//
کدخبر: ۴۷۱۱۴۰ //
سلامت | روده

سرطان روده بزرگ در جوانان نگران کننده شده است!| مراقب باشید!

ژنتیک و رژیم غذایی مدت‌ها به‌عنوان عوامل اصلی افزایش نرخ سرطان روده بزرگ در جوانان شناخته شده‌اند.

 سرطان روده بزرگ در جوانان نگران کننده شده است!| مراقب باشید!
به گزارش فرتاک نیوز،

 اکنون، تحقیقات جدید نشان می‌دهد که تغییرات در باکتری‌های روده نیز می‌تواند نقش مهمی در این زمینه داشته باشد. یافته‌های این تحقیقات در کنفرانس انجمن انکولوژی بالینی آمریکا در شیکاگو ارائه شده است.

بررسی داده‌های ژنتیکی و رژیم غذایی

محققان دانشگاه ایالتی اوهایو با تجزیه و تحلیل داده‌های ژنتیکی تومورها، دریافتند که رژیم‌های غذایی پرچرب و کم فیبر می‌توانند باعث التهاب روده شوند و مانع از سرکوب طبیعی تومورها گردند. نتایج نشان داد که سلول‌های جوانان مبتلا به سرطان کولورکتال به‌طور متوسط 15 سال سریع‌تر از سن واقعی‌شان پیر می‌شوند، در حالی که این پدیده در افراد مسن مشاهده نمی‌شود.

روند رو به رشد سرطان روده بزرگ در جوانان

براساس گزارش سال 2023 انجمن سرطان آمریکا، میزان سرطان روده بزرگ در جوانان با سرعت نگران‌کننده‌ای در حال افزایش است. در سال 2019، از هر 5 مورد سرطان روده بزرگ، 1 مورد در افراد زیر 55 سال رخ داده است، در حالی که در سال 1995 این نسبت 1 به 10 بود.

نقش رژیم غذایی در خطر ابتلا به سرطان

تحقیقات نشان می‌دهند که مصرف روزانه 3.5 اونس گوشت قرمز یا فرآوری شده، خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را 12 درصد افزایش می‌دهد. همچنین، مصرف الکل به دلیل محتوای اتانول آن، با افزایش خطر سرطان کولورکتال مرتبط است. در مقابل، رژیم‌های غذایی سرشار از فیبر می‌توانند خطر ابتلا به این سرطان را کاهش دهند.

مطالعات نشان داده‌اند که باکتری فوزوباکتریوم در روده بیماران مبتلا به سرطان کولورکتال بیشتر از افراد سالم یافت می‌شود. حتی، احتمال وجود این باکتری در مدفوع بیماران مبتلا به سرطان کولورکتال پنج برابر بیشتر از افراد سالم است.

بر اساس گزارش انجمن سرطان آمریکا در سال 2023، سرطان کولورکتال در مردان شایع‌تر از زنان است که احتمالاً به تفاوت در عوامل خطر، مانند وزن اضافی بدن و مصرف گوشت فرآوری‌شده، مرتبط است.

افراد زیر 45 سال در صورت مشاهده علائمی مانند یبوست، خونریزی مقعدی یا تغییرات ناگهانی در حرکات روده باید به پزشک مراجعه کنند. همچنین، غربالگری سرطان کولورکتال برای اکثر افراد باید از سن 45 سالگی آغاز شود.

تحقیقات جدید نشان می‌دهد که تغییرات در باکتری‌های روده، به‌ویژه فوزوباکتریوم، می‌تواند به‌عنوان عامل خطر مهمی در افزایش نرخ سرطان روده بزرگ در جوانان در نظر گرفته شود. رعایت رژیم غذایی مناسب و غربالگری منظم می‌تواند به کاهش این خطر کمک کند.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۷۱۱۴۰ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرتاک نیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرتاک نیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد