//
کدخبر: ۳۹۹۸۹۷ //

راهنمای کامل استفاده صحیح از ژل مو| بایدها و نبایدها در استفاده از ژل مو

گاهی اوقات پیش می‌آید که از مدل موهایمان خسته می‌شویم و سعی می‌کنیم حالت آن‌ها را تغییر دهیم. ژل مو یکی از لوازم آرایشی و بهداشتی است که خانم‌ها و آقایان برای حالت دادن به موهایشان از آن استفاده می‌کنند.

راهنمای کامل استفاده صحیح از ژل مو| بایدها و نبایدها در استفاده از ژل مو
به گزارش فرتاک نیوز،

 با استفاده از ژل مو می‌توانید، مدل مو مورد نظرتان را برای مدت زمان طولانی روی سرتان تثبیت کنید. وظیقه اصلی ژل مو متصل کردن تارهای مو به یکدیگر است که سبب افزایش حجم مو نیز می‌شود. 
تا قبل از تولید ژل، برای حالت دادن به موها، از پارافین و فرآورده‌های طبیعی مانند کتیرا و روغن بادام تلخ استفاده می‌شد. اما امروزه، ژل‌ها در انواع و اقسام مختلف و با قدرت حالت‌دهندگی متفاوت در بازار موجود هستند. انواع ملایم و معمولی ژل، برای منعطف کردن و یا خاباندن موها رو یکدیگر استفاده می‌شود. در حالی که نوع قوی‌تر آن برای ایجاد فرم‌های خاص روی موها کاربرد دارد. 
داشتن موهای خوش‌حالت و مرتب، نشانه آراستگی و خوش‌تیپ بودن شخص است، پس باید مراقبت و نگه‌داری از موها همیشه در اولویت قرار بگیرد. اکثر افراد برای نشان‌دادن این زیبایی و آراستگی، از لوازمی مانند ژل مو استفاده می‌کنند. معیار سنجش کیفیت ژل مو، معمولا بر اساس غلظت مواد و قدرت خوب نگه‌داشتن مو می‌باشد. رنگ و بوی ژل مو اهمیت زیادی در کیفیت آن ندارد. در ادامه مقاله به طرز استفاده از ژل مو و انواع آن می‌پردازیم.

ژل مو به چند دسته تقسیم بندی می‌شود؟

تمام محصولات حالت‌دهنده مو، از نظر شیمیایی، پلیمر‌های حل شده در حلال مایع هستند. در حال حاظر ژل‌های مو به دو دسته ژل‌های روغنی یا میکرو ژل‌ها و ژل‌های پلیمری یا ژل‌های حقیقی تقسیم بندی می‌شوند. 


ژل مو‌ روغنی یا میکرو ژل (Micro gels)

ژل مو‌ روغنی یا میکرو ژل (Micro gels)

ژل‌های روغنی که با نام میکرو ژل هم نام برده می‌شوند، به صورت امولسیون‌های شفاف روغن در آب هستند. قطرات روغن موجود در آب آنقدر کوچک است، که امولسیون کاملا شفاف به نظر می‌رسد. این نوع از ژل‌ها بیشتر برای ایجاد درخشندگی و باز کردن گره مو‌ها در هنگام برس کشیدن کاربرد دارد.


ژل مو‌ پلیمری یا حقیقی (True gels)

ژل مو‌ پلیمری یا حقیقی (True gels)

ژل‌های پلیمری یا حقیقی، در واقع مخلوطی از آب، یک عامل حالت‌دهنده و یک پلیمر تثبیت‌کننده حالت مو با وزن مولکولی بالا هستند. زمانیکه این مواد بر روی موها قرار می‌گیرد، تارهای مو با مخلوط آب و پلیمر کاملا پوشانده می‌شوند. بعد از گذشت مدتی، آب از روی موها تبخیر می‌شود و فقط یک لایه نازک از پلیمر بر روی موها باقی می‌ماند. پلیمر باقی مانده بر روی موها باید یک پوشش سبک، قابل انعطاف و شفاف روی موها برجای بگذارد و سبب درخشندگی و براق شدن آن‌ها شود. همچنین به خوبی گره‌های مو و الکتریسیته ساکن آن را تا حد زیادی کاهش دهد و یا از بین ببرد.

چگونه به موها ژل بزنیم

طرز استفاده از ژل مو

در پاسخ به این سوال که چگونه به موها ژل بزنیم باید بگوییم که استفاده از ژل مو کار سخت و پیچیده‌ای نیست. موها معمولا به دو روش به یکدیگر متصل می‌شوند. یکی از این روش‌ها اتصال جانبی (جوش خطی) است و دیگری اتصال نقطه‌ای (جوش نقطه). در روش اتصال جانبی، موها به صورت طولی به هم می‌چسبند و در اتصال نقطه‌ای، تارهای مو در یک نقطه همدیگر را قطع می‌کنند. 
لوازم حالت دهنده مو، مانند ژل مو باید به گونه‌ای طراحی و استفاده شود که اتصال تارهای مو، بیشتر به صورت جانبی انجام شود. اتصال تارهای مو به روش جانبی، علاوه بر حجم دادن بیشتر به موها، حالت ملایم‌تر و طبیعی‌تری به آن‌ها می‌دهد. همچنین این نوع اتصال سبب آسیب کمتر به کوتیکول مو می‌شود. طرز استفاده از ژل مو به این صورت است که در ابتدا باید موها را با آب و شامپو مناسب شست‌وشو دهید. 
سپس آب اضافی موها را با کمک حوله (با روش گذاشتن و برداشتن) و به آرامی بگیرید. اگر هنگام استفاده از ژل، موها چرب و کثیف باشند، تاثیر ژل کم می‌شود و علاوه بر آن موها دچار موخوره می‌شوند. پس برای حفظ سلامت موها بهتر است پیش از استفاده از ژل حتما موهایتان را بشویید. بعد از اینکه موها کمی خشک شد مقداری از ژل را بر روی دست‌تان بزنید و سپس به طور یکنواخت بر روی موها پخش کنید. 

طرز استفاده از ژل مو

این کار را به گونه‌ای انجام دهید که یک لایه نازک از ژل، روی تار موها را کاملا بپوشاند. سپس به آرامی و با حوصله گره موها را باز کنید و آن‌ها را شانه کنید. مقدار ژلی که بر می‌دارید بستگی به ضخامت و بلندی موها دارد. از طرفی هم، هر چه مقدار ژل استفاده شده کم باشد، موها شل‌تر خواهند ایستاد. البته حواس‌تان باشد که مصرف زیاد ژل هم موجب کدر شدن موها و ایجاد شوره سر می‌شود. ماده ژل نسبت به موس، سفت‌تر و غلیظ‌تر است و به همین دلیل انعطاف‌پذیری موها را کم می‌کند. 
در نتیجه برای مدل موهایی که نیاز به انعطاف‌پذیری دارند از ژل مو استفاده نکنید. طرز استفاده از ژل مو و روشی که برای زدن آن انتخاب می‌کنید، با توجه به مدلی که برای موها‌یتان در نظر دارید، متفاوت است. اگر می‌خواهید موهایتان را فر کنید باید با کمک نوک انگشتانتان، فر دلخواه را به موها بدهید. همچنین برای صاف کردن نیز باید رشته‌های مو را بین دو دست قرار داده و دست‌ها را در حالتی‌که فشار کمی روی موها اعمال می‌کنید، به سمت پائین بکشید. 
برای موهای صاف و بدون حالت می‌توانید از شانه استفاده کنید. برای اینکه حالت بیشتری به موها بدهید، می‌توانید موها را به صورت دسته‌ای بین انگشتانتان بگیرید و در هم بپیچید. اگر دوست دارید موهایتان حالت فر و مجعد داشته باشد، سرتان را به سمت پائین نگه دارید و بعد ژل را به موها بزنید.

بایدها و نبایدها در استفاده از ژل مو

5f74c3faceb2d

استفاده بیش از حد از ژل مو، ممکن است در دراز مدت سبب ایجاد اختلال در رشد موها بشود. همچنین منافذ پوست سر اگر به هر دلیل مسدود شوند، باعث آسیب جدی به ریشه مو و بسته شدن منافذ پوست می‌شود.

اگر همیشه از ژل مو و به مقدار زیاد استفاده می‌کنید، این کار ممکن است باعث ریزش موهایتان بشود. اگر برای حالت دادن به موها از ژل باکیفیت و مناسب استفاده کنید ریزش مو به حداقل می‌رسد و مشکلی برای موهایتان پیش نخواهد آمد.

ریزش موها بیش از آنکه به استفاده از ژل مربوط باشد، به نحوه استفاده از آن مربوط است. مراقب باشید که هنگام شستشو، ژل‌ها کاملا شسته شوند و روی مو باقی نمانند. همچنین خوابیدن با موهای ژل زده نیز باعث آسیب به مو می‌شود.

زمانی از استفاده از ژل مو به نتیجه مطلوب می‌رسید، که ژل را بر روی موهای تمیز و مرطوبی که با حوله خشک شده است بزنید. استفاده از ژل، روی موهای خیس، حالت‌دهی آن‌ها را از بین می‌برد. برای زدن ژل از هر دو دست‌تان استفاده کنید تا ژل به نحو بهتری روی موها پخش شود. به خاطر داشته باشید که ژل را باید بر روی ساقه مو بزنید و نه روی پوست سر.

بعضی از ژل‌ها حاوی مقدار زیادی الکل هستند که باعث خشکی پوست سر و موها می‌شود. تا جایی که ممکن است از ژل‌های کم الکل و یا بدون الکل استفاده کنید تا ساقه موها دچار شکستگی نشود.

5f74c4161f63f

عوارض استفاده از ژل مو

معمولا ژل مو از طریق پوست سر جذب نمی‌شود و به ریشه موها آسیب وارد نمی‌کند. ولی اگر برای مدت طولانی و در حجم زیاد از آن استفاده شود، به دلیل وجود مواد شیمیایی که در ساخت آن‌ها استفاده شده است، ممکن است به ساقه و ریشه مو آسیب بزند. استفاده زیاد و طولانی مدت از ژل مو موجب موخوره و شکننده شده موها و از بین رفتن درخشندگی طبیعی آن‌ها می‌شود.

تماس هر ماده شیمیایی با پوست سر، موجب بروز حساسیت و آسیب به پوست می‌شود. به همین دلیل باید تا حد امکان از مالیدن ژل به پوست سر جلوگیری شود. در حالت طبیعی، استفاده از ژل مو تاثیری در ریزش موها ندارد و اکثر این ریزش‌ها به دلایل ارثی است. اما از آنجا که ژل مو باعث چسبیدن تارهای مو به یکدیگر و خشک شدن موها می‌شود، در صورتیکه بعد از استفاده از ژل، موها شانه شود، تعداد زیادی از تارهای مو می‌ریزد و ریشه مو سست می‌شود. 

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۹۹۸۹۷ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرتاک نیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرتاک نیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد