//
کدخبر: ۴۱۹۲۶۱ //

عوامل تاثیرگذار بر قیمت بلیط هواپیما

این روزها بیش‌تر مردم هواپیما را برای سفر به نقاط گوناگون ایران و کشورهای دیگر انتخاب می‌کنند.

عوامل تاثیرگذار بر قیمت بلیط هواپیما
به گزارش فرتاک نیوز،

 اگر لیستی از قیمت پروازهای یک مسیر را ببینید، متوجه تفاوت آن‌ها می‌شوید. نوع مسافر و نوع پرواز مهم‌ترین عوامل موثر بر تفاوت قیمت بلیط‌های هواپیما هستند. در این مطلب همراه ما باشید تا درباره عوامل تاثیرگذار بر قیمت بلیط هواپیما بیش‌تر توضیح دهیم.

چه عواملی بر قیمت بلیط هواپیما تاثیرگذار است؟

مسافران در یک مسیر ممکن است هزینه متفاوتی برای بلیط هواپیما بپردازند. اما چرا بلیط‌های هواپیما با قیمت متفاوتی فروخته می‌شوند؟ اگر طی صحبت با یکی از دوستان خود متوجه شدید آن‌ها بلیط هواپیما را با قیمت ارزان‌تر یا گران‌تری خریدند، تعجب نکنید؛ زیرا عوامل مختلفی بر کاهش یا افزایش قیمت‌ها موثر هستند. از جمله این عوامل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

سفر با هواپیما در ایام خاص

یکی از عواملی که روی قیمت بلیط پرواز تاثیر می‌گذارد، زمان سفر است. یعنی برای سفر در روزهای پایانی هفته نسبت به روزهای ابتدایی هفته باید هزینه بیش‌تری بپردازید. علاوه بر روزها، در ایام خاصی از سال نیز قیمت بلیط‌های هواپیما گران‌تر هستند. برای مثال در ایام نوروز، ایرلاین‌های هوایی بلیط خود را با قیمت بالاتری می‌فروشند. قیمت بلیط هواپیما تهران مشهد در روزهای خاصی مانند ولادت امام رضا (ع) گران‌تر است.

بلیط هواپیما سیستمی یا چارتری

اگر از همسفر خود شنیدید که بلیط هواپیما را با قیمت ارزان‌تری تهیه کرده است، تعجب نکنید! البته ممکن است مسافر بغل دستی شما، همان بلیط را با قیمت گران‌تری خریده باشد. بلیط‌های هواپیما در دو نوع سیستمی و چارتری به فروش می‌رسند. در زمان‌های شلوغ سال بلیط‌های چارتری نسبت به بلیط‌های سیستمی، قیمت گران‌تر و در زمان نزدیک به پرواز، قیمت ارزان‌تری دارند. بلیط هواپیما سیستمی با نرخ مشخصی قیمت‌گذاری می‌شود؛ ولی قیمت‌گذاری بلیط‌های چارتری بر عهده شرکت‌های چارتر کننده است.

تقاضای مسافران

عامل دیگری که می‌تواند قیمت بلیط‌های هواپیما را کاهش یا افزایش دهد، تقاضای مسافران است. تقاضای زیاد مسافران از یک ایرلاین روی قیمت بلیط‌های آن تاثیر می‌گذارد. یعنی هر چه مسافران، تقاضای بیش‌تری داشته باشند، نرخ قیمت بلیط‌ها بالاتر می‌رود. برای مثال در ایام نوروز به دلیل تقاضای بیش‌تر گردشگران، قیمت بلیط هواپیما تهران شیراز بیشتر می‌شود یا در برخی ایام ممکن است قیمت بلیط هواپیما سنندج بالا برود.

بازه سنی مسافران

شما به عنوان یک مسافر ممکن است بلیط هواپیما را برای بزرگسالان و کودکان تهیه کنید. هنگام خرید بلیط‌های سیستمی هواپیما برای سنین مختلف باید هزینه متفاوتی بپردازید. بچه‌های زیر دو سال، نوزاد به حساب می‌آیند و بچه‌های دو تا 12 سال جزء کودکان هستند. افراد بالای 12 سال نیز بزرگسال محسوب می‌شوند. قیمت بلیط‌های هواپیما برای کودکان و نوزادان نسبت به بزرگسالان، چند درصد کم‌تر است.

کلاس پروازی

در یک هواپیما تمام مسافران از امکانات یکسانی برخوردار نیستند و این موضوع به کلاس پروازی بلیط هواپیما شما ربط دارد. بلیط هواپیما در سه نوع فرست کلاس، بیزینس کلاس و اکونومی کلاس صادر می‌شود. در فرست کلاس مسافران امکانات بیش‌تری دارند و باید هزینه بیش‌تری هم بپردازند. سپس بیزینس کلاس از قیمت بالاتری برخوردار است و پروازهای اکونومی ارزان‌تر هستند. قیمت بلیط هواپیما تهران شیراز نیز تحت تاثیر این کلاس‌های پروازی قرار دارد. کدام کلاس پروازی را برای سفر به شیراز انتخاب می‌کنید؟

کلاس اکونومی

پرواز مستقیم یا غیرمستقیم

این عامل درباره پروازهای خارجی صدق می‌کند؛ زیرا شما از مرزها خارج می‌شوید و به دلیل طولانی بودن بعضی مسافت‌ها، نیاز است که در یک یا چند شهر توقف داشته باشید. پس بلیط هواپیماها برای سفرهای خارجی به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم ارائه می‌شوند. قیمت بلیط هواپیما در پروازهای مستقیم، گران‌تر است. اما ممکن هزینه‌های دیگری متحمل شوید و در نهایت پرواز مستقیم به‌صرفه‌تر باشد.

ایرلاین هوایی ارائه دهنده پرواز

نوع ایرلاین هوایی پرواز شما هم می‌تواند قیمت بلیط را تحت تاثیر قرار دهد. ایرلاین‌هایی که فعالیت بیش‌تری دارند و خدمات بیش‌تری ارائه می‌دهند، بلیط‌های خود را با قیمت بالاتری می‌فروشند. در حقیقت بلیط شرکت‌های هواپیمایی که مسیرهای بیش‌تری را پوشش می‌دهند، قیمت بالاتری دارند. برای مثال قیمت بلیط هواپیما تهران مشهد ایران ایر و ماهان نسبت به سایر ایرلاین‌های هوایی، بالاتر است.

سوخت هواپیما

آیا برای سفر با خودرو شخصی، پول بنزین پرداخت نمی‌کنید؟ پس حدود یک چهارم از قیمت بلیط شما شامل سوخت هواپیماست. یعنی حدود 26 درصد از قیمت هر بلیط به سوخت هواپیما تعلق دارد. هفت نوع سوخت در هواپیماها استفاده می‌شوند که قیمت آن‌ها یکسان نیست. همچنین هواپیما در مسیرهای طولانی‌تر، سوخت بیش‌تری مصرف می‌کند. پس با یکسان بودن ایرلاین هوایی و کلاس پروازی، بر اساس مسیری که طی می‌شود، باید هزینه متفاوتی برای خرید بلیط هواپیما بپردازید.

خرید بلیط لحظه آخری

اگر شما هم می‌خواهید هزینه کم‌تری برای قیمت بلیط بپردازید، می‌توانید بلیط لحظه آخری آن مسیر را بخرید. همان‌طور که از نام این بلیط مشخص است، در لحظات پایانی و نزدیک به شروع پرواز فروخته می‌شود و به همین دلیل قیمت کم‌تری دارد. اما کنسلی بلیط هواپیما چارتر در اغلب موارد امکان‌پذیر نیست.

بلیط لحظه آخری

چگونه بلیط هواپیما با قیمت مناسب خریداری کنیم؟

این روزها علاوه بر صدور بلیط هواپیما توسط شرکت‌های هواپیمایی، آژانس‌های مسافرتی زیادی به‌صورت حضوری، اینترنتی و تلفنی بلیط‌های خود را می‌فروشند. آیا می‌خواهید لیستی از قیمت بلیط پرواز در مسیر دلخواهتان را ببینید؟ پس همین حالا تلفن را سر جای خود بگذارید و در منزل بمانید.

با جستجو در سایت‌های معتبر فروش آنلاین بلیط می‌توانید لیستی از بلیط‌های هواپیما در مسیر مورد نظرتان را ببینید که ممکن است بسته به تاریخ پرواز یا عوامل دیگر قیمت‌های مختلفی داشته باشند. می‌توانید این لیست را بر اساس فیلترهای مختلفی مرتب کرده و ارزان‌ترین بلیط که برای شما مناسب است را بیابید. با مشاهده این لیست پرواز و قیمت آن‌ها، انتخاب بلیط هواپیما با قیمت مناسب چندان کار سختی نیست.

در این مطلب توضیح دادیم که قیمت بلیط هواپیما تحت تاثیر چه عواملی قرار دارد. بنابراین با توجه به نوع پرواز، نوع کلاس پروازی، زمان سفر، نوع شرکت هواپیمایی و عوامل دیگر، قیمت این بلیط‌ها فرق دارند. برای خرید بلیط هواپیما با قیمت مناسب، به سایت‌های اینترنتی فروش بلیط هواپیما سری بزنید و از لیست پروازها، بلیطی با قیمت مناسب را انتخاب و خریداری کنید.

آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۱۹۲۶۱ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرتاک نیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرتاک نیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد