//
کدخبر: ۴۷۵۳۱۴ //
سلامت| مینیسک

علت پارگی منیسک چیست؟

با ما باشید تا اطلاعات بیشتری درباره مینیسک در اختیار شما قرار دهیم.

علت پارگی منیسک چیست؟
به گزارش فرتاک نیوز،

مینیسک یک تکه غضروف نعل اسبی است که بخشی از مفصل زانو را تشکیل می‌دهد. این غضروف بین انتهای پایین استخوان ران شما و انتهای بالایی استخوان ساق پا قرار گرفته است. در هر زانو دو مینیسک، یکی در داخل زانو (منیسک داخلی) و دیگری در خارج از زانو (منیسک جانبی) وجود دارد. گاهی این غضروف دچار مشکل می‌شود. در اینجاست که می‌گویند فرد دچار پارگی مینیسک شده است. مینیسک به عنوان یک ضربه گیر کمک می‌کند دو استخوان زانو به راحتی در کنار هم قرار بگیرند.

علت پارگی منیسک چیست؟

برخی مینیسک را با رباط صلیبی اشتباه می‌گیرند. اما یکی از مشکلاتی که پارگی در مینیسک می‌تواند به وجود آورد پارگی رباط صلیبی است. منیسک معمولاً زمانی پاره می‌شود که مفصل زانو در معرض چرخش ناگهانی و شدید یا چمباتمه عمیق با بار سنگین قرار بگیرد. در برخی موارد، قبل از پارگی، کشش تدریجی مینیسک به دلیل استفاده بیش از حد از زانو اتفاق می‌افتد. در کل یک مینیسک سالم می‌تواند در اثر یک حرکت ناگهانی آسیب ببیند، به عنوان مثال زمانی که به زمین می‌افتید و زانوی شما آسیب می‌بیند.

آیا اصلا پارگی منیسک بهبود می‌یابد؟

این یکی از متداول‌ترین سوالاتی است که بیماران می‌پرسند. زیرا این باور وجود دارد که مینیسک نمی‌تواند بهبود یابد چون خون رسانی ضعیفی دارد. لازم به ذکر است هیچ بخشی از مفصل خون رسانی خوبی ندارد، اما آسیب‌های مفصلی به طور کلی بهبود می‌یابند. یک مفصل به جای خون به مایع سینوویال برای تامین مواد مغذی و دفع مواد زائد متکی است. از طرفی برای اینکه مایع سینوویال کار خود را انجام دهد، مفصل باید حرکت کند.

بنابراین، برای اینکه منیسک خود را دوباره به حالت اول برسانید، نیازی به منبع خون زیادی ندارید، فقط به یک برنامه ورزشی درجه بندی شده و مواد مغذی مناسب (رژیم غذایی متعادل) نیاز دارید.

البته با قطعیت نمی‌توان گفت یک پارگی در منیسک همیشه بدون جراحی درمان می‌شود یا خیر. زیرا زانوهای افراد معمولاً فقط پس از آسیب دیدگی اسکن می‌شوند تا ببینند مشکل چیست. اگر پارگی مینیسک باشد، بعداً دوباره اسکن نمی‌شود تا ببینند که آیا بهبود یافته است یا خیر. میزان بهبودی آن بر اساس میزان بهبود علائم شما قضاوت می‌شود. شواهد همچنین نشان می‌دهد که برای داشتن یک زانوی کاملاً کاربردی و بدون درد، لازم نیست پارگی منیسک کاملا درمان شود.

آیا پارگی مینیسک همیشه با درد همراه است؟

پارگی در مینیسک در افرادی که زانو درد ندارند نیز بسیار شایع است. در یک مطالعه، محققان اسکنMRI  ۹۹۱ بیمار را بررسی کردند و دریافتند که 61 درصد از آنها پارگی در مینیسک داشتند اما هیچ درد یا علامتی در زانوهای خود گزارش نکردند. بنابراین، با وجود پاره شدن مینیسک، می‌توان زانویی کاربردی و بدون درد داشت.

گاهی اوقات بعد از اینکه پارگی در مینیسک درمان می‌شود و فرد بدون هیچ مشکلی به فعالیت‌های روزانه و حتی ورزش ادامه می‌دهد، پس از سال‌ها، آسیب دیگری می‌بیند و وقتی برای آن آسیب اسکن می‌شود، معلوم می‌شود که مینیسک وی هنوز پاره است.

بنابراین، سعی کنید نگران نباشید که آیا مینیسک پاره به طور کامل بهبود می‌یابد یا خیر. بهتر است بر اساس نحوه عملکرد زانوی خود پیش بروید. در مقایسه با آنچه دیروز یا هفته گذشته می‌توانستید انجام دهید، امروز چه پیشرفتی کرده‌اید.

پارگی مینیسک را چگونه درمان کنیم؟

قبلا پارگی در مینیسک فقط با جراحی درمان می‌شد. در شایع‌ترین روش جراحی این عضو مهم از بدن، جراحان ارتوپد از طریق چند برش کوچک با آرتروسکوپی وارد زانو می‌شوند و با کمک دوربین بخشی از منیسک را خارج می‌کنند.

مینیسک برای جذب ضربه به زانوی شما طراحی شده است، اما مینیسکی که بخشی از آن بریده شده است، نمی‌تواند این کار را به خوبی قبل انجام دهد. پس تحقیقات نشان داده است که زانوهایی که چنین جراحی روی آنها انجام می‌شود بیشتر در آینده به آرتروز مبتلا خواهند شد.

همچنین، به محض برداشتن بخشی از منیسک، بیومکانیک زانو و نحوه حمل وزن شما تغییر می‌کند. در یک مطالعه‌ علمی، افراد مبتلا به پارگی منیسک را که تحت عمل جراحی قرار گرفته‌اند به مدت دو سال با افرادی که این مشکل را دارند اما جراحی نشده‌اند مقایسه کرده‌اند. محققان دریافتند که پس از دو سال تفاوت معنی داری بین دو گروه وجود ندارد.

بنابراین، جراحی لزوما یک راه حل طلایی برای پارگی مینیسک نیست. با این حال، استثنا هم وجود دارد. اگر دچار درد در ناحیه زانو شدید و بعد از چهار تا شش هفته دامنه حرکتی زانوی شما به حالت اول باز نگشت، حتما باید به متخصص ارتوپدی مراجعه کنید تا ببینید آیا جراحی لازم است یا خیر. ما به شما بهترین فوق تخصص زانو در تهران را پیشنهاد می‌دهیم. دکتر مهدی شهرستانی با تخصصی که در زمینه بیماری‌های مربوط به زانو دارد می‌تواند بهترین راه حل را پیش روی شما بگذارد.

حال اگر طی چهار هفته، زانوی شما بیشتر محدوده حرکتی خود را به دست آورد، توصیه می‌کنیم ابتدا برای درمان محافظه کارانه شامل یک برنامه توانبخشی خوب برای پارگی در مینیسک اقدام کرده و آن را برای سه تا شش ماه دنبال کنید.

زمان بهبودی پارگی در مینیسک

درمان منیسک ممکن است مدت زیادی طول بکشد. پارگی خفیف منیسک، به ویژه برای افراد جوان‌تر می‌تواند در حدود چهار تا دوازده هفته بهبود یابد. اما برای افراد بالای 35 سال معمولاً سه تا شش ماه طول می‌کشد.

چیزی که واقعاً می‌تواند زمان بهبودی شما را افزایش دهد این است که سعی کنید سرعت بازتوانی خود را افزایش دهید. اگر به زانوی خود فشار بیاورید، در واقع می‌توانید درد خود را تشدید کرده و بهبودی خود را به تاخیر بیندازید. بنابراین، دریافت راهنمایی در مورد سطح مناسب ورزش برای شما بسیار مهم است.

پس زمان بهبودی برای پارگی مینیسک می‌تواند بسیار متفاوت باشد، اما تا زمانی که پیشرفت‌های کوچکی را مشاهده می‌کنید، به این معنی است که احتمالاً توانبخشی برای شما مفید خواهد بود.

گاهی اوقات جراح زانو چنین تشخیص می‌دهد که شما باید برای مدتی استراحت کنید. البته استراحت به معنای عدم استفاده از زانوهای خود به صورت کامل نیست. بلکه باید از فعالیت‌های سنگین بپرهیزید. در واقع اگر می‌خواهید هر چه سریع‌تر بهبودی خود را به دست آورید باید طبق نظر جراح زانو و توصیه‌های وی عمل کنید.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۷۵۳۱۴ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرتاک نیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرتاک نیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد