//
کدخبر: ۴۸۱۱۹۵ //

مراقب باشید به کرونای طولانی‌ مدت مبتلا نشوید

تحقیقات اخیر نشان داده‌اند که افرادی که علائم متعدد و طولانی‌مدت کووید را تجربه می‌کنند، دو برابر بیشتر از دیگران احتمال دارد که پروتئین SARS-CoV-۲ در خونشان همچنان باقی باشد. این پروتئین‌ها نشان‌دهنده عفونت مداوم ویروسی هستند که می‌تواند عامل اصلی بروز علائم پایدار باشد.

مراقب باشید به کرونای طولانی‌ مدت مبتلا نشوید
به گزارش فرتاک نیوز،

در مجموع، طبق گزارش محققان، بیش از ۴۰ درصد از بیمارانی که علائم مختلفی از کووید طولانی را تجربه می‌کنند، نشانه‌هایی از عفونت مداوم ویروسی دارند. این در حالی است که افراد بدون این علائم کمتر دچار چنین شرایطی هستند.

امید به درمان مؤثر با داروهای ضد ویروسی

«زوئی سوانک»، محقق ارشد و پژوهشگر فوق دکتری در بیمارستان زنان و بریگهام در بوستون، اظهار داشت: «این یافته‌ها می‌تواند راهگشای درمان‌های مؤثر برای افرادی باشد که به دلیل عفونت مداوم، علائم کووید طولانی را تجربه می‌کنند.» او اضافه کرد: «اگر بتوانیم افرادی را که علائم پایدار ناشی از وجود ویروس دارند شناسایی کنیم، احتمالاً می‌توانیم از داروهای ضد ویروسی برای کاهش علائم آنها بهره ببریم.»

تحلیل بیش از ۱۵۰۰ نمونه خون بیماران کرونایی

در این مطالعه، محققان بیش از ۱۵۰۰ نمونه خون از حدود ۷۰۰ بیمار مبتلا به کرونا را بررسی کردند. نتایج نشان داد که بیمارانی که علائم طولانی‌مدت کووید بر سیستم‌های اصلی بدن آنها مانند قلب، ریه‌ها، مغز و ماهیچه‌ها تأثیر گذاشته است، دو برابر بیشتر احتمال دارد که ماه‌ها پس از عفونت اولیه، ویروس در بدنشان فعال بماند.

به گفته محققان، حدود ۴۳ درصد از بیمارانی که علائم کووید طولانی‌مدت داشته‌اند و حداقل سه سیستم بدنشان تحت تأثیر قرار گرفته، همچنان پروتئین‌های ویروسی در خونشان وجود دارد. این در حالی است که تنها ۲۱ درصد از افرادی که علائم کووید طولانی را تجربه نکرده‌اند، دارای این پروتئین‌ها بوده‌اند.

بیش از یک عامل برای کووید طولانی وجود دارد

دکتر «دیوید والت»، یکی از محققان این تیم، خاطرنشان کرد: «این یافته‌ها نشان می‌دهد که کووید طولانی‌مدت ممکن است بیش از یک علت داشته باشد. به‌عنوان مثال، یکی دیگر از عوامل احتمالی می‌تواند آسیب ویروس به سیستم ایمنی باشد که حتی پس از پاکسازی ویروس، عملکرد سیمراقب باشید به کرونای طولانی‌ مدت مبتلا نشویدستم ایمنی مختل می‌شود.»

محققان تأکید می‌کنند که این فرضیه که ویروس می‌تواند مدت‌ها پس از عفونت اولیه در بدن باقی بماند و همچنان علائم ایجاد کند، محدود به کووید نیست. به گفته سوانک، ویروس‌هایی مانند ابولا و زیکا نیز می‌توانند باعث ایجاد سندرم‌های پس از بیماری شوند.

مطالعات آینده برای فهم بهتر کووید طولانی‌مدت

محققان هم‌اکنون مشغول انجام مطالعات بیشتری هستند تا به درک عمیق‌تری از این موضوع برسند که آیا عفونت مداوم به‌طور مستقیم عامل بروز علائم طولانی کووید در برخی افراد است یا خیر.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۸۱۱۹۵ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرتاک نیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرتاک نیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد