//
کدخبر: ۴۷۶۲۱۱ //
سلامت| زوال عقل

آسیب کلیوی زوال عقل را در پی دارد؟

مطالعات جدید نشان می‌دهد که آسیب حاد کلیوی می‌تواند به طور چشمگیری خطر ابتلا به زوال عقل را افزایش دهد.

آسیب کلیوی  زوال عقل را در پی دارد؟
به گزارش فرتاک نیوز،

 محققان با بررسی داده‌های مربوط به هزاران فرد مسن که دچار آسیب حاد کلیه (به معنای توقف ناگهانی عملکرد صحیح کلیه‌ها) شده بودند، به این نتیجه رسیدند که ارتباط معناداری بین این نوع آسیب و افزایش خطر زوال عقل وجود دارد. به ویژه، این ارتباط در زوال عقل بدن لوی و زوال عقل مرتبط با بیماری پارکینسون برجسته‌تر است.

دانشمندان بخش اپیدمیولوژی پزشکی و آمار زیستی مؤسسه کارولینسکا در سوئد از داده‌های پروژه اندازه‌گیری کراتینین استکهلم برای بررسی این موضوع استفاده کردند. آن‌ها با تحلیل داده‌های حدود 300,000 فرد بالغ که در زمان اولین اندازه‌گیری کراتینین حداقل 65 سال سن داشتند، دریافتند که افرادی که دچار آسیب حاد کلیوی شده بودند، 49 درصد بیشتر در معرض خطر ابتلا به زوال عقل قرار داشتند.

در این تحقیق، مشخص شد که حدود 26 درصد از شرکت‌کنندگان حداقل یک بار آسیب حاد کلیوی را تجربه کرده‌اند و 16 درصد از آن‌ها به نوعی زوال عقل مبتلا شدند. تحلیل‌های بیشتر نشان داد که پس از وقوع آسیب حاد کلیه، احتمال ابتلا به زوال عقل به طور قابل توجهی افزایش می‌یابد. در واقع، خطر ابتلا به زوال عقل در افراد پس از تجربه یک حادثه آسیب حاد کلیوی تا 49 درصد بیشتر از قبل است.

این مطالعه نشان می‌دهد که افرادی که آسیب حاد کلیوی را تجربه کرده‌اند، نیاز به نظارت بیشتر بر سلامت شناختی خود دارند. مداخلات اولیه و درمان‌های مناسب می‌توانند به کاهش این خطر کمک کنند و به شناسایی زودهنگام افرادی که در معرض خطر بالاتر زوال عقل هستند، منجر شوند.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۷۶۲۱۱ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرتاک نیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرتاک نیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد