//
کدخبر: ۴۷۸۵۰۰ //

توصیه های بهداشتی و تغذیه ای طب ایرانی و مکمل در فصل پاییز

مسئول طب سنتی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: در طب ایرانی با در نظر گرفتن خواب به عنوان یکی از اصول ششگانه تندرستی دستورات عمومی و اختصاصی برای آن ذکر شده است به عنوان مثال در فصول سرد سال مانند پاییز، دیر خوابیدن شب، خوابیدن در روز، خواب با پری معده و کم خوابی منع و توصیه به پوشیده بودن سر هنگام خواب شده است.

توصیه های بهداشتی و تغذیه ای طب ایرانی و مکمل در فصل پاییز
به گزارش فرتاک نیوز،

دکتر زهرا نیک اختر با بیان اینکه زمان مناسب ورزش در فصول سرد سال در اعتدال نیم روزی که دمای هوا متعادلتر است توصیه میشود، گفت:  با توجه به مزاج فصل پاییز ورزشهایی که با تعریق شدید همراه هستند به خصوص بـرای افـراد با مزاج خشک توصیه نمیشود.

وی با اشاره به اینکه چرب کردن بدن با روغن بنفشه و بادام بخصوص در افـــرادی کـه دچــار خشکی پوست هستند، بعد از استحمام در فصل پاییز توصیه شده است، گفت: پاکسازی بدن از سموم و مواد زاید، که در طی روند هضم در بدن ایجاد میشود، نقش مهمی در حفظ سلامتی فرد دارد، همچنین نگهداری مواد حیاتی و ضروری در بدن، برای سلامتی اهمیت دارد. 

مسئول طب سنتی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه پاکسازی بدن از مواد زاید که در طب ایرانی با نام استفراغ هم شناخته میشود روشهای متفاوتی دارد. انواع استفراغات طبیعی مانند دفع گازهای سمی از طریق ریه، دفع مدفوع، دفع ادرار، عـرق کــردن، عــادت ماهیانه و استفراغات ایجاد شده توسط پزشک مانند ایجاد اسهال، تعریق، افزایش ادرار، فصد، حجامت هستند. 

دکتر نیک اختر با اشاره به اینکه پاکسازی بدن  در ابتدای فصل پاییز توصیه شـده اســت، بیان کرد:  مصرف ملینها بـا کمک بـه دفع مدفوع و دفع مواد زائد نوعی پاکسازی محسوب میشودعلاوه براین  در طب ایرانی فرد بایستی به ازای هربار مصرف غذای کامل، یکبار اجابت مزاج راحت و با دفع کامل داشته باشد لیکن با توجه به سبک زندگی امروز از جمله نوع تغذیه، کاهش فعالیت بدنی و مصرف داروهـا، حداقل فرد بایستی هر روز یک بار اجابت مزاج (دفع مدفوع)کامل و راحت داشته باشد.

وی بیان کرد: برخی از خوراکیهای مفید در کاهش یبوست شامل  مصرف انواع سوپها و آشهای رقیق، مصرف  انجیر که در  افراد غیر دیابتی روزانه ۳ تا ۹ عدد انجیر در مقداری گلاب خیسانده و ناشتا یا قبل از وعده های غذایی مصرف کنند، علاوه براین مصرف روغن زیتون، روغن بادام شیرین، شکر سرخ  وروغن مالی توصیه می شود. 

مسئول طب سنتی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: پرخوری و پرنوشی، نوشیدن آب سرد و یخ، ترشیها، استفاده از گوشت گاو، غذای سرخ شده و نمک سود، گوشت های مانده و دودی، گوشت حیوانات پیر، غذاهای کنسروی و فریزری، غذاهای حاوی افزودنی، بادمجان، عدس، قارچ، فست فودها، غذاهای شور، قهوه، پنیر و کشک شـور و مانده، خـانـواده کلمها، چـای پررنگ، به خاطر افزایش سردی و خشکی در بدن، مناسب فصل پاییز نیستند.

وی بیان کرد: غذاهای مناسب فصل شامل  نان گندم خوب و کمی کره گاوی با مربای به، بالنگ، هویج، سیب، شیره انگور یا شیره توت، کشمش، مویز، توت خشک، بادام درختی، حریره بادام، آبگوشت گوسفندی، کبک و بلدرچین، زرده تخم مرغ عسلی، آش بلغور گندم، آش ماش، گاهی حلیم، نخوداب، خوراک لوبیا گوشتها و مصرف گوشت بره، گوشت گوسفند وبزغاله مصرف شیرینیهای ساخته شده ازمغزبادام وپسته میوهها و  استفاده از به، سیب، گلابی و انار شیرین توصیه شده است.

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۷۸۵۰۰ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرتاک نیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرتاک نیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد