//
کدخبر: ۴۵۶۱۷۲ //

چند اصل مهم در سخنرانی به زبان انگلیسی که نمیدانید!

آیا سخنرانی به زبان انگلیسی سخت است؟ در این مقاله در مورد نکات اصلی سخنرانی به زبان انگلیسی صحبت می‌کنیم.

چند اصل مهم در سخنرانی به زبان انگلیسی که نمیدانید!
به گزارش فرتاک نیوز،

سخنرانی در جمع، به خودی خود می‌تواند دشوار و چالش برانگیز باشد؛ حال اگر بخواهید این کار را به زبان دوم انجام دهید، کار کمی سخت‌تر هم خواهد شد. سخنرانی به زبان انگلیسی، به خصوص برای افراد تازه‌کار، کمی دشوار و استرس‌زا به نظر می‌رسد، اما اگر به اصول آن مسلط باشید، تا حد زیادی می‌توانید از اضطراب خود بکاهید. با ما همراه باشید تا درباره چند اصل مهم در سخنرانی به زبان انگلیسی که نمی‌دانید صحبت کنیم. 

سخنرانی به زبان انگلیسی چه اصول و تکنیک‌هایی دارد؟

سخن گفتن به زبان دوم آن هم رو به روی جمعیت، در آغاز بسیار دشوار و عجیب به نظر می‌رسد. همه ما از این می‌ترسیم که حین صحبت کردن، کلمه‌ای را فراموش کنیم، تپق بزنیم یا اصول زبان انگلیسی را به درستی رعایت نکنیم؛ این اتفاقات ممکن است دید مخاطبان را نسبت به ما عوض کند و باعث حواس‌پرتی آن‌ها از موضوع اصلی شود.  حتی اگر مدت‌ها در کلاس‌های یک آموزشگاه زبان انگلیسی شرکت کرده باشید، باز هم نمی‌توانید مدعی شوید سخنرانی به انگلیسی برای اولین بار، کار آسان و بی‌دغدغه‌ای است. این کار اصولی دارد که تنها وابسته به دانش زبان انگلیسی شما نیست؛ بلکه بستگی به تمرین، استمرار و البته اعتماد به نفستان نیز دارد. با ما همراه باشید تا بیشتر درباره این اصول صحبت کنیم. 

۱- خودتان باشید

بسیاری از زبان‌آموزان تصور می‌کنند اگر فراتر از سطح خود صحبت کنند و از عبارت‌های سنگین و پیچیده در سخنرانی خود بهره ببرند، حرفه‌ای‌تر به نظر می‌رسند. استفاده از این نوع عبارت‌ها تنها در صورتی خوب است که به خوبی به آن‌ها مسلط باشید؛ ولی اگر در سطح متوسط هستید، بهتر است در سطح خود باقی بمانید و تظاهر به چیزی که نیستید، نکنید! احتمال فراموشی عبارت‌های سنگین که فراتر از سطح شما هستند بسیار زیاد است و بکارگیری آن‌ها در سخنرانی، می‌تواند ریسک بزرگی برای تازه‌کارها باشد. 

۲- وابسته به یک روش نباشید

اگر قرار است در سخنرانی خود از ابزارهایی مانند لپ تاپ، فلش مموری، فایل صوتی یا تصویری و موارد مشابه استفاده کنید، حتما برای شرایط اضطراری یک نقشه دوم نیز بچینید. یکی از نکاتی که در دوره TTC به اساتید زبان آموزش داده می‌شود، این است که همیشه وابسته به یک روش نباشند و برای شرایط خاص، روش دومی داشته باشند تا در صورت نیاز از آن کمک بگیرند. این کار باعث می‌شود در صورت بروز مشکل، کمتر دچار اضطراب شوید و بتوانید شرایط را به خوبی مدیریت کنید. 

۳- در شرایط واقعی تمرین کنید

اگر از آموزش آنلاین مکالمه زبان انگلیسی استفاده می‌کنید، حتما برای تمرین سخنرانی خود را در شرایط واقعی‌تری محک بزنید. در کلاس‌های آنلاین، شما نمی‌توانید حضور دیگران، نگاه‌های مستقیم و سروصداهای جمعی را حس کنید؛ به همین دلیل اغلب عملکرد بهتری نسبت به کلاس حضوری خواهید داشت. سخنرانی به زبان انگلیسی در جمع دوستان یا خانواده، می‌تواند تمرین خوبی برای پیدا کردن ایرادهای کلی باشد. 

۴- مکان سخنرانی را بررسی کنید

یکی از اصول مهم سخنرانی به زبان انگلیسی یا هر زبان دیگری، این است که از قبل مکانی را که قرار است در آن‌جا صحبت کنید، ببینید. این کار چند مزیت مهم دارد؛ نخست اینکه از استرس ناشی از ناآشنایی با مکان می‌کاهد، دوم اینکه باعث می‌شود با امکانات واقعی مکان سخنرانی آشنا شوید و سوم اینکه در صورت وجود مشکل، پیش از سخنرانی می‌توانید آن‌ها را رفع کنید. 

۵- یادداشت‌های کوتاه بنویسید

اگر حس می‌کنید ممکن است حین سخنرانی، برخی نکات را فراموش کنید، حتما یادداشت‌های کوچکی همراه خود داشته باشید. البته سخنرانی از روی یادداشت و قطع ارتباط چشمی با مخاطب می‌تواند به کیفیت کار ضربه بزند؛ اما اگر نگاه به یادداشت در حد چند لحظه و برای یادآوری باشد، نه تنها ایرادی ندارد، بلکه باعث بهبود کیفیت کار نیز خواهد شد. 

۶- اول سوال بپرسید، سپس پاسخ را بگویید

در صورتی که می‌خواهید یک سخنرانی تعاملی و حرفه‌ای داشته باشید، اول پرسش‌های خود را مطرح کنید و سپس پاسخ آن‌ها را با مخاطبان خود در میان بگذارید. این تکنیک باعث می‌شود فرصتی برای تداعی مطالب در ذهن خود داشته باشید، سطح دانش مخاطبان را بسنجید و حتی در صورت نیاز، از گفته‌های دیگران برای ادامه سخنرانی خود کمک بگیرید. البته اگر حس می‌کنید سطح زبان انگلیسی مخاطبان از شما بالاتر است و احتمال دارد متوجه برخی عبارت‌ها یا اصطلاحات نشوید، بهتر است در این کار احتیاط بیشتری به خرج دهید. 

۷- مکث‌ و آهنگ را رعایت کنید

برای اینکه مخاطبان بیشتر به سخنان شما توجه نشان دهند، باید در برخی بخش‌ها صدای خود را پایین بیاورید، گاهی سکوت‌های کوتاه داشته باشید و در بعضی موارد با صدای بلندتری حرف بزنید. افراد مبتدی در سخنرانی به زبان انگلیسی، درست مانند خواندن از روی یک متن عمل می‌کنند؛ یعنی آهنگ صدای آن‌ها یکنواخت و خسته‌کننده است. تمرین متن پیش از سخنرانی، می‌تواند به شما در انتخاب لحن و آهنگ مناسب و افزایش کیفیت سخنرانی کمک کند.  

۸- ارتباط چشمی را حفظ کنید

شاید مخاطبان بتوانند از فراموشی یک واژه یا کمی تپق‌ زدن چشم‌پوشی کنند، اما اگر ارتباط چشمی خود را با آن‌ها حفظ نکنید، ثابت خواهید کرد که سخنران خوبی نیستید! در سخنرانی به زبان انگلیسی، حتما آنقدر متن خود را تمرین کنید که نیازی به خواندن از روی یادداشت و متن نداشته باشید. هرچه کمتر از نوشته‌های خود کمک بگیرید، مهارت خود را بیشتر به رخ خواهید کشید. سعی کنید حین صحبت به تک‌تک مخاطبان نگاه کنید، در صورت نیاز به آن‌ها اشاره کنید و اگر در حال صحبت با شما هستند، به آن‌ها توجه کامل نشان دهید. 

۹- در صورت امکان، حرکت کنید

راه رفتن حین سخنرانی، تکان دادن دست‌ها، نزدیک‌تر شدن به مخاطبان یا حرکاتی که جلب توجه کنند، می‌تواند نشانگر مهارت شما در سخنرانی باشد و از اضطرابتان بکاهد. با این حال، در این کار تعادل را رعایت کنید؛ زیرا حرکت‌های اضافی و بیش از حد، از سویی باعث حواس‌پرتی مخاطب می‌شود و از سوی دیگر، می‌تواند شما را خسته کند و روی تنفس صحیح، اثرگذار باشد.

۱۰- کلمات را کامل ادا کنید

در سخنرانی به زبان انگلیسی، سعی نکنید با بیان نصفه و نیمه واژه‌ها و عبارت‌ها، لهجه خود را حرفه‌ای نشان دهید! حتی کسانی که انگلیسی زبان مادری آن‌ها است، در سخنرانی‌های رسمی خود سعی می‌کنند به روشن‌ترین شیوه ممکن واژه‌ها را ادا کنند تا مخاطبان به درستی متوجه منظور آن‌ها شوند. بنابراین، در سخن گفتن با لهجه انگلیسی افراط نکنید و طبیعی حرف بزنید؛ همین که بتوانید تلفظ درست واژه‌ها را رعایت کنید، کافی است. 

بهترین دوره آموزشی برای یادگیری سخنرانی به زبان انگلیسی

کسانی که در مهارت‌های عمومی زبان انگلیسی مانند نوشتن یا خواندن به خوبی عمل می‌کنند، لزوما سخنران‌های خوبی نیستند. سخنرانی به زبان انگلیسی، نیازمند دانش Speaking بسیار قوی، دایره واژگان گسترده، مهارت در گرامر کاربردی و البته اعتماد به نفس بالا است. این مهارت‌ها، در دوره‌های عمومی زبان انگلیسی به تدریج به دست خواهند آمد، اما اگر می‌خواهید با سرعت بیشتری در این زمینه رشد کنید، بهتر است در کلاس مکالمه زبان انگلیسی سفیر شرکت کنید. در این دوره، به صورت اختصاصی و با محوریت بحث آزاد روی مهارت حرف زدن به زبان انگلیسی تمرکز خواهد شد. با شرکت در کلاس‌های مکالمه سفیر، می‌توانید به طور منظم با همکلاسی‌های خود بحث و تمرین داشته باشید و مهارت‌ سخنرانی خود را تقویت کنید. این کلاس‌ها باعث استفاده مکرر از زبان انگلیسی، افزایش اعتماد به نفس و بهبود کیفیت سخنرانی‌های شما خواهد شد. 

آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۵۶۱۷۲ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان