//
کدخبر: ۳۷۳۷۲۲ //
در گفتگو با دکتر عبداله زاد مطرح شد؛

مزایا و معایب اسلیو معده چیست؟/ حتما بخوانید

در گفتگو با دکتر هادی عبداله زاد متخصص تغذیه مزایا و معایب عمل جراحی اسلیو معده مطرح شد که در ادامه خواهید دید.



مزایا و معایب اسلیو معده چیست؟/ حتما بخوانید
به گزارش فرتاک نیوز،

دکتر هادی عبداله‌زاد در گفتگوی اختصاصی با فرتاک نیوز اظهار کرد: همواره تاکید پزشکان تغدیه برای چشیدن طعم سلامتی، استفاده از رژیم غذایی سالم در کنار فعالیت بدنی منظم است که باعث لذت بردن از غذا، ایجاد زندگی بانشاط‌ و عدم نیاز به صرف هزینه‌های جراحی خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه رعایت رژیم غذایی مناسب بهتر از روش‌های جایگزین همچون اعمال جراحی برای کاهش وزن است گفت: اسلیو معده (کوچک کردن حجم معده) یکی از روش‌های جراحی معده است که هدف از انجام آن کاهش وزن در بیماران دارای چاقی مفرط با Bmi (میزان بافت و توده چربی بدن) بالای ۴۰ است که با روش‌های مختلف دارو درمانی، رژیم درمانی و انجام فعالیت‌های بدنی نتوانسته‌اند وزن خود را کاهش دهند.

عبداله زاد افزود: همچنین افراد دارای توده بدنی بیشتر از ۳۵ با بیماری‌های زمینه‌ای همچون قلب و عروق، کبد چرب، مقاومت در برابر انسولین و فشارخون نیز با نظر پزشک می‌توانند کاندید جراحی اسلیو معده باشند.

این پزشک متخصص تغذیه تصریح کرد: با انجام این عمل جراحی ۸۰ درصد از حجم اولیه معده برداشته می‌شود و به طور متوسط بین ۵۰ تا ۷۰ درصد اضافه وزن بیماران در ماههای اول با سرعت بیشتر و در ماه‌های بعدی با سرعت کمتری کاهش می‌یابد.

دکتر عبداله زاد در ادامه خاطر نشان کرد:  هرچند با پیشرفت علم درصد مرگ و میر در این جراحی به کمتر از یک درصد رسیده است اما با کاهش ترشح اسید معده که به هضم و جذب مواد مغذی در بدن از جمله کلسیم، آهن و ویتامینB12 کمک می‌کند ممکن است به دلیل نوع تغذیه طی یک ماه اول بعد از عمل جراحی کمبودهای مواد ریزمغذی‌ در بیماران مشاهده شود و عوارضی همچون ریزش مو، کم‌خونی، عفونت و پوکی استخوان را به همراه داشته باشد به این دلیل افراد می‌توانند برای جلوگیری از این مشکلات زیر نظر پزشک متخصص تغذیه مکمل‌ها و ویتامین‌های گروه B،کلسیم، روی و ویتامین B12، همچنین آهن و ویتامینD را استفاده نمایند. 

وی یکی دیگر از عوارض اسلیو معده را آروغ زدن و خروج باد گلو بعد از عمل عنوان کرد و گفت: برای جلوگیری از نفخ معده و خروج بادگلو، افراد بعد از انجام عمل باید از خوردن غذاهای نفاخ پرهیز نمایند، همچنین غذا‌ها با حجم کم و به آرامی بلعیده شود.

وی همچنین تشدید سندروم دامپینگ بعد از عمل را که باعث عارضه‌هایی همچون اسهال،استفراغ، تعریق سرد و... در بیماران می‌شود را به دلیل خوردن غذاهای چرب و شیرین دانست و گفت: افرادی که اسلیو معده انجام می‌دهند نیم ساعت قبل و بعد از غذا نباید مایعات مصرف نمایند همچنین باید از خوردن غذاهای خیلی‌گرم و خیلی سرد نیز پرهیز نمایند.

به گفته دکتر عبداله زاد نوع و میزان تغذیه بعد از عمل جراحی اسلیو معده در هفته اول، استفاده از مایعات کم‌چرب، هفته دوم؛ استفاده از مایعات وسوپ‌های رقیق با میزان پروتئین بیشتر، هفته سوم؛ استفاده از پوره سیب‌زمینی، سبزیجات، ماهی‌وتخم مرغ پخته شده و هفته چهارم؛ علاوه بر مصرف ماهی، استفاده از مرغ و گوشت به شکل نرم است، همچنین افراد باید میوه‌ها را بدون پوست و پخته میل نمایند و طی این مدت از مصرف کافئین، غذاهای سرخ شده، خشکبار و ادویه‌جات پرهیز نمایند و پس از یکماه نیز وعده‌های غذایی را به چهار تا شش وعده و مصرف ۱/۵ تا ۲ لیتر مایعات در روز با رژیم عادی ادامه دهند.  

وی در پایان تفاوت لیپوساکشن با اسلیو معده را در نوع عمل دانست و گفت: در اسلیو معده حدود ۸۰ درصد از حجم معده برداشته می‌شود ولی در لیپوساکشن چربی‌های احشایی شکمی برداشته می‌شود.

خبرنگار:طیبه دولت‌آبادی

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۷۳۷۲۲ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرتاک نیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرتاک نیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد