//
کدخبر: ۴۷۹۲۳۳ //

چگونه کیفیت خواب شبانه سالمندان را بهبود بخشیم؟

دانشیار گروه بیماری های داخلی و فلوشیپ خواب در دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: به افراد سالمند توصیه می‌کنیم که روزانه حداقل ۱ تا ۲ ساعت در معرض نور خورشید باشند، چون این کار سبب کوک شدن ساعت درونی آنها و بهبود کیفیت خوابشان می‌شود.

چگونه کیفیت خواب شبانه سالمندان را بهبود بخشیم؟
به گزارش فرتاک نیوز،

دکتر مهناز امینی مشکلات خواب در سالمندان را یکی از چالش‌های مهم در جامعه برشمرد و گفت: متاسفانه موضوع خواب همانطور که برای افراد غیر سالمند مغفول مانده، برای سالمندان نیز مورد غفلت واقع شده و اتفاق شایعی که در این ارتباط، مشاهده می‌شود آن است که فرد بازنشسته، یا شخصی که در سنین بالا قرار دارد و فعالیت خاصی نمی‌کند، معمولاً دچار مشکل خواب می‌شود؛ مشکلاتی همچون دیر به خواب رفتن، صبح زود بیدار شدن، در خواب راه رفتن و حرف زدن یا کابوس دیدن و جیغ زدن و.... در این شرایط، کاری که بلافاصله اطرافیان فرد سالمند انجام می‌دهند آن است که برای او از داروخانه داروی خواب تهیه می‌کنند و هرگز فکر نمی‌کنند که این موضوع می‌تواند یک مشکل جسمی باشد که نیاز به درمان دارد و اغلب با ملاحظات ساده و حتی بدون دارو می‌توان آن را حل کرد.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: توصیه مهم بنده به عنوان یک متخصص در حوزه خواب، به افراد سالمندی که مشکل خواب دارند و حتی سالمندانی که خواب آنها مشکلی ندارد این است که روزانه حداقل ۱ تا ۲ ساعت در معرض نور خورشید ( بدون پنجره ) قرار بگیرند، این امر موجب می‌شود ساعت درونی آنها کوک شود و کیفیت خوابشان بهبود پیدا کند و از بی‌خوابی‌ها و زود بیداری‌ها و کلافه گی آنها جلوگیری شود.

دکتر امینی همچنین با اشاره به برخی عادات ناصحیح در بین سالمندان گفت: در بعضی از خانواده‌ها مشاهده می‌شود که همیشه یک تشک برای فرد سالمند در منزل پهن است و یا کاناپه‌ای که مدام روی آن دراز می‌کشد، این روال باید متوقف شود، چون حتی یک خواب پنج دقیقه‌ای و یا کوتاه‌تر نیز می‌تواند خواب شبانه فرد سالمند را مختل کند.

وی اضافه کرد: در نهایت اگر مشکل خواب با رعایت این مسائل و با رعایت ساعت خواب و بیداری ثابت حل نشد، به یک پزشک متخصص خواب مراجعه شود.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۷۹۲۳۳ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرتاک نیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرتاک نیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد