//
کدخبر: ۴۲۸۶۴۶ //
آشپزی| دلمه کلم برگ

آموزش کامل دلمه کلم برگ | بیا اینجا ببین!

همراهان همیشگی امروز با طرز تهیه دلمه کلم برگ در خدمت شما هستیم.لطفا تا انتها با ما باشید.

آموزش کامل دلمه کلم برگ | بیا اینجا ببین!
به گزارش فرتاک نیوز،

در اینجا دستور تهیه دلمه کلم برگ را بصورت کامل و مرحله به مرحله برای شما دوستان آماده کرده ایم.

مواد لازم

لپه ۱/۴ پ

استاک گوشت ۳ پ

نمک و دانه فلفل سیاه (کوبیده شده) ب.م.ل

برنج ۱ پ

آلو خورشی ۱ پ

رب گوجه فرنگی ۲ ق.س

پیاز (نگینی خردشده) ۱ عدد

گوشت چرخ کرده (مخلوط گوسفند و گوساله) ۴۰۰ گ

ادویه کاری ۱ ق.چ

سبزی (پاک و خردشده) ۲۰۰ گ

زعفران (ساییده و حل‌شده در آب) ۲ ق.س

شکر ۱/۲ پ

آب ‌لیموترش تازه ۳ ق.س

دارچین ۱ ق.چ

کلم برگ (شسته شده) ۱ عدد

روغن مایع ب.م.ل

در صورت تمایل، می‌توانید به‌جای استاک گوشت، از ۱/۲ عدد قرص عصاره گوشت، به‌همراه همان میزان آب استفاده کنید.سبزی شامل: تره و جعفری (جمعاً ۱۰۰ گرم)، شوید و گشنیز (جمعاً ۶۰ گرم) و ترخون (۴۰ گرم)

روش تهیه

  لپه را از ۲۴ساعت قبل، در مقداری آب خیس کنید (در طول خیساندن، ۲ تا ۳ بار آبِ آن را عوض کنید) سپس آبکش کنید و در قابلمه‌ای حاوی یک پیمانه استاک بریزید و روی حرارت ملایم قرار دهید تا به‌مدت ۳ ساعت بپزد. در اواسط پختِ لپه، مقداری نمک به آن بیافزایید و آن را آبکش کنید. 

برنج را نیز از ۳ ساعت قبل، در مقداری آب و نمک خیس‌کرده سپس هنگام پخت، آبِ روی ‌آن را خالی کنید و به‌مدت ۷ تا ۱۰ دقیقه در قابلمه‌ای حاوی مقداری آب جوش روی حرارت زیاد بریزید سپس آن را آبکش کنید.

آلو را از یک ساعت قبل، در مقداری آب خیس کنید.

در تابه‌ای حاوی روغنِ داغ، رب گوجه‌فرنگی را تفت دهید تا خوش‌رنگ شود.

در تابه‌ای دیگر حاوی روغنِ داغ، پیاز را تفت دهید تا نرم و شفاف شود. گوشت چرخ‌کرده را به آن اضافه کنید و تفت دهید تا آبِ آن کاملا‌ کشیده شود. در حین تفت‌‌دادن، گوشت را با قاشق چوبی، از هم جدا کنید، سپس ادویه کاری، رب گوجه‌فرنگی، سبزی، برنج، لپه، نیمی از زعفران، نیمی از شکر، نیمی از آب‌ لیموترش، کمی نمک و فلفل و بقیه استاک را به تابه اضافه و مخلوط کنید. در اواخر پخت، نیمی از دارچین را به آن بیافزایید و بلافاصله تابه را از روی حرارت بردارید. 

مغز کلم‌برگ را با چاقوی تیز و نازکی خارج کنید و آن را به‌صورت درسته به‌مدت ۲۰ دقیقه در قابلمه‌ای حاوی آب‌جوش و نمک قرار دهید سپس درون آبکش بگذارید تا آبِ اضافی آن گرفته شود. برگ‌های کلم را به‌آرامی جدا کنید و برای یکدست‌شدنِ دلمه‌ها، آن را به‌شکل مربع‌ها‌ی یکسان با قیچی مخصوص آشپزی برش دهید. 

مقداری از مایه دلمه را در گوشه‌ای از برگ کلم قرار دهید و آن را به‌صورت بقچه بپیچید (دقت کنید دلمه‌ها مرتب و منظم پیچیده شوند و همه یک‌اندازه باشند). به همین روش دلمه‌ها را آماده کنید.

کفِ قابلمه‌ای مناسب، مقداری روغن بریزید و با چند عدد برگ کلم، کفِ آن را بپوشانید. دلمه‌ها را طوری کفِ قابلمه بچینید که نوک آزاد برگ در زیر قرار گیرد. یک ردیف را بچینید، ردیف دوم را خلاف جهت ردیف اول بچینید.

بقیه شکر، بقیه آب ‌لیموترش، آلوی خیس‌شده (به‌همراه آبِ آن)، بقیه زعفران و بقیه دارچین را در ظرفی مناسب مخلوط کنید و به قابلمه حاوی دلمه بیافزایید.

بشقاب سنگینی روی دلمه‌ها بگذارید. درِ قابلمه را ببندید و حرارت را زیاد کنید تا بخار آن بلند شود سپس حرارت را ملایم کنید و بگذارید دلمه به‌مدت یک ساعت و ۳۰ دقیقه بپزد (آب دلمه باید کم باشد و به دفعات از کناره‌های قابلمه روی آن‌ها ریخته شود). پس از پخت، دلمه‌ها را در ظرف مورد نظر قرار دهید و سرو کنید.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۲۸۶۴۶ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرتاک نیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرتاک نیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد