر لرزش ماشین لباسشویی شما متوقف نمی‌شود، باید مشکل اصلی را بررسی کنید.

لرزش لباسشویی؛ از علت تا رفع مشکل؛ راهنمای کامل
به گزارش فرتاک نیوز،

به طور معمول، ماشین لباسشویی در زمان کار مقداری لرزش خواهد داشت که این موضوع طبیعی است؛ اما لرزش بیش از حد به طوری که احساس می‌شود که دستگاه در حال انفجار است! نشان از یک مشکل جدی دارد. 

چه میزان از لرزش ماشین لباسشویی عادی است؟

مقدار لرزش در ماشین لباسشویی بسته به برند، مدل و میزان ظرفیت دستگاه متفاوت است. به طور کلی، ماشین لباسشویی باید در طول چرخه‌های شستشو و چرخش لرزش حداقلی داشته باشد. لرزش کم معمول است، به ویژه در طول چرخش و آبکشی که درام دستگاه به سرعت‌های بالاتری می‌رسد؛ اما لرزش بیش از حد منجر به صدای بلند یا حرکت ‌ماشین لباسشویی به اطراف می‌شود.

میزان لرزش برای یک ماشین لباسشویی درب جلو می‌تواند به دلیل سبک طراحی آنها بارزتر از مدل‌های درب از بالا باشند، اما همچنان باید در محدوده قابل کنترل باقی بمانند. اگر متوجه شدید که ماشین لباسشویی شما به شدت در حال لرزش یا حرکت روی زمین است، شاید این موارد نشانه‌ای از ازدیاد بار، تراز نبودن دستگاه، فرسوده شدن اجزای آن یا مشکلات دیگر باشد. درک علت لرزش ماشین لباسشویی می‌تواند به شما کمک کند تا مشکل را قبل از بدتر شدن بررسی کنید.

download (51)

علت لرزش بیش از حد ماشین لباسشویی

ماشین لباسشویی ممکن است به دلایل مختلفی دچار لرزش شدید شود. در ادامه به این دلایل اشاره می‌کنیم:

نا تراز بودن دستگاه

اگر ماشین لباسشویی روی سطح صاف قرار نگیرد، ممکن است به شدت بلرزد. کفپوش ناهموار باعث عدم تعادل‌ شده که منجر به لرزش در طول چرخه کار دستگاه‌ می‌شود. برای رفع این مشکل از تراز دستی استفاده کنید. تراز را روی دستگاه قرار دهید و بررسی کنید که کاملاً صاف است یا خیر. پایه‌های دستگاه را که اغلب قابل تنظیم هستند، برای رسیدن به تراز مطلوب تنظیم کنید. اطمینان از اینکه همه پایه‌ها به طور ایمن در تماس با زمین هستند، لرزش دستگاه را کاهش‌ می‌دهد. قرار دادن یک تشک لاستیکی زیر آنها نیز می‌تواند به جذب بخشی از حرکات و ارتعاشات کمک کند و باعث تثبیت بیشتر دستگاه شود.

حجم بیش از اندازه لباس

شستن اقلام بزرگ و حجیم مانند روتختی یا بارگیری بیش از حد لباس در ماشین‌ می‌تواند باعث توزیع نابرابر وزن شود. این موضوع از مهمترین علت لرزش ماشین لباسشویی محسوب می‌شود. در طول چرخش دستگاه، عدم تعادل باعث ایجاد لرزش زیاد می‌شود. برای حل این مشکل، اقلام حجیم را جداگانه بشویید و بار داخل ‌ماشین لباسشویی را با لباس‌های سبک‌تر متعادل کنید. لباس‌ها را به طور مساوی در اطراف درام پخش کنید تا از جمع شدن آن در یک بخش جلوگیری شود. اگر متوجه بار نامتعادل شدید، دستگاه را متوقف کنید. سپس بار اضافی را خارج کنید و در نوبت بعدی بشویید. حفظ بار متعادل به چرخش نرم دستگاه و کاهش لرزش کمک‌ می‌کند.

خرابی پمپ تخلیه ماشین لباسشویی

پمپ تخلیه معیوب ممکن است از تخلیه مناسب آب جلوگیری کند. این موضوع می‌تواند به دلیل وزن اضافی آب منجر به لرزش در طول چرخش دستگاه شود. برای رفع این مشکل، ابتدا پمپ را بررسی کنید تا ببینید پرز یا زباله داخل آن قرار نگرفته باشد. اگر پمپ آسیب دیده یا به درستی کار نمی‌کند، ممکن است نیاز به تعویض داشته باشد. نگهداری و تمیز کردن منظم پمپ و شیلنگ‌های اطراف‌ آن می‌تواند از خرابی‌های بعدی جلوگیری کند. توصیه می‌کنیم اگر مشکل انسداد پمپ حل نشد، به سراغ تعمیرکار ماهر بروید.

مسدود شدن فیلترها

فیلترهای مسدود شده زهکشی مناسب آب را محدود می‌کنند و باعث‌ می‌شوند دستگاه در حین کار بیش از حد بلرزد. درحقیقت، مسدود شدن فیلترها از علت لرزش ماشین لباسشویی محسوب می‌شود. این مشکل همچنین‌ می‌تواند باعث باقی ماندن آب در درام (دیگ ‌ماشین لباسشویی) شود. برای رفع این مشکل، فیلتر را که معمولاً در نزدیکی پایین ماشین لباسشویی قرار دارد، پیدا کنید و هرگونه زباله، پرز یا اجسام خارجی را تمیز کنید. تمیز کردن منظم فیلتر می‌تواند جریان مطلوب آب را تضمین‌ ‌کرده و از لرزش بیش از حد ناشی از مشکلات زهکشی جلوگیری‌ می‌کند.

خرابی فنرهای ماشین لباسشویی

فنرهای داخل ماشین لباسشویی حرکت را در زمان چرخش جذب‌ می‌کنند. اگر این فنرها آسیب ببینند، بشکنند یا شل شوند، دستگاه به شدت تکان‌ می‌خورد. برای رفع این مشکل، فنرها را بررسی کرده و هر کدام که فرسوده یا آسیب دیده است را تعویض کنید. تعویض فنر مستلزم باز کردن دستگاه است، بنابراین اغلب بهتر است برای جلوگیری از ایجاد مشکلات بیشتر به یک تکنسین حرفه‌ای مراجعه کنید.

بسته بودن پیچ حمل دستگاه

هنگامی که ماشین لباسشویی به تازگی در محل قرار گرفته است، از پیچ‌های حمل برای محکم کردن درام استفاده‌ می‌شود. اگر این پیچ‌ها قبل از کار برداشته نشوند، از حرکت آزادانه درام جلوگیری‌ می‌کنند و باعث ایجاد لرزش قابل توجه‌ می‌شوند. برای رفع این مشکل، پیچ‌های ترانزیت را طبق دستورالعمل سازنده پیدا کرده و بردارید. این به درام اجازه‌ می‌دهد تا در طول دوره‌های شستشو به درستی بچرخد و لرزش‌های غیر ضروری را از بین ببرد.

چگونه لرزش ماشین لباسشویی را رفع کنیم؟

رفع علت لرزش ماشین لباسشویی اغلب با بررسی و تنظیم چندین جزء کلیدی قابل حل است. در ادامه به نحوه حل لرزش زیادی ماشین لباسشویی اشاره می‌کنیم:

مطمئن شوید که ماشین لباسشویی روی یک سطح صاف و ثابت قرار گرفته است. از یک تراز استفاده کنید تا بررسی کنید که آیا به صورت پهلو به پهلو و هم از جلو به عقب همسطح یا خیر.

اکثر ماشین‌های لباسشویی پایه‌های قابل تنظیم دارند. از یک آچار برای پایین آوردن یا بالا بردن پایه‌ها استفاده کنید تا دستگاه کاملاً تراز شود.

یک کفپوش ناهموار در زیر ماشین لباسشویی‌ می‌تواند لرزش‌ها را افزایش دهد. مطمئن شوید که کف زمین محکم است و می‌تواند وزن دستگاه را تحمل کند.

گرفتگی فیلتر می‌تواند بر تعادل دستگاه تأثیر بگذارد. فیلتر را به طور مرتب طبق دستورالعمل سازنده تمیز کنید.

اگر دستگاه شما ضربه گیر دارد، آن را از نظر سایش یا آسیب بررسی کنید. در صورت لزوم ضربه گیرها را تعویض کنید.

فنرهای تعلیق را از نظر هرگونه علائم سایش یا شکستگی بررسی کنید. در صورت آسیب دیدن آنها را تعویض کنید.

مطمئن شوید که شیلنگ‌هایی که ماشین لباسشویی را به آب و زهکشی متصل‌ می‌کنند، محکم وصل شده‌اند و باعث حرکت اضافی نمی‌شوند.

نکاتی برای جلوگیری از لرزش ماشین لباسشویی

بعد از اینکه علت لرزش ماشین لباسشویی را متوجه شدید، اکنون زمان آن است که اتفاقاتی که باعث لرزش دستگاه می‌شوند، خودداری کنید. نکات مهم برای جلوگیری از لرزش ماشین لباسشویی عبارتند از:

ماشین‌های لباسشویی برای عملکرد پایدار باید کاملاً تراز باشند. اگر حتی کمی کج شود،‌ می‌تواند باعث ایجاد لرزش قابل توجهی شود. شما می‌توانید پایه‌های دستگاه را با چرخاندن آنها در جهت عقربه‌های ساعت یا خلاف جهت عقربه‌های ساعت تنظیم کنید تا آن را در یک سطح قرار دهید. برای اطمینان از اینکه از همه طرف کاملاً صاف است، از تراز استفاده کنید.

بارگذاری بیش از حد یا کم بار کردن دستگاه‌ می‌تواند تعادل درام را از بین ببرد. یک بار متعادل وزن را به طور یکنواخت توزیع‌ می‌کند و به کارکرد نرم لباسشویی کمک‌ می‌کند. توصیه می‌کنیم هر باری که مشابه یکدیگر هستند را در درام قرار دهد. برای مثال، لباس‌ها و محلفه‌ها را جداگانه بشویید.

پدهای ضد لرزش، پدهای لاستیکی یا فومی را در نظر بگیرد که زیر پایه‌های ماشین لباسشویی قرار می‌گیرند. این وسایل لرزش‌ها را جذب می‌کنند و از انتقال آنها به کف و کاهش صدا و لرزش جلوگیری‌ می‌کنند.

قرار دادن ماشین لباسشویی روی یک کف شیب‌دار یا ناهموار می‌تواند باعث لرزش آن شود. اگر دستگاه شما روی سطح شیب‌دار قرار دارد، ممکن است لازم باشد آن را به منطقه صاف‌تری منتقل کنید یا از پایه‌های تثبیت کننده استفاده کنید.

کلام آخر

علت لرزش ماشین لباسشویی را بررسی کنید تا بتوانید طول عمر دستگاه خود را افزایش دهید و از هزینه‌های اضافی جلوگیری به عمل آورید. در بسیار از موارد، لرزش شدید ماشین لباسشویی به دلیل پر کردن بار زیاد یا قرار گرفتن دستگاه در سطح ناهموار است. همچنین موارد دیگر مانند خرابی پمپ تخلیه ماشین لباسشویی، خرابی فنرهای ماشین لباسشویی و بسته بودن پیچ حمل دستگاه نیز از علل اصلی لرزیدن بیش از حد دستگاه هستند. درمجموع، توصیه می‌کنیم اگر مشکل لرزش ماشین لباسشویی حل نشد، به سراغ تعمیرکار بروید.

آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۸۱۶۸۹ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرتاک نیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرتاک نیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد