//
کدخبر: ۴۷۹۰۸۳ //

سرکه گوجه فرنگی خانگی: طرز تهیه سرکه گوجه فرنگی خانگی

سرکه یکی از موادی است که در آشپزی و تهیه انواع غذاها و ترشی‌ها بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. از جمله سرکه‌های محبوب می‌توان به سرکه سیب، سرکه انگور و حتی سرکه خرما اشاره کرد.

سرکه گوجه فرنگی خانگی: طرز تهیه سرکه گوجه فرنگی خانگی

اما شاید کمتر به گوش خورده باشد که سرکه گوجه فرنگی نیز یکی از انواع سرکه‌های خوش طعم و پرخاصیت است که در خانه نیز می‌توان آن را تهیه کرد. سرکه گوجه فرنگی به دلیل عطر و طعم منحصر به فردی که دارد، می‌تواند جایگزینی مناسب برای سرکه‌های دیگر باشد که نه‌ تنها برای تهیه انواع ترشی‌ بلکه به عنوان افزودنی در سالاد و سس‌های خانگی نیز کاربرد دارد و طعم خاصی به غذا می‌بخشد.

در ادامه این مطلب به شما طرز تهیه سرکه گوجه فرنگی خانگی را به همراه تمامی فوت و فن‌ها به آموزش می‌دهیم.

مواد اولیه برای تهیه سرکه گوجه فرنگی

برای تهیه سرکه گوجه فرنگی در منزل، به مواد اولیه زیر نیاز دارید. برای تهیه مقدار بیشتری از این سرکه می‌توانید حجم مواد اولیه را چند برابر کنید.

مواد اولیه

مقدار لازم

گوجه فرنگی ۵۰۰ گرم
شکر ۱۱۵ گرم
سرکه سفید ۱ لیتر

مراحل تهیه سرکه گوجه فرنگی خانگی

پس از آماده‌سازی مواد اولیه، مراحل زیر را به صورت گام به گام دنبال می‌کنیم تا در نهایت سرکه گوجه فرنگی خوش طعم و با کیفیتی داشته باشیم.

مرحله اول؛ آماده‌سازی گوجه فرنگی‌

ابتدا گوجه فرنگی‌ها را مانند تهیه ترشی گوجه فرنگی به خوبی شسته تا از هرگونه آلودگی پاک شوند. سپس گوجه‌ها را آبکش می‌کنیم تا آب اضافی‌شان گرفته شده و کاملا خشک شوند. گوجه‌های رسیده و آبدار بهترین گزینه برای تهیه سرکه هستند زیرا فرایند تخمیر را بهتر انجام می‌دهند.

مرحله دوم؛ پوره کردن گوجه‌ فرنگی

گوجه‌های شسته شده را خرد کرده یا در مخلوط کن ریخته و به خوبی میکس می‌کنیم تا مانند تهیه سس کچاپ، آب گوجه‌ها کاملا خارج شده و تبدیل به پوره گوجه فرنگی شود.

مرحله سوم؛ تخمیر اولیه

مانند تهیه ترشی سالاد مشهدی، پوره گوجه فرنگی را با سرکه سفید ترکیب می‌کنیم. سپس مخلوط گوجه و سرکه را در ظرف‌های شیشه‌ای ریخته و روی آن را با پارچه ململ یا پارچه پنیر سازی می‌پوشانیم. در نهایت شیشه‌ها را به مدت ۵ روز در مکانی تاریک و خنک قرار می‌دهیم تا تخمیر اتفاق بیفتد.

مرحله چهارم؛ آماده‌سازی سرکه گوجه فرنگی

پس از گذشت زمان تعیین شده، مواد سرکه را با استفاده از صافی یا آبکش به خوبی صاف می‌کنیم. سپس مایع باقی مانده را به همراه شکر در قابلمه ریخته و روی حرارت قرار می‌دهیم. مخلوط مواد را به خوبی هم می‌زنیم تا به جوش آید و ذرات شکر کاملا حل شوند.

مرحله پنجم؛ تخمیر ثانویه

پس از جوش آمدن مواد، کف را از روی قابلمه کنار زده و سرکه گوجه فرنگی آماده شده را در ظرف شیشه‌ای تمیز می‌ریزیم و درب آن را با پارچه می‌بندیم. سپس شیشه را به مدت ۳ الی ۶ ماه در مکانی تاریک و خنک قرار می‌دهیم تا فرایند تخمیر سرکه کامل شود.

نکات بیشتر برای تهیه سرکه گوجه فرنگی

گوجه‌هایی که کاملاً رسیده و آبدار هستند به بهتر شدن فرآیند تخمیر و خوش‌طعم‌تر شدن سرکه کمک می‌کنند.

حتماً قبل از شروع کار، تمام ظروف را ضدعفونی کنید تا از هر گونه آلودگی باکتریایی جلوگیری شود.

بهتر است ظرف تخمیر را در مکانی قرار دهید که دمای محیط بین ۲۰ تا ۲۵ درجه سانتی‌گراد باشد. سرما یا گرمای زیاد می‌تواند فرآیند تخمیر را مختل کند.

فواید سرکه گوجه فرنگی

به دلیل فرآیند تخمیر و تولید پروبیوتیک‌ها، سرکه گوجه فرنگی می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کند.

آهن موجود در سرکه گوجه فرنگی موجب افزایش تولید گلبول‌های قرمز خون و بهبود اکسیژن رسانی به سایر اندام‌های بدن می‌شود.

سرکه گوجه فرنگی مانند چیپس پرتقال سرشار از ویتامین c است که با رادیکال‌های آزاد مقابله کرده و موجب سم زدایی بدن می‌شود.

مصرف سرکه گوجه فرنگی به عنوان یک چاشنی پروبیوتیک می‌تواند به بهبود هضم غذا و کاهش مشکلات گوارشی کمک کند.

سرکه گوجه فرنگی حاوی مقادیر بالایی از آنتی اکسیدان‌های قدرتمند بوده که برای کنترل فعالیت‌های سرطان‌زای بدن، ضروری است.

سرکه گوجه فرنگی خانگی بدون افزودنی‌های مصنوعی و مواد نگهدارنده است که آن را به یک انتخاب سالم برای آشپزی تبدیل می‌کند.

تهیه سرکه گوجه فرنگی در خانه نه تنها یک تجربه لذت‌بخش و خلاقانه است بلکه به شما امکان می‌دهد محصولی طبیعی و بدون افزودنی تهیه کنید که کاربردهای فراوانی در آشپزی دارد. با دنبال کردن این دستور و رعایت نکات گفته شده، می‌توانید یک سرکه خوش طعم و مفید را تهیه کرده و از آن در طبخ غذاهای مختلف استفاده کنید.

آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۷۹۰۸۳ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرتاک نیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرتاک نیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد