//
کدخبر: ۴۷۴۵۶۹ //
سلامت | بارداری

خانم های باردار حتما بخوانند| این خطر جدی است

مطالعات جدید نشان می‌دهد که وجود مواد شیمیایی مانند فنل‌ها و پارابن‌ها در لوازم آرایش و محصولات مراقبت شخصی می‌تواند خطر عوارض بارداری، به‌ویژه فشار خون بالا، را تا ۵۷ درصد افزایش دهد. این خطر بیشتر در بین هفته‌های ۲۴ تا ۲۸ بارداری مشاهده می‌شود.

خانم های باردار حتما بخوانند| این خطر جدی است
به گزارش فرتاک نیوز،

جولیا وارشاوسکی، محقق ارشد از دانشگاه بوستون، بیان کرد: “ما این مواد شیمیایی را در محصولات روزمره‌ای مانند صابون‌ها، لوسیون‌ها، لوازم آرایش، ضدآفتاب‌ها و دیگر محصولات مصرفی یافتیم که به‌طور قابل‌توجهی خطر ابتلا به فشار خون بالا در دوران بارداری را افزایش می‌دهند.”

فنل‌ها و پارابن‌ها به عنوان فیلترهای اشعه ماوراءبنفش در ضدآفتاب‌ها و همچنین برای جلوگیری از رشد باکتری‌های مضر در محصولات آرایشی به کار می‌روند. تحقیقات نشان داده‌اند که پارابن‌ها به تنهایی در حدود ۸۰ درصد از محصولات مراقبت شخصی یافت می‌شوند.

عوارض فشار خون بالا در بارداری

ارتباط بین فنل‌ها و پارابن‌ها با فشار خون بالا در دوران بارداری بسیار نگران‌کننده است. فشار خون بالا می‌تواند جریان خون به جفت را کاهش دهد، که ممکن است باعث کمبود اکسیژن و مواد مغذی برای جنین شود. این امر می‌تواند به محدودیت رشد جنین، وزن کم هنگام تولد و زایمان زودرس منجر شود.

برای مادر نیز این وضعیت خطرناک است، زیرا خطر عوارضی مانند پره‌اکلامپسی و سکته مغزی را افزایش می‌دهد. همچنین، احتمال بروز فشار خون بالا، دیابت و بیماری‌های قلبی برای مادر و کودک پس از بارداری افزایش می‌یابد.

نتایج مطالعه بر روی زنان باردار

در این مطالعه، سلامت بیش از ۱۰۰۰ زن باردار در شمال پورتوریکو مورد بررسی قرار گرفت. آزمایش‌های ادرار نشان داد که میزان ۱۲ فنل و پارابن در بدن این زنان وجود داشت و فشار خون آنها در دوران بارداری و بعد از آن تحت نظر قرار گرفت.

محققان نتیجه‌گیری کردند که قرار گرفتن در معرض فنل‌ها و پارابن‌ها در دوران بارداری به طور معناداری با تغییرات فشار خون مادر همراه است و خطر ابتلا به فشار خون بالا، به‌ویژه در اواخر بارداری، را افزایش می‌دهد.

چرا این مواد شیمیایی خطرناک هستند؟

محققان توضیح دادند که فنل‌ها و پارابن‌ها با افزایش التهاب و استرس اکسیداتیو در بدن مرتبط هستند، که این عوامل به نوبه خود می‌توانند منجر به افزایش فشار خون شوند. همچنین این مواد شیمیایی می‌توانند هورمون‌ها را در بدن مختل کنند، که نقش مهمی در تنظیم فشار خون دارند.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۷۴۵۶۹ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرتاک نیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرتاک نیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد