//
کدخبر: ۴۷۳۶۸۳ //

چک را تا چه زمان می توان برگشت زد؟

مهلت برگشت زدن چک های جدید صیادی محدود است و اگر تا پایان این مهلت برگشت نزنید این شکایت از شما صلب خواهد شد.

چک را تا چه زمان می توان برگشت زد؟
به گزارش فرتاک نیوز،

مهمترین سند تجاری چک می باشد بطوریکه هر فرد با داشتن دسته چک می تواند پرداخت وجه را در معاملات خود انجام دهد. به همین جهت نیز چک های برگشتی و جرایم مربوط به چک گسترش پیدا کرده است. برای آنکه از مشکلات چک های برگشتی در امان بمانید باید با دقت بیشتری به معاملات خود (اقدام به صدور یا دریافت چک) بپردازید. در صورت برخورد با مشکلات چک مانند پاس نشدن آن، باید چک را برگشت بزنید که مهلت برگشت زدن چک در تعیین شیوه آن موثر است.

طبق ماده ۱۱ قانون جدید چک، مهلت برگشت زدن چک از تاریخ صدور آن ۶ ماه است. درصورتی که در این مدت نسبت به برگشت زدن چک و دریافت گواهی عدم پرداخت اقدام نمایید، شش ماه نیز فرصت خواهید داشت تا شکایت کیفری را علیه صادرکننده‌ی آن مطرح کنید.

درصورتی که در مدت ۶ ماه نسبت به برگشت زدن چک و صدور گواهی عدم پرداخت اقدام نکنید چندان نسبت به بازگشت مطالبه‌ی خود از طریق قانونی امیدوار نباشید. ضمن اینکه اگر پس از دریافت صدور گواهی عدم پرداخت نیز طی ۶ ماه طرح دعوی کیفری نکنید، تنها راه قانونی باقی‌مانده برای شما شیوه حقوقی خواهد بود.

چک‌های جدید تحت عنوان چک صیادی بایستی توسط صادرکننده در سامانه صیاد ثبت شده و توسط دارنده‌ی چک تایید شوند. مهلت برگشت این نوع از چک نیز مانند چک‌های قدیمی ۶ ماه از تاریخ صدور آن است.

قانون اما درمورد چک‌های خوابیده به حساب کمی متفاوت است. چک‌های خوابیده به حساب درواقع برای تاریخی در آینده صادر شده‌اند و چک شخص ثالثی هستند که در اختیار فرد قرار گرفته است. این چک به بانک سپرده می‌شود تا بانک در تاریخ چک، آن را به حسابی که مشخص می‌کنید واریز کند. چک‌های خوابیده به حساب قابلیت شکایت کیفری نداشته و در نتیجه زمان مشخصی نیز برای برگشت زدن آن وجود ندارد.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۷۳۶۸۳ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرتاک نیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرتاک نیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد