//
کدخبر: ۴۶۵۹۳۲ //

پاسپورت و ویزا چه تفاوتی با هم دارند؟

تمامی کشورهای دنیا دارای مرز مشخصی بر روی زمین، آب و هوا هستند و قوانین ویژه و مخصوص سفر خود را دارند. گذرنامه، پاسپورت و ویزا سه مفهوم کاربردی در تمامی سفرهای خارجی به شمار می‌روند.

پاسپورت و ویزا چه تفاوتی با هم دارند؟
به گزارش فرتاک نیوز،

ما در این مقاله قصد داریم پاسخ روشنی به سوال فرق پاسپورت و ویزا چیست؟ بدهیم، پس ما را تا پایان این مطلب همراهی کنید.

پاسپورت در واقع نشان‌دهنده تابعیت افراد از کشورهای مختلف بوده اما در مقابل ویزا سندی کاغذی رسمی به شمار می‌رود که اجازه ورود به کشور مورد نظر و اقامت در زمانی معلوم را به افراد می‌دهد. پاسپورت تحت عنوان یک مدرک شناسایی بین‌المللی شناخته شده که اطلاعات بسیار مهمی همچون تابعیت، عکس و مشخصات ظاهری، تاریخ تولد، جنسیت و اسم و فامیل فرد در آن ذکر شده است. در مقابل ویزا یک مجوز و تاییدیه ورود به کشور مقصد بوده که بدون داشتن آن پاسپورت با تمام اطلاعاتش قابل استفاده نیست.

بی‌شک پاسپورت و ویزا علت و معلول یکدیگر به شمار رفته و قطعا بدون یکدیگر قابلیت استفاده ندارند. از جمله دیگر تفاوت‌های پاسپورت و ویزا می‌توان به ثابت بودن نوع پاسپورت و متغیر بودن نوع ویزا اشاره نمود. به این معنا که نوع پاسپورت چه از نوع شهروندی و یا سیاسی از ابتدا تا زمان مرگ قابلیت تغییر ندارد، اما در ویزا می‌توان با توجه به هدف نوع آن را تغییر داد. به عنوان مثال درخواست تغییر نوع ویزا تحصیلی را به جای توریستی ارائه کرد.

هر شهروند دارای یک نوع پاسپورت بوده و قابلیت استفاده نامحدود از ویزا انواع کشورهای مختلف را دارد. یکی دیگر از تفاوت‌های مهم در پاسپورت و ویزا متعلق به مفهوم قدرت و اعتبار آن‌ها است.

پاسپورت چیست؟

پاسپورت در واقع یک سند معتبر بین‌المللی بوده که نشان‌دهنده تابعیت افراد از کشورهای مختلف است. در پاسپورت اطلاعات مهم و اولیه مانند نام و نام‌خانوادگی و...  قرار گرفته و  صفحه آخر پاسپورت متعلق به تاریخ انقضای آن است. همراه نداشتن پاسپورت در سفرهای خارجی به معنای بی‌هویت بودن تلقی می‌شود.

پاسپورت کشورهایی همچون سنگاپور و ژاپن در ردیف بهترین و قویترین پاسپورت‌های جهان قرار گرفته‌اند. پاسپورت کشور ایران داری اعتباری ۵ ساله است.

انواع پاسپورت

پاسپورت‌ها انواع مختلفی دارند از جمله:

پاسپورت عادی

این نوع پاسپورت برای شهروندان عادی و معمولی بوده که می‌توان توسط آن ویزای توریستی، کاری و تحصیلی نیز دریافت کرد.

پاسپورت خدمت

پاسپورت خدمت متعلق به شهروندان عالی مقام در ماموریت‌های خارج از کشور است.

پاسپورت سیاسی

همانطور که از نام این پاسپورت پیداست مختص افراد سیاسی کشور مانند رئیس‌جمهور، معاون رئیس و … است.

مدارک لازم جهت دریافت پاسپورت

برای دریافت پاسپورت ارائه مدارک زیر برای کلیه متقاضیان الزامی است:

ارائه اصل و کپی شناسنامه و کارت ملی

ارائه اصل آخرین گذرنامه (در صورت معتبر بودن)

ارائه یک قطعه عکس ۶×۴ جدید و رنگی با زمینه سفید و تمام رخ

اجازه محضری برای افراد زیر ۱۸ سال از سوی پدر و یا قیم قانونی

ویزا چیست؟

ویزا یا همان روادید در واقع سندی الکترونیکی بوده که به پاسپورت اضافه می‌شود. در واقع ویزا نشان دهنده مدت زمان اقامت در کشور مورد نظر و هدف از سفر محسوب می‌شود. البته گاهی با وجود داشتن ویزا عدم صلاحیت افراد تشخیص داده شده و از ورود آن‌ها به خاک کشور مقصد جلوگیری می‌شود.

ویزا معمولا به یکی از  برگه‌های پاسپورت اضافه شده و یا جداگانه به عنوان برگه‌ای ارائه می‌شود. جالب است بدانید اگر مدت اعتبار ویزای شما تمام شود و شما در کشور مقصد باشید باید جریمه پرداخت کنید.

انواع ویزا

ویزا نیز مانند پاسپورت دارای انواع مختلفی بوده که با توجه به هدف سفر افراد صادر می‌شود.

ویزای تحصیلی

ویزای تحصیلی معمولا به کسانی داده می‌شود که قصد ادامه تحصیل در کشور مقصد را دارند. معمولا این نوع ویزا توسط دانشجویان دانشگاه، پژوهشگران و اساتیدی که می‌خواهند در کشورهای خارجی تدریس کنند گرفته می‌شود.

ویزای کاری

ویزای کاری توسط افرادی گرفته می‌شود که قصد اشتغال در کشور مقصد را دارند. برای آن‌ که ویزای کاری دریافت کنید حتما باید دعوتنامه‌ای از یکی از کارفرماهای کشور مقصد دریافت کنید.

ویزای فرودگاهی

بعضی کشورها ویزاهای فرودگاهی ارائه می‌دهند به این منظور که برای گرفتن ویزای این کشورها نیاز به رفتن به سفارتخانه وجود ندارد و مسافرین پس از ورود به فرودگاه مقصد با ارائه مدارک لازم و کافی می‌توانند ویزای کشور مقصد را دریافت کنند.

ویزای تجاری

ویزای تجاری مختص افرادی است که قصد مذاکره تجاری، شرکت در کنفرانس‌ها، ایجاد تجارت در کشور مقصد، برگزاری نمایشگاه و ... را دارند.

ویزای خانوادگی

این ویزا مختص خانواده‌هایی است که قصد دارند برای دیدن همسر، فرزند، والدین و یا یکی از نزدیکان به کشور مقصد سفر کنند.

ویزای ملیت

این ویزا مختص افرادی است که درخواست اخذ ملیت کشور مقصد را دارند.

ویزای پناهندگی

این نوع ویزا نیز به افرادی داده می‌شود که به دلایل سیاسی و اجتماعی قصد خروج از کشور و پناهندگی کشور مقصد را دارند.

ویزای مولتیپل

این نوع ویزا، ویزایی است که مسافرین توسط آن می‌توانند چند بار به کشور مقصد سفر کنند که به ویزای چند بار ورود نیز معروف است. این ویزا به کسانی داده می‌شوند که بنا به دلایل کاری طی یک بازه زمانی مشخص قصد دارند چندین بار به کشور مقصد سفر کنند. در مدت اعتبار ویزا شما می‌توانید به صورت نامحدود به کشور مقصد سفر کنید.

ویزای توریستی

این نوع ویزا به گردشگرانی که قصد دارند از جاذبه‌های کشور و یا از بستگان خود دیدن کنند داده می‌شود. ویزای توریستی برای مدت موقتی صادر می‌شود و انواع مختلفی دارد.

مدارک لازم اخذ ویزا

شرایط دریافت ویزا هر کشور با توجه به قوانینی که دارد متفاوت است مثلا همانطور که می‌دانید دریافت ویزای آمریکا به مراتب سخت‌تر از اروپا است ولی به طور کلی برای دریافت ویزا مدارک زیر الزامی است:

ارائه پاسپورت یا گذرنامه با حداقل شش ماه اعتبار

ارائه سه قطعه عکس رنگی

ارائه شناسنامه و کارت ملی به همراه یک کپی از هر کدام

رزرو هتل

خرید بلیط هواپیما

شاید این سوال شما باشد که از کجا بفهمیم ویزا صادر شده است؟ باید بگوییم برای آنکه بدانید ویزای شما صادر شده است یا نه می‌توانید به صورت حضوری به سفارتخانه مراجعه کنید و یا از طریق کد ملی، پاسپورت، کد رهگیری و سامانه پیگیری ویزا اقدام کنید. لازم است بدانید برای خروج از کشور تنها دریافت ویزا و پاسپورت کافی نیست و شما موظف به پرداخت عوارض خروج از کشور هستید.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۶۵۹۳۲ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرتاک نیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرتاک نیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد