//
کدخبر: ۳۴۱۷۳۷ //
در نشست انعقاد تفاهم نامه سه جانبه علمی پژوهشی اورامانات مطرح شد؛

برگزاری کنگره هورامان شناسی در سالگرد ثبت جهانی اورامانات/ ازظرفیت مشاهیرکرد برای معرفی اورامانات استفاده شود

کنگره هورامان شناسی در سالگرد ثبت جهانی اورامانات و روز جهانی کرمانشاه برگزار می‌شود.

برگزاری کنگره هورامان شناسی در سالگرد ثبت جهانی اورامانات/ ازظرفیت مشاهیرکرد برای معرفی اورامانات استفاده شود
به گزارش فرتاک نیوز،

نشست‌ هم‌اندیشی‌ رسانه‌ای‌ وتبادل‌تفاهم‌نامه همکاری‌های‌ پژوهشی‌ دانشگاه‌رازی، پایگاه‌  جهانی منظر فرهنگی‌ اورامانات‌ بارویکرد بهره‌مندی‌از ظرفیت‌های‌ ثبت‌جهانی‌ منطقه‌ هورامان‌ امروز (دوم‌اسفندماه) باحضور سرپرست‌ دانشگاه‌رازی، سرپرست‌ میراث‌فرهنگی، مدیرکل‌‌‌فرهنگ‌ و ارشاد اسلامی‌ استان‌ کرمانشاه‌ و‌ مدیر پایگاه‌ جهانی منظر فرهنگی هورامان برگزار شد.

دکتر محمدنبی احمدی سرپرست دانشگاه‌رازی درابتدای‌این‌نشست‌رویداد ثبت‌جهانی اورامانات از منظر فرهنگی را فرصت مغتنمی دانست که در اختیاردانشگاه رازی قرار گرفته‌است واظهار کرد: باید با نگاه ویژه‌ای به این رویداد توجه کنیم و درابعاد استانی، منطقه‌ای، ملی و جهانی به آن بپردازیم.

photo_2022-02-21_13-47-52

وی افزود: دانشگاه رازی به عنوان مرجع علمی و پژوهشی باید بتواند برای پاسداشت و گستره این میراث فرهنگی نقش بسزایی را ایفا کند که در این زمینه با برگزاری همایش‌های فرهنگی، نشست‌های علمی پژوهشی و آموزشی از این موضوع استقبال می‌کند.

سرپرست دانشگاه رازی تصریح کرد: ثبت جهانی منظر فرهنگی اورامانات نه تنها در ایران بلکه در سطح جهانی برای جذب گردشگران از اقصی نقاط جهان باید مطرح شود.

 احمدی از برگزاری کنگره جهانی اورامان شناسی در سالروز ثبت جهانی اورامانات خبر داد و گفت:دانشگاه رازی با تمام ظرفیت و پتانسیل آمادگی برگزاری گنگره جهانی اورامان شناسی در پنجم مردادماه ۱۴۰۱ (روز کرمانشاه) باهمکاری دانشگاه کردستان‌و سایر دانشگاه‌های کشوررا دارد وامیدواریم همه با اتحاد و همدلی بتوانیم از این رخداد، استفاده بهینه نماییم.

در‌ادامه‌این نشست دکتر جبار گوهری سرپرست میراث‌فرهنگی،گردشگری‌وصنایع دستی استان نیز گفت: ثبت‌جهانی اورامانات رویداد مهمی است که می‌تواند در مسیر توسعه تاثیرات ملی و منطقه‌ای را در پی داشته باشد.

photo_2022-02-21_13-50-23

وی لازمه رشد این منطقه را صیانت و حفاظت درست از میراث جهانی دانست و افزود: قطعا راه درست در این مسیر استفاده از ظرفیت علمی و پژوهشی است که بتوان بدون آزمون و خطا از این میراث جهانی صیانت کرد.

سرپرست میراث فرهنگی استان خاطر نشان کرد: ثبت‌جهانی منظر فرهنگی اورامانات متعلق به استان خاصی نیست و به همه مردم جهان تعلق دارد که در زمینه همه ما باید دست‌ به دست هم دهیم تا این اقدامات نقطه شروع مناسبی برای توسعه باشد و بتوانیم در انتقال این میراث جهانی به آیندگان مثمر ثمر باشیم.

در ادامه بهرام فاضلی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز استفاده از ظرفیت روحانیون مستقر در منطقه اورامانات را موضوعی مهم دانست و گفت: هر اتفاقی که در اورامانات رخ می‌دهد متاثر از آرا، نظرات واندیشه‌های روحانیون منطقه است که باید در فعالیت‌های هنری،فرهنگی‌وپژوهشی هماهنگی‌ با روحانیون در جهت تثبیت فعالیت‌ها مدنظر قرار گیرد.

photo_2022-02-21_13-50-39

وی هنر و موسیقی را یکی دیگر از ظرفیت‌های نافذ و مهم در منطقه اورامانات دانست و افزود: استفاده از هنر در قالب تصویر زمینه سازانعکاس‌قابل توجه‌ای از ظرفیت‌های منطقه اورامانات است.

فاضلی تعلق خاطر ویژه مردم سلیمانیه و استانهای کرد نشین عراق به منطقه اورامانات را نیز موضوع مهم و قابل توجه دیگری دانست و گفت: با توجه به تفاهم‌نامه‌های که در سالهای قبل با سلیمانه و حلپچه بسته شده باید از  ظرفیت تعلق خاطر مردم درجهت توسعه اورامانات استفاده کرد.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان روز ملی کرمانشاه را ظرفیت خوبی برای معرفی منظر فرهنگی اورامانات دانست و تاکید کرد: انشاالله در این روز تمام دستگاههای دولتی مکلف به معرفی کرمانشاه هستند که ما نیز با تمام توان و تلاش آمادگی خود را اعلام می‌نماییم‌. 

 در ادامه پویا طالب‌نیا مدیر پایگاه‌جهانی اورامانات جایگاه رسانه در ثبت‌‌جهانی اورامانات را موضوع مهمی دانست و گفت: یکی از بزرگترین ضعف‌های استان در کارهای اجرایی و پژوهشی پروژه محور بودن است و قطعا اگر کارها عقبه علمی داشته باشد خیلی از خطاها حذف می‌شود.

photo_2022-02-21_13-47-56

مدیر پایگاه‌جهانی اورامانات افزود: امیدوارم این تفاهنامه سه جانبه پژوهشی به جایی برسد که بتوانیم معضلات و مشکلات را حل نماییم و از پژوهشگران آزاد و دانشجویان که در این حوزه فعالیت‌ می‌کنند همچنین از ظرفیت‌های میراث فرهنگی و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی  استفاده نماییم تا به سمت و سویی برویم که سطح جهانی اورامانات را بالا ببریم.

وی در ادامه جایگاه علما در اورامانات را جایگاه ویژه‌ای دانست و گفت: روحانیون اورامانات شناخت جامعه شناسانه‌ای نسبت به مردم منطقه هورامان دارند که می‌توانند نقش بسزایی در معرفی آن داشته باشند.

طالب‌نیاتصریح‌کرد:امیدواری‌دستاورد اورامانات‌به عنوان گسترده‌ترین منظرجهانی را در پنج استان غرب کشور داشته باشیم و از ظرفیت بزرگان و مشاهیر منطقه همچون دکتر خسرو حمزه‌ای درحوزه جامعه شناسی، دکتر محمدعلی سلطانی، دکتر کلهر نیا،و دکتر گوهری و مشاهیر دیگر استفاده نماییم، همچنین با ایجاد کمیته‌های فنی از ظرفیت‌های دانشگاه رازی و سایر دانشگاه‌ها نیز بهره‌مند شویم.

وی گفت:در تلاشیم پژوهشکده اورامان شناسی را تا قبل از سال جدید در زیر شاخه‌های کرمانشاه شناسی راه‌اندازی و افتتاح نماییم ودر این زمینه تمام فعالیت‌ها و دستاوردهای پژوهشی اورامان طی سالهای گذشته را در اختیار دانشگاه رازی‌قرارخواهیم داد تا این داده‌های میدانی به داده‌های اکادمیک تبدیل شود. 

 وی همچنین خاطر نشان کرد: در جهت معرفی اورامانات در نظر داریم تور رسانه‌ای را در نوروز راه‌اندازی نماییم که رسانه‌ها و عکاسان استانی با بازدید از نوروزگاههای منطقه مستند و بازخورد خبری را ایجاد نمایند که در معرفی اورامانات ثاثیرگذار خواهد بود.

 

خبرنگار:طیبه دولت آبادی

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۴۱۷۳۷ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرتاک نیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرتاک نیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد