//
کدخبر: ۴۶۳۹۱۸ //
معاون توسعه حل اختلاف دادگستری استان:

سازش بیش از ۲۶هزار پرونده در شورای حل اختلاف استان کرمانشاه/ بیشترین پرونده ورودی مربوط به دعاوی خانوادگی است

معاون توسعه حل اختلاف دادگستری استان کرمانشاه گفت: از تیرماه سال گذشته تا ‌کنون ۲۶ هزار و ۴۷۱ پرونده ارجاع شده به معاونت توسعه حل اختلاف استان به سازش رسیده است.

سازش بیش از ۲۶هزار پرونده در شورای حل اختلاف استان کرمانشاه/ بیشترین پرونده ورودی مربوط به دعاوی خانوادگی است
به گزارش فرتاک نیوز،

نشست خبری معاون توسعه حل اختلاف دادگستری کرمانشاه با اصحاب رسانه به مناسبت هفته قوه قضائیه برگزار شد.

نشست خبری معاون توسعه حل اختلاف دادگستری کرمانشاه با اصحاب رسانه امروز (دوم تیرماه) به مناسبت هفته قوه قضائیه برگزار شد.

"یزدان فلاحی"، در این نشست با تبریک هفته قوه قضائیه اظهار داشت: در معاونت توسعه حل اختلاف استان ۶۷۰ نفر مشغول به فعالیت هستند که از این تعداد ۵۱۲ نفر در شعب شهری، ۷۹نفر در شعب روستایی و ۸۱ نفر در ستادهای کل استان مشغول فعالیت هستند.

وی در ادامه تعداد پرونده‌های ورودی به معاونت توسعه حل اختلاف استان از تیرماه سال گذشته تاکنون را ۱۳۲ هزار و۴۸۶ عنوان کرد و افزود:طی این مدت ۱۳۳ هزار‌ و۱۵۷ فقره پرونده در شورای حل اختلاف استان بررسی  وبه نتیجه رسیده است.

معاون توسعه حل اختلاف دادگستری استان، عملکرد این معاونت در رسیدگی به پرونده‌ها را ۶۷۱ درصد مثبت عنوان کرد و بیان داشت: تمامی پرونده‌های ورودی به معاونت توسعه حل اختلاف طی سال گذشته بررسی و به نتیجه رسیده، همچنین ۶۷۱ پرونده که از سال‌های قبل مانده بود نیز بررسی و به نتیجه رسیده است.

 به گفته فلاحی از تیرماه سال گذشته تاکنون ۷۶هزار و۹۲۴ فقره پرونده به شعب صلحی معاونت توسعه حل اختلاف استان ارجاع داده شده است که از این تعداد ۲۶هزار و۴۷۱ پرونده حدود ۳۴.۴۱درصد به سازش رسیده است.

وی از جمله پرونده‌های ارجاع شده به شعب صلحی را پرونده‌های خانوادگی‌، تصادفات، ضرب‌ وجرح، منازعات، قتل عمد و... عنوان کرد و گفت: طی سال گذشته ۳۰فقره پرونده قتل عمد در شعب صلحی استان به سازش رسیده است.

معاون توسعه حل اختلاف استان در ادامه از جمله دستاوردهای این معاونت را، پیشرفت ۹۷.۵درصدی ابلاغ‌های الکترونیک اعلام کرد و گفت: در هشت حوزه قضایی صددرصد ابلاغات به صورت الکترونیکی انجام می‌شود.

فلاحی با اشاره به اینکه در حال حاضر حدود ۹۴درصد از کارشناسان رسمی دادگستری استان نیز به صورت الکترونیکی انتخاب می‌شوند، گفت: در راستای برطرف شدن شائبه انتخاب ناعادلانه، کارشناسان رسمی دادگستری و حذف کارشناسان خبره این امر انجام گرفت.

وی در ادامه صلح‌یاران بازوان توانمند شوراها عنوان کرد و افزود: در حال حاضر یک‌ هزارو  ۷۰۷ صلح‌یار در قالب ۱۵۸ گروه سازماندهی شده بصورت داوطلبانه با معاونت توسعه حل‌ اختلاف استان همکاری می‌کنند که طی سال گذشته از۱۹۴ نفر آنها با لوح تقدیر یا کارت هدیه تجلیل شده است.

معاون توسعه حل اختلاف دادگستری استان در گوشه دیگری از سخنانش اشاره‌ای به حذف شعبه حکمی در قانون جدید داشت و گفت: بر اساس قانون جدید پس از راه‌اندازی دادگاه صلح در آذرماه دیگر شعبه حکمی نخواهیم داشت و وظیفه شورای حل اختلاف استان، صرفا ایجاد صلح و سازش و میانجی‌گری خواهد بود و حکمی در آن صادر نمی‌شود.

وی از راه‌اندازی موسسات میانجی‌گری با هدف دادگری و میانجی‌گری خبر داد و گفت: تاکنون سه فراخوان برای جذب افراد متقاضی راه‌اندازی این موسسات اعلام شده و تعداد ۱۰۰ نفر در مصاحبه اولیه پذیرفته شدند  که۶۳نفر از آن‌ها در آزمون پایانی قبول شدند، شش نفر نیز معاف و در نهایت ۶۵ نفر برای صدور مجوز معرفی شدند که در حال حاضر مجوز راه‌اندازی ۲۹ موسسه صادر شده است.

 به گفته فلاحی برای راه‌اندازی موسسات داوری هم طی سه مرحله فراخوانی داده شد که در ابتدا ۵۸۹ متقاضی‌ ثبت‌نام کردند از این تعداد ۱۷۵ نفر در مرحله مصاحبه قبول شدند.

وی اضافه کرد: از مجموع افراد قبول شده در مصاحبه  تعداد ۱۷نفر در آزمون پایان دوره قبول، ۲۶نفر معاف و در نهایت ۳۳نفر برای صدور مجوز به تهران معرفی شدند که در حال حاضر، برای پنج نفر مجوز راه‌اندازی موسسات داوری صادر شده است.

معاون توسعه حل اختلاف استان در ادامه با اشاره به اینکه شاهد کمترین تخلفات در این حوزه بوده است گفت: طی سال گذشته ۱۲ پرونده تخلف در این معاونت تشکیل شده که هشت فقره آن منجر به صدور رای،شش فقره دیگر تبرئه و دو پرونده نیز به محکومیت منجر شده است.

فلاحی بیشترین فراوانی پرونده‌ها در شورای حل اختلاف استان را مربوط به دعاوی خانوادگی عنوان کرد و گفت: بالاترین میزان سازش نیز در پرونده‌های دعاوی خانوادگی انجام گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: درنظرداریم یک یا دو شعبه ویژه سازش در قتل را نیز در استان راه‌اندازی کنیم و شعبه ویژه‌ای هم برای سازش در قتل برای سطح کشور در نظر بگیریم.

وی در پایان شعب فعال شورای حل اختلاف در استان را ۱۴۶ شعبه شامل؛ ۸۴شعبه حکمی، چهار شعبه در زندان‌های استان،۲۴شعبه اجرای احکام مدنی، ۲۵‌شعبه صلحی و۲۸شعبه روستایی عنوان کرد و گفت: ۶۹ قاضی در استان با ما همکاری می‌کنند که۲۷ نفر آنها در شهرستان کرمانشاه هستند،همچنین چهار قاضی ویژه نیز با شورای حل اختلاف استان همکاری دارند که سه نفر از آنها در شهرستان کرمانشاه و یک نفر در شهرستان دالاهو فعالیت می‌کند.

خبرنگار:طیبه دولت‌آبادی

آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۶۳۹۱۸ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان