//
کدخبر: ۴۱۵۸۱۴ //
آشپزی | خوراک منتو

خوراک افغانی خوشمزه | منتو رو یکبار امتحان کن!

طرز تهیه منتو غذای افغانی را بصورت کاملا حرفه ای قرار داده ایم. شما عزیزان می توانید با مطالعه این رسپی و انجام آن یک منتو خوشمزه و بینظیر را برای عزیزانتان در منزل طبخ نمایید.

خوراک افغانی خوشمزه | منتو رو یکبار امتحان کن!
به گزارش فرتاک نیوز،

منتو یکی از پرطرفدارترین غذاهای افغانستان است. این غذا ظاهری شبیه به پیراشکی‌ گوشت دارد. تنها تفاوت آن با پیراشکی گوشت در نوع پخت آن است.پیراشکی گوشت را در روغن سرخ می‌کنند، اما منتو، آب‌پز یا بخارپز می‎شود و به همراه دو نوع سس سرو می‌گردد. در این مقاله طرز تهیه این غذای خوشمزه با سس ماست را آموزش می‌دهیم و نکات مهم برای خوشمزه‌تر شدن غذا را بیان می‌کنیم. با ما همراه باشید.

مواد اولیه برای تهیه منتو

گوشت چرخ کرده 450  گرم

گشنیز تازه یک دسته

پیاز متوسط 2 عدد

سیر 2 حبه

فلفل قرمز یک قاشق چای‌خوری

نمک یک قاشق چای‌خوری

زردچوبه نصف قاشق چای‌خوری

تخم گشنیز یک قاشق چای‌خوری

روغن زیتون مقداری

مواد لازم برای تهیه سس ماست منتو

ماست یک فنجان

سیر یک حبه

نعناع خشک یک قاشق چای‌خوری

نمک به اندازه لازم

آموزش مراحل تهیه منتو افغانستانی

مرحله اول: تهیه مایه میانی

برای تهیه این غذای خوشمزه ابتدا باید مایه گوشتی آن را آماده کنید. یک تابه مناسب بر روی اجاق قرار دهید و مقداری روغن در آن بریزید. اجازه دهید روغن کمی گرم شود. پیازها را پوست کنید و به صورت نگینی ریز خرد کنید. پیاز خرد شده را درون ماهیتابه بریزید و اجازه دهید کمی تفت بخورد تا سبک شود.

سیر را به آن اضافه کنید و کمی تفت دهید تا بوی آن بلند شود. در این مرحله گوشت چرخ شده را همراه با نمک، فلفل، تخم گشنیز و زردچوبه در ماهیتابه بریزید. حرارت اجاق باید متوسط باشد. اجازه دهید تا گوشت کمی تفت بخورد و رنگ آن تغییر کند. ماهیتابه را از روی اجاق بردارید و گشنیز خرد شده را به آن اضافه کنید و هم بزنید.

مرحله دوم: پیچیدن منتوها

اجازه دهید مایه گوشتی کمی خنک شود. یک ظرف مناسب برای چیدن منتوها بردارید. یک خمیر را در کف دست خود قرار دهید و یک قاشق مایه گوشتی را در آن بریزید.

انگشت خود را کمی خیس کنید و به آرامی به اطراف خمیر بزنید تا چسبناک شود. گوشه‌های خمیر را به سمت بالا ببرید و با فشار انگشت به هم بچسبانید. این کار را تا تمام شدن مایه گوشتی ادامه دهید.

مرحله سوم: پخت منتوها

مرحله سوم تهیه این غذای خوشمزه، بخارپز کردن منتوهاست. ظرف بخارپز را با روغن کمی چرب کنید و منتوها را در آن بچینید. یک قابلمه پر از آب بر روی اجاق قرار دهید و اجازه دهید تا آب به جوش بیاید. ظرف بخارپز را روی قابلمه آب جوش بگذارید و درب آن را ببندید. 30 دقیقه زمان برای نرم شدن و پختن منتوها کافیست.

مرحله چهارم: تهیه سس

یک کاسه کوچک بردارید و ماست را در آن بریزید. سیر را رنده کنید و به همراه نعناع خشک و نمک به ماست اضافه کنید. ترکیب به دست آمده را هم بزنید تا مواد به خوبی باهم مخلوط شوند. مقداری آب به ماست اضافه کنید تا کمی رقیق شود و به غلظت سس درآید.

مرحله پنجم: سرو منتوها

ظرف سرو را آماده کنید. نیمی از سس ماست را در بشقاب سرو بریزید و روی سطح بشقاب پخش کنید. منتوها را به آرامی روی ماست بچینید.

مقدار دیگری از سس ماست را روی منتوها بریزید و با برگ گشنیز تزئین کنید. باقی مانده سس را در ظرف کوچکی بریزید و در کنار این غذای خوشمزه سرو نمایید.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۱۵۸۱۴ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرتاک نیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرتاک نیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد