//
کدخبر: ۴۲۸۰۰۲ //
آشپزی| کوفته ترخون شیرازی

طرز تهیه کوفته ترخون شیرازی | امتحانش کن!

همراهان همیشگی امروز با طرز تهیه کوفته ترخون شیرازی در خدمت شما هستیم.لطفا تا انتها با ما باشید.

طرز تهیه کوفته ترخون شیرازی | امتحانش کن!
به گزارش فرتاک نیوز،

در اینجا دستور تهیه کوفته ترخون شیرازی را بصورت کامل و مرحله به مرحله برای شما دوستان آماده کرده ایم.

مواد لازم

لپه (خیسانده شده) ۱ پ

نمک و دانه فلفل سیاه (کوبیده‌شده) ب.م.ل

برنج (خیسانده شده) ۱ پ

گوشت چرخ‌کرده (مخلوط گوسفند و گوساله) ۵۰۰ گ

سبزیجات معطر (پاک و خردشده) ۳۵۰ گ

ترخون و مرزه خشک (پودرشده) جمعا ۱۵۰ گ

تخم‌مرغ ۱ عدد

زعفران (ساییده و حل شده در آب) ۱ ق.چ

زردچوبه (پودرشده) ۲ ق.چ

ادویه کاری (پودرشده) ۱ ق.چ

پیازداغ (نگینی خردشده) ب.م.ل

روغن مایع ب.م.ل

آلو بخارا (خیسانده شده) ۲۰۰ گ

رب گوجه‌فرنگی ۱ ق.س

روش تهیه

لپه خیس و آبکش‌شده را در قابلمه‌ای حاوی مقداری آب جوش بریزید و روی حرارت ملایم قرار دهید تا به‌مدت ۳ ساعت بپزد. در اواسط پختِ لپه، مقداری نمک به آن بیافزایید و آبکش کنید.

آبِ روی برنج خیس‌شده را خالی کنید و به‌مدت ۸ تا ۱۲ دقیقه داخل ‌قابلمه ‌ای حاوی مقداری آبِ جوش، روی حرارت زیاد بریزید تا آماده شود، سپس آبکش کنید.

گوشت را همراه کمی نمک در ظرفی بریزید و ورز دهید، سپس سبزیجات معطر، ترخون و مزره، تخم‌‎مرغ، زعفران، نیمی از زردچوبه، ادویه کاری و کمی فلفل سیاه را به آن بیافزایید و ورز دهید تا کاملاً حالت چسبندگی پیدا کند. لپه، برنج و مقداری پیازداغ را به آن اضافه و مخلوط کنید تا مایه کوفته آماده شود.

کفِ دست را با مقداری روغن مایع چرب کرده، از مایه آماده‌شده به‌اندازه نارنگی بردارید و در کفِ دست پهن کنید. وسط آن، تعدادی آلو و مقداری پیازداغ را قرار دهید و به‌شکل گلوله درآورید. بقیه مواد را نیز به همین ترتیب آماده کنید.

رب گوجه‌فرنگی را در قابلمه‌ای حاوی روغنِ داغ، روی حرارت ملایم تفت دهید تا خوش‌رنگ شود، سپس مقداری پیازداغ، بقیه زردچوبه، مقداری نمک و فلفل سیاه را به آن بیافزایید و تفت دهید. مقداری آب به قابلمه بیافزایید. حرارت را زیاد کنید تا جوش بیاید.

کوفته‌ها را یکی یکی به قابلمه حاوی آبِ در حال جوش اضافه کنید (طوری‌که در یک ردیف و بافاصله قرار بگیرند تا هنگام پخت، به هم نچسبند) و پس از ۱۰ دقیقه حرارت را ملایم کرده، درِ قابلمه را بگذارید تا کاملاً پخته شوند. دقت کنید پس از پخت، حدود ۲ تا ۳ پیمانه از آب کوفته باقی بماند؛ سپس کوفته‌ها را در ظرف مورد نظر بچینید و همراه نان و سبزی خوردن تازه سرو کنید.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۲۸۰۰۲ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرتاک نیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرتاک نیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد