//
کدخبر: ۴۴۲۶۵۸ //

ساخت و ساز با ساندویچ پانل

ساندویچ پانل یک نوع متریال و مصالح ساختمانی است که ترکیبی از دو لایه ورق فلزی و یک لایه فوم عایق است. لایه فوم عایق در مرکز ساندویچ پنل قرار گرفته و دو لایه ورق فلزی به سطح رویی و زیرین فوم چسبیده‌اند.

ساخت و ساز با ساندویچ پانل
به گزارش فرتاک نیوز،

از دیرباز تا کنون ساخت و ساز یکی از نیازهای اصلی ما انسان‌ها بوده است و در طی زمان نوع متریال و روش‌های ساخت و ساز با تغییرات زیادی همراه بوده است. نیاز به ساخت و ساز سریع، ارزان و مقاوم در برابر شرایط آب و هوایی مختلف، نیاز اصلی بود که باعث اختراع ساندویچ پانل شد.

در گذشته، ساخت و ساز ساختمان‌ها با استفاده از مصالح سنتی مانند آجر، سیمان و بتن، زمان‌بر و پرهزینه بود. علاوه بر این، این مصالح وزن زیادی داشتند و باعث افزایش بار مرده ساختمان می‌شدند. این امر به ویژه در مناطقی که احتمال وقوع زلزله وجود داشت، یک مشکل جدی محسوب می‌شد.

اما با روی کار آمدن مصالح پیش ساخته همچون ساندویچ پانل تمامی این مشکلات برطرف شده است. ساندویچ پنل‌ها جایگزین مناسبی برای دیوارهای آجری و سیمانی و سقف های تیرچه بلوک هستند؛ البته از پانل ساندویچی می‌توان به جای سایر مصالح ساختمانی سنتی نیز استفاده کرد.

ساندویچ پنل ها در دو نوع کلی ساندویچ پانل دیواری و ساندویچ پانل سقفی طراحی و تولید می‌شوند. این دو نوع پنل از نظر ساختار و کاربرد با یکدیگر تفاوت دارند. از ساندویچ پنل دیواری به عنوان پوشش دیوار در سازه‌ های پیش ساخته سبک و از پانل سقفی به عنوان پوشش سقف در سقف انواع سوله، ویلای پیش ساخته و کانکس استفاده می‌شود.

ساندویچ پانل‌های دیواری به دلیل موقعیت قرارگیری در سازه به صورت صاف و بدون برجستگی تولید می‌شوند

پانل‌ ها با انواع مختلف ورق فلزی مانند ورق گالوانیزه، آلوزینک و یا آلومینیوم تولید می‌شوند. همچنین فوم به کار رفته در ساختار پنل‌ها از جنس فوم پلی اورتان، اکس پی اس و یا پشم سنگ است. مزایا و ویژگی‌های ساندویچ پانل‌ها نیز به دلیل خواص ذاتی منحصر به فردی است که هرکدام از انواع ورق‌ها و فوم‌های ساندویچ پانل دارد.

سازه های اجرایی با ساندویچ پانل

ساندویچ پانل‌ها با سرعت بالایی در حال توسعه هستند و کاربردهای جدیدی برای آنها در حال کشف شدن است. این امر نشان می‌دهد که ساندویچ پانل ‌ها به عنوان یک مصالح ساختمانی نوین، در آینده نقش مهم‌تری در صنعت ساختمان ایفا خواهند کرد. در حال حاضر از ساندویچ پانل برای ساخت سازه‌های مختلفی استفاده می‌شود.

کانکس

کانکس یکی از انواع سازه‌های پیش ساخته است که معمولا در ابعاد کوچک و با کاربری‌های مختلفی تولید می‌شود. متریال اصلی به کار رفته در ساختار کانکس ها از جنس ساندویچ پنل و نوع اسکلت و زیرسازی آن از جنس تیرآهن و پروفیل است. به همین دلیل کانکس ها قابلیت حمل و نقل، نصب و اجرا در محیط‌های مختلف را دارند.

شما به راحتی می‌توانید پس از اتمام پروژه، کانکس را به محل دیگری با وسایل نقلیه مانند تریلر منتقل کنید. بعضا در برخی موارد ابعاد کانکس ها بیش از 40 متر است که در این حالت به صورت دو قلو اجرا می‌شوند و با دو تریلر به محل اجرای پروژه منتقل می‌شوند و به یکدیگر متصل می‌شوند.

بیشترین کاربری کانکس ها در قالب کانکس نگهبانی، کارگاهی، اداری، مسکونی، امدادی و سرویس بهداشتی است.

سوله

سوله یک نوع سازه پیش ساخته بزرگ با دهانه عریض و سقف شیبدار است. این سازه‌ها با کاربری سوله تولیدی، صنعتی، انبار، ورزشی، مرغداری، سالن پرورش قارچ، آشیانه هواپیما و غیره مورد استفاده قرار می‌گیرد. مصالح اصلی که برای پوشش دیوار و سقف سوله‌ها استفاده می‌شود از نوع ساندویچ پانل است به همین دلیل سرعت ساخت و ساز با آن بسیار بالاست و شما به راحتی می‌توانید یک سازه 1000 متری را در بازه زمانی 1 ماه اجرا کنید و در هزینه‌های اسکان و بیمه نیروهای انسانی صرفه جویی کنید.

ساختمان پیش ساخته

ساختمان پیش ساخته یکی از انواع سازه های پیش ساخته است که به صورت اجرا در محل ساخته می‌شود. متریال تشکیل دهنده این سازه‌ها از جمله ساندویچ پانل دیواری و سقفی، قطعات فلزی مانند انواع پروفیل قوطی، لوله، نبشی و غیره به محل اجرای پروژه منتقل می‌شود و در آن جا مونتاژ می‌شوند.

مزایای ساختمان پیش ساخته

ساختمان‌های پیش ساخته مزایای زیادی نسبت به ساختمان‌های سنتی دارند. از جمله مزایای ساختمان‌های پیش ساخته می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

سرعت ساخت بالا

ساخت ساختمان پیش ساخته معمولاً سریع‌تر از ساخت ساختمان سنتی است. این امر به دلیل استفاده از قطعات آماده و پیش ساخته مانند ساندویچ پانل است.

هزینه ساخت پایین‌تر

ساختمان‌های پیش ساخته معمولاً هزینه ساخت پایین‌تری نسبت به ساختمان‌های سنتی دارند. این امر به دلیل استفاده از مصالح ارزان‌تر و کاهش هزینه‌های نیروی انسانی است.

مقاومت بیشتر در برابر شرایط آب و هوایی

ساختمان‌های پیش ساخته معمولاً مقاومت بیشتری در برابر شرایط آب و هوایی مختلف دارند. این امر به دلیل استفاده از مصالح مقاوم و عایق است.

قابلیت حمل و نقل

برخی از ساختمان‌های پیش ساخته قابلیت حمل و نقل دارند و می‌توان اجزای سازه را باز کرد و در مکان دیگر مورد استفاده قرار داد. این امر باعث می‌شود که بتوان از این ساختمان‌ها در مناطق دورافتاده یا مناطقی که دسترسی به تجهیزات و مصالح ساختمانی سنتی محدود است، استفاده کرد.

انواع کاربری ساختمان های پیش ساخته

ساختمان‌های پیش ساخته در طیف گسترده‌ای از کاربردها مورد استفاده قرار می‌گیرند. از جمله کاربردهای ساختمان‌های پیش ساخته می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

ساخت خانه‌های مسکونی

ساختمان‌های پیش ساخته به دلیل هزینه ساخت پایین و سرعت ساخت بالا، گزینه مناسبی برای ساخت خانه‌های مسکونی هستند.

ساخت ساختمان‌های تجاری

سازه های پیش ساخته به دلیل مقاومت و دوام بالا، گزینه مناسبی برای ساخت ساختمان‌های تجاری مانند فروشگاه‌ها، رستوران‌ها و مراکز اداری هستند.

ساختمان‌های اداری

در برخی از انواع پروژه‌ها جهت اسکان کارمندان و پرسنل از ساختمان پیش ساخته اداری استفاده می‌کنند که سرعت ساخت و ساز در آن بالاست و هزینه پایین‌تری نسبت به مصالح سنتی جهت اجرای آن پرداخت می‌شود.

ساخت ساختمان‌های صنعتی

ساختمان‌های پیش ساخته به دلیل قابلیت حمل و نقل، گزینه مناسبی برای ساخت کارخانجات و ساختمان‌های صنعتی در مناطق مختلف هستند.

ساخت ساختمان‌های موقت

از ساختمان های پیش ساخته موقت برای ساخت سالن‌های ورزشی و نمایشگاهی به صورت دوره‌ای برگزار می‌شوند استفاده می‌شود.

اتاق حمل بار

اتاق حمل بار با ساندویچ پانل، اتاقکی است که بر روی شاسی کامیون، کامیونت یا وانت نصب می‌شود و جهت حمل و نقل، جابه‌جایی و توزیع کالاها استفاده می‌شود. این اتاق‌ها قابلیت حمل و نقل دارند و می‌توان آنها را به راحتی از یک محل به محل دیگر منتقل کرد.

اتاق حمل بار با ساندویچ پانل از دو لایه ورق فلزی و یک هسته میانی عایق ساخته می‌شود. هسته میانی معمولاً از فوم پلی یورتان، اکس پی اس یا پشم سنگ ساخته می‌شود. ساندویچ پنل‌ ها عایق حرارتی و رطوبتی هستند و می‌توانند از کالاها در برابر شرایط آب و هوایی مختلف محافظت کنند.

انواع اتاق حمل بار

اتاق حمل بار با ساندویچ پانل در انواع مختلفی تولید می‌شود. از جمله انواع اتاق حمل بار می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اتاق حمل بار یخچالی: این نوع اتاق حمل بار برای حمل و نقل مواد غذایی فاسد شدنی استفاده می‌شود.

  • اتاق حمل بار چادری: این نوع اتاق حمل بار برای حمل و نقل کالاهای حجیم و سنگین استفاده می‌شود.

  • اتاق حمل بار مخصوص حیوانات زنده: به اتاق حمل بار جوجه هم معروف است و برای حمل حیوانات زنده مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اتاق حمل بار با ساندویچ پانل در صنایع مختلفی مانند صنعت حمل و نقل، صنعت کشاورزی، صنعت ساخت و ساز و صنعت نفت و گاز کاربرد دارد.

سردخانه

سردخانه با ساندویچ پانل، سازه‌ای است که برای نگهداری مواد غذایی، دارویی و سایر محصولات در دمای پایین استفاده می‌شود. هسته میانی ساندویچ پنل سردخانه معمولاً از فوم پلی یورتان به همراه ورق گالوانیزه یا آلوزینک است. استفاده از پانل در ساخت سردخانه سبب ایجاد یک محیط عایق در برابر هدر رفت انرژی برودتی می‌شود.

کلین روم

کلین روم یا اتاق تمیز فضایی است که میزان آلودگی‌های معلق در هوا مثل ذرات گرد و غبار، بخار، میکروبها و … در آن بسیار پایین است. کلین روم‌ها در صنایع مختلفی مانند صنایع داروسازی، تولید لوازم پزشکی، قطعات الکترونیک، ابزار دقیق، تولید نیمه هادی ها، تولید لنز و عدسی و عینک و میکروسکوپ کاربرد دارند.

ساندویچ پنل‌هایی که در ساخت سردخانه و کلین روم مورد استفاده قرار می‌گیرند قابلیت شستشو و ضد عفونی کردن نیز دارند.

امیدواریم اطلاعاتی که در این مقاله راجع به ساندویچ پانل و ساختمان پیش ساخته ارائه کردیم برای شما مفید بوده باشد. برای دریافت اطلاعات بیشتر و استعلام قیمت ساندویچ پنل با یکی از تولیدکنندگان معتبر ساندویچ پانل تماس حاصل نمایید.

آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۴۲۶۵۸ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرتاک نیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرتاک نیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد