//
کدخبر: ۴۷۹۶۸۹ //

طرز تهیه روغن زیتون در خانه؛ آسان و سریع

شاید عجیب به نظر برسد، اما شما می‌توانید بدون هیچگونه دستگاه خاصی و در خانه روغن زیتون طبیعی تهیه کنید.

طرز تهیه روغن زیتون در خانه؛ آسان و سریع
به گزارش فرتاک نیوز،

گرفتن روغن زیتون در خانه نیاز به کمی صبر و حوصله دارد. اما چگونه در خانه روغن زیتون بگیریم؟ در ادامه می‌توانید با آموزش نحوه روغن گیری زیتون بدون حرارت دادن به طور کامل آشنا شوید.

مرحله اول: زیتون مناسب تهیه کنید

برای روغن گیری زیتون به روش سنتی باید از زیتون تازه استفاده کنید. برای این کار هم از زیتون سبز نارس و هم زیتون سبز رسیده استفاده می‌شود. به طور کلی زیتون رسیده روغن بیشتری دارد و برای روغن گیری مناسب‌تر است. رنگ روغنی که از زیتون نارس تهیه می‌شود، سبز رنگ و رنگ روغنی که از زیتون رسیده تهیه می‌شود طلایی است.

مرحله دوم: زیتون‌ها را بشو‌یید

بعد از تهیه زیتون مناسب باید زیتون‌ها را با آب خنک بشویید و آلودگی‌ها، برگ و شاخه‌های اضافه را جدا کنید. در این مرحله زیتون‌های خراب، سیاه و پوسیده را جدا و به خوبی دقت کنید تا کوچک‌ترین شاخه یا ماده اضافه‌ای در زیتون‌ها باقی نماند. زیرا این موضوع موجب خراب شدن روغن زیتون می‌شود. بعد از تمیز کردن زیتون‌ها می‌توانید آن را با یک دستمال کمی خشک کنید.

مرحله سوم: زیتون‌ها را بکوبید

برای تهیه روغن زیتون بهتر است همان روزی که زیتون‌ها را تمیز کردید، آن‌ها را آسیاب کنید. حداکثر ۲ تا ۳ روز پس از شستن زیتون‌ها این مرحله را انجام دهید تا طعم و کیفیت روغن شما بهتر شود.

در ادامه زیتون‌ها را در یک ظرف بزرگ بریزید و با کمک یک گوشتکوب آن‌ها را بکوبید. کوبیدن روی زیتون‌های تازه موجب می‌شود تا بتوانید راحت‌تر هسته آن‌ها را جدا کنید. برای کوبیدن زیتون بهتر است از گوشتکوب فلزی استفاده کنید، زیرا گوشتکوب چوبی آب و روغن زیتون را کمی به خود جذب می‌کند.

مرحله چهارم: هسته‌های زیتون را جدا کنید

بعد از کوبیدن زیتون‌ها به دقت هسته‌ها را جدا کنید. در صورتی که هسته زیتون به گوشت آن چسبیده است، می‌توانید به کمک چاقو هسته را به طور کامل جدا کنید.

مرحله پنجم: مقداری آب به زیتون‌ها اضافه کنید

بعد از میکس کردن زیتون‌ها می‌توانید آن‌ها را در یک ظرف بزرگ بریزید. در ادامه به ازای هر فنجان زیتون از ۲ تا ۳ قاشق غذاخوری آب داغ استفاده کنید. آب را در چند مرحله به زیتون میکس شده اضافه کنید و اجازه دهید تا به آرامی به ته ظرف فرو برود.

به هیچ عنوان در اضافه کردن آب زیاده روی نکنید و برای این کار نباید آب شما جوش باشد. مقدار آب باید به اندازه‌ای باشد که روی زیتون‌ها را به طور کامل بپوشاند.

مرحله ششم: زیتون‌ها را میکس کنید

در این مرحله برای این که روغن زیتون راحت‌تر خارج شود، باید زیتون‌های بدون هسته را همراه با آب در غذاساز یا دستگاه مخلوط کن بریزید و خوب میکس کنید. بهتر است میکس کردن زیتون‌ها را تا ۵ دقیقه ادامه دهید تا روغن آن‌ها به طور کامل آزاد شود.

مرحله هفتم: ترکیب آب و زیتون را هم بزنید

ترکیب آب و زیتون را در یک ظرف مناسب بریزید و برای چند دقیقه با قاشق هم بزنید. این کار موجب آزاد شدن روغن از زیتون‌ها می‌شود.

مرحله هشتم: به خمیر زیتون استراحت دهید

روی ظرف مورد نظرتان را با یک پارچه تمیز بپوشانید و اجازه دهید ترکیب زیتون و آب برای ۱۰ دقیقه بدون هیچ حرکتی استراحت کند.

مرحله نهم: خمیر زیتون را صاف کنید

یک صافی بزرگ را روی یک قابلمه یا کاسه مناسب قرار دهید. حالا یک پارچه توری مانند را روی صافی قرار دهید. مایه زیتون را روی پارچه بریزید و دو طرف پارچه را بگیرید و خمیر زیتون را داخل پارچه بپیچید.

مرحله دهم: یک وزنه روی پارچه قرار دهید

حالا یک وزنه سنگین یا یک سنگ بزرگ روی پارچه زیتون قرار دهید و اجازه دهید آب و روغن زیتون به طور کامل تخلیه شود. بهتر است حدود ۳۰ دقیقه زیتون‌ها را در همین وضعیت قرار دهید تا آب آن‌ها به طور کامل خارج شود. هر ۵ دقیقه یک بار با دست پارچه را فشار دهید و به خروج آب و روغن کمک کنید.

مرحله یازدهم: روغن را جدا کنید

بعد از تخلیه کامل آب و روغن باید یک قیف روی یک شیشه تمیز بگذارید. سپس به کمک یک ملاقه روغن زیتون را به آرامی از روی آب بردارید و داخل شیشه بریزید. در این مرحله روغن به طور کامل روی آب قرار می‌گیرد و باید با احتیاط آن را جدا کنید و در شیشه مورد نظر بریزید.

مرحله دوازدهم: روغن را در مکان مناسب نگهداری کنید

برای نگهداری روغن زیتون طبیعی بهتر است از بطری‌های تیره رنگ استفاده کنید. به خاطر داشته باشید که بطری مورد نظر شما باید کاملا تمیز و خشک باشد. روغن زیتون خانگی را در مکانی تاریک و خشک قرار دهید و در عرض ۲ تا ۴ ماه از آن استفاده کنید.

آموزش روغن گیری زیتون با حرارت دادن

این روش شباهت زیادی به روش قبل دارد، تنها باید بعد از ترکیب کردن پوره زیتون با آب، آن را بجوشانید.

در این روش باید مثل روش قبل زیتون را بشویید و سپس کمی خشک کنید. در ادامه زیتون‌ها را برای چند دقیقه بکوبید و هسته آن‌ها را جدا کنید.

حالا مقداری آب جوش به زیتون‌ها اضافه کنید و آن‌ها را در دستگاه غذاساز یا مخلوط کن بریزید و خوب میکس کنید.

بعد از میکس کردن زیتون‌ها باید ترکیب به دست آماده را در قابلمه بریزید و برای ۳۰ دقیقه بجوشانید تا روغن زیتون به طور کامل از آن خارج شود.

در این مرحله محتویات قابلمه را از صافی رد کنید و خوب فشار دهید. برای تخلیه کامل آب و روغن از زیتون‌ها می‌توانید مثل روش قبل آن‌ها را در یک پارچه بریزید و خوب فشار دهید.

در ادامه نیم ساعت صبر کنید تا روغن زیتون روی آب جمع شود. حالا به کمک ملاقه یا قاشق روغن را از روی آب بردارید و در یک شیشه تمیز و خشک بریزید.

نکات و فوت و فن‌های تهیه روغن زیتون در خانه

در ادامه به چند نکته طلایی برای تهیه روغن زیتون در خانه اشاره خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

برای تهیه روغن زیتون طبیعی در خانه می‌توانید دستگاه روغن گیر خانگی تهیه کنید و به راحتی روغن زیتون درست کنید.

در پاسخ به این سوال که هر یک کیلو زیتون چقدر روغن می‌دهد، باید بگویی که میزان چربی زیتون روی مقدار روغنی که از آن می‌گیرید موثر است. اما به طور کلی میزان روغن دهی بین ۷ تا ۲۲ درصد است و هر چقدر زیتون شما چرب‌تر باشد، مقداری روغنی که تهیه می‌کنید بیشتر خواهد بود.

بعد از تهیه روغن زیتون خانگی باید آن را در ظرف در بسته بریزید و در مکانی دور از نور و حرارت قرار دهید.

به منظور تهیه روغن زیتون خانگی می‌توانید از زیتون سبز یا سیاه استفاده کنید.

روغن زیتون طبیعی بعد از ۲۴ ساعت در یخچال سفت می‌شود، بنابراین اگر در مورد اصل بودن یک روغن زیتون شک دارید، می‌توانید مقداری از آن را در یخچال بگذارید و ببینید بعد از یک روز سفت می‌شود یا خیر.

روغن زیتون خانگی برای سرخ کردن مواد غذایی مناسب نیست و بهتر است از آن برای پخت و پز یا مزه دار کردن انواع سالاد و غذا استفاده کنید.

استفاده از زیتون نارس موجب تندتر شدن طعم روغن زیتون می‌شود.

آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۷۹۶۸۹ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرتاک نیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرتاک نیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد