//
کدخبر: ۴۶۱۸۴۱ //
آشپزی | خورش بادمجان

خورش بادمجان به روش رستورانی | کدبانو غذاتو این مدلی درست کن!!

برای مشاهده آموزش آشپزی ایرانی کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه خورش بادمجان در ادامه با ما همراه باشید.

خورش بادمجان به روش رستورانی | کدبانو غذاتو این مدلی درست کن!!
به گزارش فرتاک نیوز،

خورش بادمجان یکی از غذاهای اصیل ایرانی است که از نظر مواد شباهت های زیادی به خورش قیمه دارد. خیلی از آشپزها برای خوشمزه تر شدن و لعاب دار شدن این خورش به آن لپه اضافه می کنند که البته در دستور اصلی این خورش لپه وجود ندارد. 

برای تهیه خورش بادمجان ابتدا پیازها را خرد کرده و تفت دهید، سپس زردچوبه و گوشت را اضافه کنید. بعد از تغییر رنگ گوشت، رب گوجه فرنگی را تفت داده و آب اضافه کنید. در حالی که گوشت می‌پزد، بادمجان‌ها را آماده و تلخی آنها را بگیرید، سپس سرخ کنید. پس از پختن گوشت، نمک، فلفل و زعفران را افزوده و بادمجان‌ها و گوجه فرنگی‌های سرخ‌شده را به خورش اضافه کنید. بگذارید خورش جا بیفتد و در نهایت آن را با برنج سرو کنید.

مواد لازم برای 4 نفر مقدار مواد

بادمجان قلمی ۶ عدد

گوشت خورشتی 250 گرم

گوجه فرنگی ۲ عدد متوسط

پیاز ۲ عدد متوسط

رب گوجه فرنگی ۲ قاشق غذاخوری

زعفران دم کرده ۱ قاشق غذاخوری

نمک و فلفل سیاه به اندازه کافی

روغن و زردچوبه به اندازه کافی

طرز تهیه خورش بادمجان

مرحله ۱: آماده‌سازی پیاز

برای تهیه خورش بادمجان خوشمزه و مجلسی ابتدا پیازها را پوست گرفته و به صورت نگینی ریز خرد کنید سپس به همراه مقداری روغن مایع به قابلمه ای که برای پخت خورش در نظر گرفته اید اضافه کنید و خوب تفت دهید تا پیاز نرم و شفاف شود.

 

مرحله ۲: افزودن زردچوبه و گوشت

در ادامه مقداری ادویه زردچوبه اضافه کنید و چند دقیقه دیگر پیاز را تفت دهید تا با زردچوبه یکدست شود. در مرحله بعدی گوشت خورشتی را پس از شستشو و آبکشی به صورت قیمه ای ( مانند خورش قیمه ) خرد کنید و به قابلمه خورش اضافه کنید.

 

مرحله ۳: تفت دادن گوشت و رب گوجه فرنگی

گوشت را فقط باید کمی تفت دهید تا تغییر رنگ دهد ، زیرا سرخ کردن زیادی گوشت باعث می شود که سفت و دیرپز شود. پس از اینکه گوشت تغییر رنگ داد رب گوجه فرنگی را اضافه کنید و کمی تفت دهید تا طعم و بوی خامی رب گوجه فرنگی گرفته شود.

 

مرحله ۴: افزودن آب

توجه داشته باشید که تفت دادن گوجه فرنگی باعث می شود که در پایان کار خورش خوشرنگ تری نیز داشته باشید.در ادامه ۳ لیوان پر آب به قابلمه اضافه کنید و حرارت زیر قابلمه را زیاد کنید تا آب سریعتر به جوش بیاید.

 

مرحله ۵: پختن گوشت و آماده‌سازی بادمجان

پس از اینکه آب به جوش آمد حرارت را کم کنید تا گوشت به مدت یک و نیم تا دو ساعت با حرارت ملایم بپزد.در حین پختن گوشت می توانید بادمجان ها را آماده کنید ، برای این منظور بادمجان ها را پوست بگیرید و از وسط به صورت طولی به دو قسمت تبدیل کنید.

 

مرحله ۶: گرفتن تلخی بادمجان

در ادامه بادمجان ها را در یک سینی بچینید و مقداری نمک روی انها بپاشید. این کار علاوه بر اینکه تلخی بادمجان ها را می گیرد باعث می شود هنگام سرخ کردن ، بادمجان ها روغن کمتری جذب کنند. پس از گذشت ۳۰ دقیقه بادمجان ها را آبکشی کنید.

 

مرحله ۷: سرخ کردن بادمجان و گوجه فرنگی

حالا پس از خشک کردن بادمجان ها، انها را در روغن سرخ نمایید. بادمجان های سرخ شده را روی دستمال حوله ای قرار دهید تا روغن اضافی شان خارج شود. در همین مرحله گوجه فرنگی ها را نیز از وسط نصف کنید و کمی تفت دهید تا سرخ شوند.

 

مرحله ۸: افزودن ادویه و زعفران

در این مرحله پس از اینکه گوشت به طور کامل پخت و نرم شد، مقداری نمک ، فلفل سیاه و زعفران دم کرده به خورش اضافه کنید و به آرامی خورش را کمی ترکیب کنید تا ادویه ها و زعفران به خوبی درون خورش ترکیب شوند.

 

مرحله ۹: افزودن بادمجان و گوجه فرنگی

در ادامه بادمجان را به همراه گوجه فرنگی های سرخ شده به قابلمه اضافه کنید. پس از اضافه کردن بادمجان نباید خورش را زیاد هم بزنیم. در صورت تمایل می توانید برای طعم دهی به خورش مقداری آبلیمو یا آبغوره نیز به خورش اضافه کنید.

 

مرحله ۱۰: جا افتادن خورش

خورش بادمجان از خورش هایی محسوب می شود که به دلیل اینکه لعاب زیادی ندارد باید به صورت کم آب سرو شود. پس از اضافه کردن بادمجان ها اجازه دهید خورش به مدت ۳۰ دقیقه دیگر روی حرارت بماند تا روغن بیندازد و جا بیفتد.

 

مرحله ۱۱: سرو خورش بادمجان

توجه داشته باشید که اگر می خواهید یک خورش بادمجان خوشمزه و مجلسی درست کنید باید صبور باشید و اجازه دهید خورش به آرامی و با حرارت ملایم جا بیفتد. در پایان پس از اینکه خورش جا افتاد آنرا به همراه برنج سرو کنید.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۶۱۸۴۱ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان