//
کدخبر: ۴۷۶۷۳۳ //
سلامت| ارتودنسی

بهترین سن ارتودنسی دندان چه زمانی است؟| والدین بخوانند

اگرچه تعداد بزرگسالانی که کار ارتودنسی دندان را انجام می‌دهند، روز به روز افزایش یافته است، اما ارتودنسی اغلب در کودکی یا نوجوانی انجام می‌شود.

بهترین سن ارتودنسی دندان چه زمانی است؟| والدین بخوانند
به گزارش فرتاک نیوز،

 

به همین خاطر است که اگر پدرها و مادرها می‌پرسند: «بهترین سن ارتودنسی دندان چه زمانی است؟» تعیین سن مناسب برای ارتودنسی به عوامل مختلفی بستگی دارد.

بررسی این عوامل می‌توانند به شما در تصمیم گیری بهتر برای انجام این کار دندانپزشکی کمک کنند. در این مقاله از «همشهری آنلاین» در مورد بهترین سن ارتودنسی دندان صحبت می‌کنیم. با ما همراه باشید.

سن به طور کامل تعیین نمی‌کند که کودک چه زمانی باید برای ارتودنسی به نزد دندانپزشکی مراجعه کند، اما دستورالعمل‌های خاصی وجود دارند که تا حدودی سن مناسب را تعیین می‌کنند. برای مثال، اکثر متخصصان ارتودنسی بر این باورند که بریس‌های ارتودنسی بهتر است در سنین کودکی و اوایل نوجوانی انجام شوند. درحقیقت، بهترین سن ارتودنسی دندان بین 10 تا 14 سالگی است.

بریس‌ها دندان‌ها را جابه‌جا می‌کند و باعث ترازبندی و هماهنگی دندان‌ها م شود، به همین دلیل بهترین کار این است که بریس‌ها را در سنین پایین استفاده کرد. در این سنین، تمام دندان‌های دائمی رشد کرده‌اند و آماده این هستند که با استفاده از بریس‌ها صاف و مرتب شوند. رشد کامل دندان‌های دائمی عامل اصلی در تاثیر گذاری ارتودنسی است.

عامل مهم دیگر وضعیت استخوان فک است. استخوان فک کودک در سنین بین 10 تا 14 سال هنوز کاملاً تکامل نیافته است. استخوان فک همچنان در حال رشد و شکل گیری خواهد بود؛ بنابراین این سن برای بریس دندان ایده آل است. زمانی که استخوان فک به طور کامل رشد نکرده باشد، نه تنها دندان‌ها راحت‌تر جابه‌جا می‌شوند، بلکه موقعیت فک نیز براساس هارمونی صورت کودک در تراز مناسب قرار می‌گیرد.

نکته مهم این است که اکثر متخصصان ارتودنسی بر این باورند که بهترین سن ارتودنسی دندان در حدود سن 7 سالگی است. پس بهتر است ارزیابی اولیه در حدود سن 7 سالگی انجام شود. در نهایت، یادتان باشد که پزشک متخصص و واجد شرایط می‌تواند سن مناسب ارتودنسی را مشخص کند.

چرا سنین پایین برای شروع ارتودنسی بهتر است؟

بسیاری از افراد در سنین پایین ارتودنسی نمی‌کنند! مطالعات نشان داده‌اند که اشخاصی که درمان ارتودنسی خود را در سنین کودکی شروع می‌کنند به نتایج بهتری دست می‌یابند. در حقیقت، مزایای ارتودنسی در سنین پایین عبارتند از:

1. نتایج بهتر در بلند مدت

همانطور که گفته شد، درمان زودهنگام نتایج و تعیین بهترین سن ارتودنسی دندان نتایج بهتری به همراه دارد. بدین دلیل که دندان‌ها در سنین پایین هنوز در حال رشد هستند، پس هر گونه مشکل خیلی راحت‌تر و سریع‌تر رفع می‌شود؛ اما اگرچه درمان زودهنگام نتایج طولانی مدت بهتری را ارائه می‌دهد، به این معنی نیست که بزرگسالان نیز کاندیدای خوبی برای درمان ارتودنسی نیستند. درمان زودهنگام باعث می‌شود تا فرزند شما در بزرگسالی و در اوج دوران زندگی خود از داشتن دندان‌های صاف، زیبا و مرتب لذت ببرد.

2. درمان سریع‌تر و کم هزینه‌تر

زمانی که درمان ارتودنسی از سنین پایین شروع شود، راحت‌تر خواهد بود. استخوان‌ها و دندان‌های ما با افزایش سن سخت‌تر می‌شوند و درمان را طولانی‌تر و دشوارتر می‌کنند. یکی دیگر از دلایل مربوط به درمان زودهنگام ارتودنسی این است که زمان کمتری نیاز دارد. از آنجایی که دندان های کودک شما هنوز در حال رشد هستند، راحت‌تر از دندان‌های افراد بالغ حرکت می‌کنند. پس دوره زمانی درمان کوتاه‌تر می‌شود و به متعاقب آن نیز در هزینه‌های شما صرفه جویی خواهد شد.

3. بهبود انواع مشکلات دندانی

برخی مشکلات شدیدتر ممکن است در بزرگسالی درمان نشوند و نیاز به جراحی داشته باشند؛ اما مشکلاتی مانند اوربایت، آندربایت، کراس بایت و دندان‌های شلوغ همگی در دوران کودکی قابل درمان هستند. هنگامی که متخصص ارتودنسی مشکلات بایت را زودتر اصلاح می‌کند، کودک شما حتی با مسائلی دیگر مانند دندان قروچه و مشکلات گفتاری نیز دست و پنجه نرم نمی‌کند. پس شروع زودهنگام درمان ارتودنسی می‌تواند اکثر مشکلات مربوط به دندان‌های فرزند شما را به سرعت رفع کند تا در بزرگسالی زندگی راحت‌تری داشته باشد.

محدوده سنی ارتودنسی دندان

انجمن ارتودنتیست‌های آمریکا (AAO) توصیه می‌کند که بهترین سن ارتودنسی دندان 7 سالگی است. بهتر است در این سن به یک متخصص ارتودنسی مراجعه کنید. در اولین مراجعه به دندانپزشکی، ارتودنتیست مشکلات دندان و بایت فرزند شما را بررسی می‌کند. برخی از کودکان زمانی که هنوز تعدادی دندان شیری دارند ممکن است به ارتودنسی نیاز داشته باشند. این موضوع اغلب مرحله اول درمان نامیده می‌شود. با این حال، برای بسیاری از کودکان این مرحله نیاز نیست و متخصص ارتودنسی معاینات دوره‌ای در سنین بالاتر برای نظارت بر فک و دندان‌های کودک در حین رشد توصیه می‌کند.

سال‌های نوجوانی (سنین 12 تا 18 سال) زمان بسیار خوبی برای درمان ارتودنسی است. در این مدت دندان‌های بالغ بیرون آمده‌اند و استخوان فک هنوز در حال رشد است. به همین دلیل، دندان‌ها سریع‌تر و راحت‌تر به موقعیت صحیح خود حرکت می‌کنند. در سنین نوجوانی عوامل متعددی مانند تعداد دندان‌های دائمی، رشد فک و تراز بایت هنگام تعیین بهترین سن برای ارتودنسی دندان نقش دارند.

برخی از اوربایت‌ها درست قبل رسیدن به نوجوانی حدود سنین 10 تا 12 بهتر درمان می‌شوند. از سوی دیگر، برخی از آندربایت‌ها باید پس از کامل شدن رشد فک، معمولاً بین 13 تا 15 سالگی برای دختران و 14 تا 16 سالگی برای پسران برطرف شوند. عامل مهم دیگر، آمادگی برای درمان ارتودنسی است. به طور کلی، نوجوانان احتمال بیشتری دارد که صبوری به خرج دهند و بتوانند از بریس‌های خود مراقبت کنند. ارتودنسی در کودکان در سنین حدود 7 سال به دلیل تحمل و صبر کم دشوارتر است.

مشکلات ارتودنسی در سنین بالا

اگرچه کودکی بهترین سن ارتودنسی دندان است، اما بزرگسالان نیز می‌توانند درمان ارتودنسی را انجام دهند. انجمن ارتودنتیست‌های آمریکا اشاره می‌کند که از هر پنج بیمار ارتودنسی یک نفر بالای 18 سال سن دارد. پس اگر سنتان بالا رفته است و نیاز به بریس‌های ارتودنسی دارید، پس برای این درمان اقدام کنید. با این حال، ارتودنسی در سنین بالا با مشکلاتی همراه است که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم:

رشد استخوان‌های فک در بزرگسالان متوقف شده است، بنابراین برخی از تغییرات ساختاری پیچیده و شدید را نمی‌توان بدون جراحی انجام داد.

کل فرآیند درمان ارتودنسی دندان به دلیل مختلف ممکن است برای بزرگسالان بیشتر از کودکان یا نوجوانان طول بکشد.

در حالی که زمان لازم برای صاف کردن دندان‌ها در هر فرد متفاوت از دیگری است، اما درمان به طور متوسط حدود دو سال طول می‌کشد.

هزینه ارتودنسی بزرگسالان به دلیل پیچیده بودن فرآیند و نیاز به جلسات بیشتری درمانی اغلب بیشتر از کودکان است.

بزرگسالان ممکن است به پریودنتیست مراجعه کنند، زیرا قبل از شروع درمان ارتودنسی باید وضعیت لثه آنها مورد بررسی قرار گیرد.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۷۶۷۳۳ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرتاک نیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرتاک نیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد