//
کدخبر: ۴۷۸۰۵۲ //

آیا ضد آفتاب باعث روشن شدن پوست می شود؟

تردیدی نیست که تابش خورشید، یکی از عوامل اصلی تیره شدن پوست است، و اصلی‌ترین دلیل این امر، آن است که پوست انسان برای محافظت از خود در برابر اشعه‌های مضر ماوراء بنفش خورشید، ملانین بیشتری تولید می‌کند.

آیا ضد آفتاب باعث روشن شدن پوست می شود؟
به گزارش فرتاک نیوز،

ملانین رنگدانه‌ای است که به پوست رنگ می‌دهد و از آن در برابر آسیب‌های ناشی از اشعه UV محافظت می‌کند. وقتی پوست در معرض نور خورشید قرار می‌گیرد، تولید ملانین افزایش می‌یابد و این باعث تیره‌تر شدن پوست می‌شود.

انواع ملانین

در بدن انسان، سه نوع اصلی ملانین وجود دارد:

یوملانین (Eumelanin) که به رنگ‌های سیاه و قهوه‌ای تولید می‌شود و بیش‌ترین نوع ملانین در بدن انسان است؛

فئوملانین (Pheomelanin) که به رنگ‌های قرمز و زرد تولید می‌شود و مسئول رنگ موهای قرمز و کک و مک‌های پوستی است؛ و

نوروملانین (Neuromelanin) که در مغز یافت می‌شود و نقض و عملکرد آن هنوز به طور کامل مشخص نیست.

تولید ملانین در پوست به عوامل مختلفی بستگی دارد و میزان دقیق آن برای تیره شدن پوست به طور دقیق مشخص نیست. با این حال، افزایش تولید ملانین به عنوان یک مکانیزم دفاعی طبیعی در برابر اشعه‌های مضر ماوراء بنفش (UV) عمل می‌کند. وقتی پوست در معرض نور خورشید قرار می‌گیرد، تولید ملانین افزایش می‌یابد و همین امر باعث تیره‌تر شدن پوست می‌شود.

در واقع، تیرگی پوست یا هایپرپیگمانتاسیون زمانی اتفاق می‌افتد که تولید ملانین افزایش یافته و در اثر تجمع آن، رنگ پوست تیره می‌شود. دلیل این عملکرد که به نوعی، یک مکانیزم دفاعی طبیعی است، آن است که از سلول‌های پوستی در برابر آسیب‌های ناشی از اشعه UV محافظت کند؛ با این حال، تولید بیش از حد ملانین می‌تواند سبب ایجاد لکه‌های تیره، و تغییر رنگ پوست شو.

ملانین که یک رنگدانه طبیعی است، توسط سلول‌های خاصی به نام ملانوسیت‌ها تولید می‌شود. ملانوسیت‌ها ملانین بیشتری تولید می‌کنند تا از سلول‌های پوستی در برابر آسیب‌های ناشی از اشعه UV محافظت کنند.

راه های محافظت از پوست در برابر آفتاب سوختگی

برای جلوگیری از تیره شدن پوست که بر اثر تابش خورشید ایجاد می‌شود، راه‌های متعددی وجود دارد و می‌توان با رعایت چند نکته از تیره شدن پوست، حتی بدون استفاده از ضد آفتاب جلوگیری کرد، اما ضد آفتاب همچنان بهترین و موثرترین راه برای محافظت از پوست در برابر اشعه‌های مضر UV است. به عنوان نمونه‌ای از روش‌های محافظت از پوست در برابر تیره شدن و آفتاب سوختگی، می‌توان به این موارد اشاره کرد که بدون نیاز به استفاده از ضد آفتاب، مانع تیره شدن پوست می‌شوند:

پوشیدن لباس‌های محافظ: استفاده از لباس‌های بلند، کلاه‌های لبه‌دار و عینک‌های آفتابی می‌تواند از پوست شما در برابر اشعه‌های مضر خورشید محافظت کند.

اجتناب از قرار گرفتن در معرض آفتاب در ساعات اوج تابش: سعی کنید در ساعات اوج تابش خورشید (10 صبح تا 4 بعد از ظهر) در سایه بمانید یا از فعالیت‌های بیرون از خانه خودداری کنید.

استفاده از چتر و سایه‌بان: در مکان‌های باز از سایه‌بان‌ها و چترها استفاده کنید تا از تابش مستقیم خورشید جلوگیری کنید.

مصرف مواد غذایی حاوی آنتی‌اکسیدان‌ها: مصرف مواد غذایی حاوی آنتی‌اکسیدان (مثل میوه‌ها و سبزیجات) می‌تواند به محافظت از پوست در برابر آسیب‌های ناشی از اشعه UV و آفتاب‌سوختگی کمک کند.

ضرورت استفاده از ضد آفتاب

با همه‌ی این اوصاف، استفاده از کرم ضد آفتاب همچنان بهترین راه برای محافظت از پوست در برابر اشعه ‌های مضر خورشید است و به همین دلیل است که متخصصان توصیه می‌کنند که از ضد آفتاب به عنوان بخشی از روتین مراقبت از پوست خود استفاده کنید.

آیا ضد آفتاب پوست را روشن می‌کند؟

ضد آفتاب به طور مستقیم پوست را روشن نمی‌کند، اما می‌تواند به جلوگیری از تیره شدن پوست کمک کند.

استفاده منظم از ضد آفتاب می‌تواند از بروز لک‌های تیره و تغییر رنگ پوست ناشی از اشعه‌های مضر UV جلوگیری کند. برخی از ضد آفتاب‌ها حاوی ترکیباتی مانند اکسید روی یا دی‌اکسید تیتانیوم هستند که به پخش نور خورشید کمک می‌کنند و ممکن است باعث شوند پوست روشن‌تر به نظر برسد.

ترکیبات ضد آفتاب‌هاترکیبات ضد آفتاب‌ها

در ساخت ضد آفتاب‌ها از ترکیبات مختلفی استفاده می‌شود که می‌توانند به جلوگیری از تیره شدن پوست کمک کنند. برخی از این ترکیبات عبارت اند از:

اکسید روی (Zinc Oxide): این ماده معدنی به عنوان یک فیلتر فیزیکی عمل می‌کند و اشعه‌های UVA و UVB را مسدود می‌کند. اکسید روی می‌تواند از تولید ملانین اضافی که باعث تیره شدن پوست می‌شود، جلوگیری کند.

دی‌اکسید تیتانیوم (Titanium Dioxide) این ماده نیز به عنوان یک فیلتر فیزیکی عمل می‌کند و اشعه‌های مضر خورشید را منعکس می‌کند. دی‌اکسید تیتانیوم می‌تواند به جلوگیری از تغییر رنگ پوست کمک کند.

ویتامین C: این آنتی‌اکسیدان قوی می‌تواند به روشن شدن پوست کمک کند و از تولید ملانین اضافی جلوگیری کند. ویتامین C معمولاً در ترکیب با ضد آفتاب‌ها استفاده می‌شود تا اثرات محافظتی بیشتری داشته باشد.

نیاسینامید (Niacinamide): این ترکیب می‌تواند به کاهش تولید ملانین و جلوگیری از تیره شدن پوست کمک کند. نیاسینامید همچنین خواص ضد التهابی دارد که می‌تواند به بهبود ظاهر پوست کمک کند.

آربوتین (Arbutin): این ترکیب طبیعی می‌تواند به کاهش تولید ملانین و جلوگیری از ایجاد لک‌های تیره کمک کند.

کوجیک اسید (Kojic Acid): این ماده نیز می‌تواند به روشن شدن پوست و کاهش تولید ملانین کمک کند.

استفاده از ضد آفتاب‌هایی که حاوی ترکیبات فوق هستند، می‌تواند به جلوگیری از تیره شدن پوست و حفظ رنگ یکنواخت آن کمک کند.

چه کرم ضد آفتابی بخریم ؟

قصدتان از خرید محصولات بهداشتی به طور عام، و کرم ضد آفتاب به طور خاص، هر چه که باشد، باید حتما به ترکیبات، عملکرد، و تاثیر آن محصول بر سلامتی و بهداشت پوست‌تان دقت داشته باشید.

در هنگام خرید کرم ضد آفتاب، حتما به ترکیبات محصولی که می‌خرید دقت کنید. محصولات موجود در بازار، با ترکیبات مختلف و کیفیت‌های متفاوتی ارائه می‌شوند و انتخاب محصول باکیفیت و مناسب، تاثیر بسزایی در کاهش تیرگی پوست دارد.

در حال حاضر، یکی از بهترین شرکت‌های تولیدکننده محصولات بهداشتی در ایران، شرکت گل افشان است که جدای از کرم ضد آفتاب، محصولات بسیار باکیفیت و متنوعی چون کرم ضد جوش لامینین تولید می‌کند و با خیال آسوده می‌توان به کیفیت محصولات این شرکت، اطمینان کرد.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۷۸۰۵۲ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرتاک نیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرتاک نیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد