//
کدخبر: ۴۶۴۷۴۸ //

رشته گرافیک برای چه کسانی مناسب است؟

حتما شما هم ویدئوهای کوتاه اینستاگرامی را دیده‌اید که یک نفر با چند حرکت به ظاهر ساده، تصاویر و آثاری خارق‌العاده‌ای را پدید می‌آورد، یا مدرسی که طی آموزش فتوشاپ خود، یک عکس کهنه و معیوب قدیمی را تبدیل به عکسی نسبتا سالم و قابل استفاده می‌کند.

رشته گرافیک برای چه کسانی مناسب است؟
به گزارش فرتاک نیوز،

ممکن است تمامی این ویدئوها و تصاویر شما را به خود جذب کرده باشند و در عین حال، بذر یک سوال را در ذهن شما کاشته باشند: رشته گرافیک برای چه کسانی مناسب است؟ آیا اصلا ورود به دنیای گرافیک و صرف زمان برای دیدن آموزش فتوشاپ و طراحی و... ارزشی دارد؟

گرافیست

معرفی رشته گرافیک

گرافیک، همان هنری است که به واسطه آن، عناصر ذهنی روی کاغذ و یا صفحه نمایش می‌آیند و حالتی بصری به خود می‌گیرند و گرافیک این کار را به واسطه ترکیب شکل‌ها، رنگ‌ها، تایپوگرافی و... انجام می‌دهد. هدف این هنر، این است که پیامی را به مخاطب خود منتقل کند، در برندسازی مشارکت کند و گاهی هم فرهنگی را به نمایش بگذارد و از این رو، به آن رشته ارتباط تصویری هم می‌گویند.

گاهی اوقات، طراحی زیبا یک بیلبورد، بنر یا اصلا یک عکس ساده، باعث می‌شود که برای چندین دقیقه به آن نگاه کنید. گاهی کاور جذاب یک پست در شبکه‌های اجتماعی، سبب می‌شود تا روی آن پست کلیک کرده و محتوای آن را تماشا کنید. گاهی هم صرفا طراحی زیبای یک محصول، تبدیل به دلیل شما برای خرید آن می‌شود. همه این‌ها، وام‌دار هنری هستند به نام طراحی گرافیک. برای ورود به این دنیای جذاب، علاقه‌مندان می‌توانند از طریق آموزش‌های موجود در بستر اینترنت مانند آموزش فتوشاپ، کورل درا، ایلوستریتور و...نرم افزار مورد علاقه خود را یاد بگیرند.

مزایای گرافیست بودن

کار گرافیک، مزایا و نقاط مثبت متعددی دارد که در این نوشته، ذکر یک به یک آن‌ها، کمی دشوار است و از این رو، به چند مورد از موارد اصلی اشاره می‌کنیم.

آزادی برای انجام کار و یادگیری

چنانچه قصد استخدام شدن در شرکت‌ها و آژانس‌های مختلف را نداشته باشید و بخواهید به شکل مستقل و فریلنسری کار کنید، نیازی به حضور در یک دفتر فیزیکی نخواهید داشت و از خانه یا هر محل دیگری که خواستید، کار خود را انجام می‌دهید.

تقاضای زیاد

در دهه‌های اخیر، صنعت تبلیغات و مارکتینگ رشد بسیاری داشته و در بسیاری از تبلیغات نیز، المان‌های گرافیکی و بصری به چشم می‌خورند و طبیعتا برای طراحی آن‌ها، نیاز به گرافیست است. همچنین در سال‌های اخیر، کسب‌وکارهای آنلاین رشد خوبی را تجربه کرده‌اند که آن‌ها در سایت و رسانه‌های اجتماعی خود، نیاز به طرح‌ها جذاب گرافیکی دارند.

معایب گرافیست بودن

در مورد مزایای این رشته صحبت کردیم. اما مانند بسیاری از حرفه‌هایی که سایر مردم به آن‌ها مشغول هستند، این حرفه هم دارای یکسری معایب است که توجه به آن‌ها لازم و ضروری است.

نیاز به صبر زیاد

هنگامی که یک لوگو، بنر، نقاشی دیجیتالی و یا... را می‌بینید، ممکن است با خود فکر کنید که طراح، ظرف چند ساعت به این طرح رسیده، از آن خروجی گرفته و به همین سادگی، کار را تحویل کارفرمای خود داده است. اما زمانی که خود وارد میدان می‌شوید و با شرکت در یک آموزش فتوشاپ مسیر یادگیری را شروع می‌کنید، خواهید دید فاصله نقطه شروع تا نقطه پایان، راه کمی نیست. ممکن است در حین طراحی، بارها به چالش بخورید و گاهی اوقات ندانید که چکار باید بکنید. تازه زمانی هم که کار تمام شد، اگر پس از چند ساعت برگردید و به کار نگاهی بیندازید، ممکن است با خود بگویید: «این دیگر چیست؟ واقعا بعد از چندین ساعت زحمت چنین چیزی را طراحی کرده‌ام؟». بسیاری از خروجی اولیه خود راضی نیستند و بنابراین، باید حوصله ادیت‌های پشت سر هم و زیاد را داشته باشید.

کارفرمای منتقد

حتی اگر موفق شوید آن صدای منتقد درونی را ساکت کنید و از طرح خود به یک رضایت برسید، تازه باید انتظار نظرات و گاهی هم انتقادات کارفرمای خود را بکشید. از آنجایی که شما تصویر و تصوری که کارفرما در ذهن خود دارد را مستقیما نمی‌بینید، احتمال تعارض و تفاوت میان آنچه که شما خلق کرده‌اید و آنچه که کارفرما انتظارش را داشته، وجود دارد.

ویژگی‌های مهم یک گرافیست خوب

با مزایا و معایب خاصی که این شغل با خود به همراه دارد، آشنا شدیم. حال وقت آن است که ببینیم برای تبدیل شدن به یک طراح خوب و با درآمد بالا، چه ویژگی‌هایی را باید داشته باشیم؟

سابقه‌کاری مرتبط

بسیاری از شرکت‌ها و آژانس‌ها، به دنبال فردی با 2 یا 3 سال سابقه کاری در زمینه طراحی می‌گردند و برای موقعیت‌های شغلی بالاتر، مثل مدیر ارشد گرافیک یک شرکت بزرگ، طبیعتا سابقه بیشتر و معتبرتری مورد نیاز است. اما اگر سابقه کاری نداشتید چه؟

در این شرایط، می‌توانید از سوابق دوران تحصیل و یا کارآموزی خود استفاده کنید. همچنین با کار به شکل پروژه‌ای و بعضا فریلنسری، می‌توانید کم‌کم برای خود یک سابقه کاری ایجاد کنید. راه دیگر این است که ابتدا، با شرکت‌های کوچک‌تر و محلی همکاری داشته باشید. تمامی این موارد به شما کمک خواهند کرد تا ذره ذره رزومه و سابقه خود را تقویت کنید.

رزومه حرفه‌ای

اگر تا کنون در یک یا چند سازمان بزرگ کار کرده‌اید، چه به شکل کارآموزی، چه به شکل پروژه‌ای یا اصلا دائمی، حتما آن را در رزومه خود قید کنید. اگر یک کار شاخص و منحصر به فرد طراحی کرده‌اید که منتشر شده است، حتما لینک آن را در رزومه بیاورید. توصیه می‌کنیم در رزومه خود، بخش‌هایی مثل «درباره من» هم داشته باشید که توضیحی مختصر از شما و تجربه و تخصص شما ارائه می‌دهد. هر چقدر که از طراحی یک رزومه خوب بگوییم، کم است. حتما روی طراحی گرافیکی رزومه وقت بگذارید. شاید برای دیگران این موضوع کمتر مهم باشد، اما برای شمایی که گرافیست هستید، خود طراحی، یک معرف اولیه است. ضمنا، هر از چند گاهی رزومه خود را به‌روز رسانی کنید و کارهای جدیدتان را اضافه نمایید.

رزومه

یادگیری مهارت‌های فنی و مهارت‌های نرم

اسم مهارت‌های نرم را هم که احتمالا پیش‌تر شنیده‌اید. مهارت‌هایی که خاص یک شغل یا حوزه نیستند و در مشاغل مختلف و حتی در زندگی شخصی، کارآمد ظاهر می‌شوند. مهارت‌هایی مثل: ارتباطات، مدیریت زمان، برنامه‌ریزی و مدیریت کارها و... .

رشته گرافیک واقعا برای چه کسانی مناسب است؟

احتمالا تا الان متوجه شده‌اید که آیا این حرفه برای شما مناسبت دارد یا نه. اما بیایید یک مرور کلی هم داشته باشید: این رشته، با خلاقیت درآمیخته شده و البته که صبر و حوصله زیاد هم چاشنی آن شده است. کسی که وارد این حوزه می‌شود، باید حوصله ساعات طولانی طراحی، ادیت‌های فراوان و تعامل با کارفرمایان مختلف را داشته باشد. همچنین یک طراح خوب، مدام در حال یادگیری و کسب تجربه است، خواه این یادگیری به شکل یک کورس مثل آموزش فتوشاپ باشد یا مطالعه کتابی درباره مبانی هنر. البته که این کار شیرینی‌های خاص خود را هم دارد. مثلا محیط و ساعات کار می‌تواند به شکلی انعطاف‌پذیر تنظیم شود (در شرایط دورکاری) و همچنین به مرور زمان، بازوهای خلاقیت شما توانمندتر خواهند شد که احتمالا آثار آن را در زندگی شخصی خود نیز خواهید دید.

آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۶۴۷۴۸ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان